vraag over kwaliteit

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
katzleon

vraag over kwaliteit

Bericht door katzleon » do feb 15 2007 11:09 pm

Hallo,

Ik heb een nikon d70 met een tamron lens 18-200mm. Ik weet echt niet wat ik fout doe maar ik vind mijn foto's niet scherp ik weet echt niet wat ik moet doen. Ik heb een voorbeeld van mijn foto hier neergezet:

Afbeelding
Afbeelding

Hartelijk dank alvast!

Alle foto's zijn genomen in automatisch stand, in het menu is een iso waarde genomen van 400. Ben geen kenner!!

Gr,

Leon

Rogier

Bericht door Rogier » do feb 15 2007 11:14 pm

Leon, kun je een paar foto's plaatsen met Exif informatie er in? Ik ben met name benieuwd naar de sluitertijd en het gebruikte aantal milimeters. Mijn eerste gevoel is namelijk dat de gebruikte sluitertijd te kort was.

[edit]

Moest uiteraard zijn dat de sluitertijd te lang was... :oops:

[/edit]
Laatst gewijzigd door Rogier op vr feb 16 2007 3:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

scherpstelveld

Bericht door George Fennes » do feb 15 2007 11:16 pm

Leon,

Het lijkt erop dat je w.b.t. de scherpstelvelden. die je in de zoeker kunt zien, of op dichtsbijzijnde of op de onderste heb ingesteld.

Dan pakt de AF in dit geval de brugleuning en/of de steiger.

Zelf werk ik veel met het middelste scherpstelveld en zet hem daarop vast.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

BUG322

Bericht door BUG322 » do feb 15 2007 11:17 pm

idd niet mooi
Ik kan zo niet zeggen waar dat aan ligt, het zou heel goed aan je lens kunnen liggen.

groetjes

roel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel » do feb 15 2007 11:52 pm

Het ligt niet aan de lens, maar aan de instellingen. Er is weinig licht en er is (relatief) dichtbij scherpgesteld met een open diafragma (laag getal) met een (waarschijnlijk) vrij lange sluitertijd of schokkerige afdrukwijze. Daardoor is de scherptediepte te klein voor deze foto's (je wilt alles scherp hebben) en door de beweging is ook onscherp wat eigenlijk scherp had moeten zijn.
Maar de vraag herhalend: graag een foto plaatsen met de exif-gegevens erbij, dan is gerichter antwoorden mogelijk.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr feb 16 2007 7:06 am

roel schreef:Het ligt niet aan de lens, maar aan de instellingen. Er is weinig licht en er is (relatief) dichtbij scherpgesteld met een open diafragma (laag getal) met een (waarschijnlijk) vrij lange sluitertijd of schokkerige afdrukwijze. Daardoor is de scherptediepte te klein voor deze foto's (je wilt alles scherp hebben) en door de beweging is ook onscherp wat eigenlijk scherp had moeten zijn.
Maar de vraag herhalend: graag een foto plaatsen met de exif-gegevens erbij, dan is gerichter antwoorden mogelijk.
De spijker op de kop, het zal idd een combinatie zijn van en te dicht scherpgesteld en een groot diafragma en een te lange sluitertijd. :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

BUG322

Bericht door BUG322 » vr feb 16 2007 11:26 am

Het is duidelijk Tamron problemen
zelfs met mijn 70-300 krijg ik ze er zo nog niet uit

groetjes

George Fennes
Clublid
Clublid

Objectief

Bericht door George Fennes » vr feb 16 2007 11:33 am

Beetje kort door de bocht BUG322,

Heb jij zelf een Tamron 18-200mm?

Ik wel en ik kan zeggen, dat er met de Tamrom scherpe plaatjes te schieten zijn.

Dus om Tamron gelijk in het verdomhoekje te plaatsen is heel erg kort door de bocht.

Zolang je exif gegeven niet gezien hebt, kan je geen oordeel geven.

We moeten oppassen niet merkenblind te worden en zeggen dat alleen Nikon goed is.

Ik denk dat Nikon goed is maar niet altijd het allerbeste.

Probeer objectief te blijven en niet zomaar wat te roepen.

De Put

Bericht door De Put » vr feb 16 2007 11:34 am

Ik denk dat Roel en Bug beiden gelijk hebben. Natuurlijk krijg je volautomatisch niet de mooiste resultaten uit je Nikon D70, maar zo beroerd krijg ik ze ook volautomatisch met mijn 70-300G (of nog erger 28-80G) niet.
Ik heb eenmaal die Tamron vast gehad en er een paar plaatjes mee mogen schieten en eerlijk gezegd vind ik het een baggerlens (ja Martijn, ik weet het, mijn lenzen zijn ook verre van perfect).

Nog los van de scherpte vind ik de plaatjes gewoon niet mooi en daar kan jou D70 heel veel aan veranderen door de instellingen eens door te lopen. Voor een eerste aanzet zou je eens door deze pagina heen kunnen wandelen:
http://www.kenrockwell.com/nikon/d70/d70-settings.htm

Succes!

Groeten,
Remco

BUG322

Bericht door BUG322 » vr feb 16 2007 11:37 am

het zijn gewoon ruklensen die tamrons :)

katzleon

Bericht door katzleon » vr feb 16 2007 11:38 am

Ik wil niet overkomen als een heel dom iemand maar hoe kan ik komen aan de exif bestand?

De Put

Bericht door De Put » vr feb 16 2007 11:39 am

BUG322 schreef:het zijn gewoon ruklensen die tamrons :)
Er zijn er toch echt een paar die ik liever zou hebben dan jou (en mijn) gear!

George Fennes
Clublid
Clublid

Kuissen

Bericht door George Fennes » vr feb 16 2007 11:44 am

BUG322 schreef:

Code: Selecteer alles

het zijn gewoon ruklensen die tamrons 
Als je een bewering doet BUG322, zou het van wijsheid getuigen als je die met steekhoudende argumenten omkleed en misschien zou je je taalgebruik een beetje kunnen kuissen, slaat gewoon nergens op.

De Put

Bericht door De Put » vr feb 16 2007 11:44 am

katzleon schreef:Ik wil niet overkomen als een heel dom iemand maar hoe kan ik komen aan de exif bestand?
Een oprechte vraag is nooit dom, een antwoord veel vaker!
In windowsXP kun je met de rechtermuisklik properties het e.e.a. opvragen, voor een volledig overzicht kun je tooltjes als bijvoorbeeld exifreader gebruiken:
http://www.takenet.or.jp/~ryuuji/miniso ... nload.html

Groeten,
Remco

BUG322

Bericht door BUG322 » vr feb 16 2007 12:17 pm

Zwemt hier dan helemaal geen panorama vis??

:)

sommige vissen bijten 2x

hoe dan ook e 18-200 Tamron schijnt niet om over naar huis te schrijven

groetjes

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”