Flitser huren of niet?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
chemist010

Flitser huren of niet?

Bericht door chemist010 » za mar 13 2010 11:26 am

Een vriend van mij is bijna 25 jaar aan de zaak en mag een borrel houden ,nu heeft hij gevraagd of ik daar wat foto's wil maken.
Is het handig om voor die dag een sb600 te huren of wordt dat niets omdat ik weinig ervaring heb met flitsen.
Vorige week in een restaurant wat plaatjes gemaakt maar dat was niet echt een succes met de flitser van m'n D50.Je kent dat wel donkere achtergronden en witte gezichten.
Dat wil ik nu echt wel voorkomen (ik heb de betreffende persoon al gewaarschuwd dat wel).
Bij Foka staat de sb 400 voor ong 90€ is dat een optie (flits zelden of nooit dus veel wil ik er niet aan uitgeven) ,ik weet het die heeft wat beperkingen qua beweeglijkheid alleen op en neer .
Zou de truc met dat fotorolletje als diffuser ook werken op de interne flitser van de D50?
Ik heb nog 2 weken om een list te verzinnen.Ga van de week eens thuis wat proberen met m'n interne flits.
Ik denk de kitlens te gaan gebruiken 18-55 of misschien een tamron 17-55 2.8 maar is nog niet zeker dat ik die dan al heb.
Wie heeft wat aanwijzingen voor mij. Of een website in begrijpelijke bewoordingen , mijn boeken brengen mij niet echt verder.Al zitten spitten op het forum maar vind niet de juiste draadjes, zoek
misschien wel verkeerd ?

Arthur

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Flitser huren of niet?

Bericht door gijs sandberg » za mar 13 2010 11:39 am

Beste Arthur,
Een SB-400 brengt niet veel extra's tov. de interne flitser op van Nikon kamera.
Sorry: flitsen is een vak apart, dat leer je niet zomaar.
Een truc met een fotodoosje doet hetzelfde als al die dure verstrooiers: ze verspreiden het (weinige) licht dat je beschikbaar hebt, grotendeels nar plaatsen waar het geen nut heeft.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mar 13 2010 12:18 pm

chemist010 schreef: Vorige week in een restaurant wat plaatjes gemaakt maar dat was niet echt een succes met de flitser van m'n D50.Je kent dat wel donkere achtergronden en witte gezichten.
Donkere achtergronden en witte gezichten is niet een kwestie van meer licht, c.q. een zwaardere flitser, maar van flitstechniek know how, afstanden achtergrond versus voorgrond en ervaring met wat je kunt doen met reeds aanwezig licht, instellingen, hogere ISO-waarden en daarbij een combinatie maken met de flitser, eventueel indirect gebruikt etc. Alleen een zwaardere flitser is geen oplossing. En omdat je helemaal geen ervaring hebt als je een SB600, SB800 of SB900 op je camera zou zetten, vrees ik voor het resultaat. Laat die vriend door een ander foto's maken die wel ervaring heeft als die vriendschap je lief is.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Mark Meisner

Bericht door Mark Meisner » za mar 13 2010 12:41 pm

Gewoon even binnenlopen bij K-E en een SB600 huren voor een dagje. in de ochtend gaan halen en dan kun je overdag nog lekker testen voor de avond. op de avond proberen zo veel mogelijk via het plafond te flitsen en huur bij de flitsers gelijk een omnibounce te huren. (volgends mij zit ie erbij, was bij mij toen ook. Heb voor een trouwfeest een SB600 daar gehuurd en de foto's waren meer dan geslaagd).

Dan gewoon 45graden omhoog schieten met de omnibounce en je zit gebakken. Er zullen uiteraard slechte foto's tussen gaan zitten maar het merendeel zal gewoon goed zijn. Wil je helemaal profi gaan huur er dan een off-camera snoer bij en dan kun je offcamera gaan klooien. Was voor dat trouwfeest wel geslaagd maar dan moet je wel meer weten wat je doet.

Mijn advies, gewoon lekker huren voor een dagje met een omnibouce en lekker foto's maken 's avonds. Perfect flitsen is moeilijk, normaal flitsen is niets aan!!

Léon Obers schreef:Laat die vriend door een ander foto's maken die wel ervaring heeft als die vriendschap je lief is.
Het gaat om een borrel, niet om een trouwreportage. Zo erg zullen zijn foto's echt niet worden :D

chemist010

Bericht door chemist010 » za mar 13 2010 1:29 pm

De foto's van z'n trouwen heb ik ook al gemaakt dat was niet zo'n probleem voldoende licht overdag.
Niet professioneel maar wel voldoende kwaliteit, maar dit wordt s avonds in een restaurant .Dat is toch lastiger.
Ik denk inderdaad dat ik de flitser zal huren en overdag wat pielen.

Arthur

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”