micro 200mm Ais of tussenringen?

Discussies over macro/micro objectieven
Yvette Verwer

micro 200mm Ais of tussenringen?

Bericht door Yvette Verwer » wo mar 17 2010 2:43 pm

Ik wil misschien wat macrofotografie gaan doen deze zomer. Niets serieus, maar omdat ik de hele zomer een tuin mag gebruiken, lijkt het me wel leuk om daar wat mee te klooien. Helaas (in deze) ben ik toch wel gevoelig voor kwaliteit (ben nu eenmaal gewend fotografie te bekijken en te beoordelen) en nu zoek ik dus een compromie tussen goedkoop en toch redelijk in kwaliteit.

Ik zag hier een 200mm micro Ais objectief bij de fotovakhandel liggen voor 295,- euro. Voor mij is dat heel veel geld, maar voor een goed objectief zou ik het wel over hebben.
Een alternatief is het gebruik van tussenringen (voor zover ik als macro leek weet tenminste). Die zou ik met mijn 85 of 50 af-d 1.8 kunnen gebruiken. Dat zijn in ieder geval beide objectieven die ik waardeer in scherpte en contrast (maar ik weet niet of met het gebruik van tussenringen hiervan verloren gaat?).

Het is toch zo dat met de tussenring ook de brandpuntsafstand langer wordt? Want ik wil wel enige 'werkafstand' om insecten niet bijna dood te hoeven drukken bij het fotograferen.

Heeft iemand ervaring met of een mening over de 200 Ais of het gebruik van tussenringen (die ik op Marktplaats voor 24,- te koop zag)? Ik ben er zeer benieuwd naar, dus alvast bedankt.

Oh ja, mijn camera is een D700 (dus de Ais werkt daar prima op, ik heb ook een 24mm Ais waar ik erg tevreden mee ben).

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: micro 200mm Ais of tussenringen?

Bericht door Patrick » wo mar 17 2010 3:00 pm

Probeer een (tweedehands) Tamron 90mm of Sigma 105m te scoren. Dat moet makkelijk lukken onder de bovengenoemde prijs. Of zijn andere merken geen optie?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo mar 17 2010 3:03 pm

Die 200 ais micro is een objectief om van te likkebaarden.
Heb er heel lang geleden één gehad en verkocht. Heb er nog steeds spijt van. :cry:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo mar 17 2010 3:15 pm

Je objectief is een koopje.

Met AI(s) tussen ringen zou je kunnen werken, maar wat wil je bereiken? Je kunt er nog dichter mee op je onderwerp komen. Normaal is je 200 slechts 2:1 en met tussenringen zoals een PN-11 kun je naar 1:1.

Hier wat over werkafstanden: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 29&t=24006" onclick="window.open(this.href);return false;
En op m'n website staat meer over macro, tussenringen, converters.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo mar 17 2010 3:40 pm

De 200mm micro f4 AIS staat nu juist niet bekend als één van de betere micro Nikkors, kijk maar bij de review van Bjorn Rorslett en ook bij de beoordeling op de site van Hans hierboven.
Ook moet je je realiseren dat je bij macro met langere brandpuntsafstanden snel een statief zult moeten gebruiken (of flits).
Daarom zou ik Patrick's advies volgen of een oude 105mm micro nikkor op de kop tikken (f/2.8 voor 1:1 en f/4 voor 1:2).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » wo mar 17 2010 3:47 pm

Hmm, ik vind 90 of 105 wat kort (ik heb ervaring met de 60mm op een D80 waar hij dus als 90mm werkt qua werkafstand en dat vond ik erg dichtbij).

De tussenringen bedoelde ik verder niet om samen met de 200mm micro Ais te gebruiken, maar om ze op mijn 85mm te gebruiken om die meer macro te maken (als goedkoop alternatief dus), waarbij ik me dus afvroeg wat er van de kwaliteit overblijft?

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo mar 17 2010 3:58 pm

Met tussenringen op je 85mm krijg je nog een kortere werkafstand (en minder scherptediepte) dan met de 60mm micro, zie wat testen hier (wel de 1.4 versie, maar resultaat zal vergelijkbaar zijn met de 1.8 ).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » wo mar 17 2010 4:06 pm

Yvette Verwer schreef:Hmm, ik vind 90 of 105 wat kort (ik heb ervaring met de 60mm op een D80 waar hij dus als 90mm werkt qua werkafstand en dat vond ik erg dichtbij).

De tussenringen bedoelde ik verder niet om samen met de 200mm micro Ais te gebruiken, maar om ze op mijn 85mm te gebruiken om die meer macro te maken (als goedkoop alternatief dus), waarbij ik me dus afvroeg wat er van de kwaliteit overblijft?
200m op DX is erg lang.
Mijn advies is toch 100 mm dat wordt ongeveer 150mm en dat is mooi allround.
Eventueel een tweedehands 105mm AF-D, AI of AI-S. Dat moet kunnen voor €300,-
Anders kun je ook kijken naar de Sigma 105mm, Tamron 90mm, Tokina 100mm enz.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » wo mar 17 2010 4:18 pm

Maar ik heb dus geen DX camera....

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » wo mar 17 2010 4:22 pm

Sorry zo snel overheen gelezen.
Wellicht moet je de 150mm Sigma ook eens nader bekijken.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » wo mar 17 2010 4:25 pm

Dank je, ga ik zeker ook naar kijken. Ik heb net ook de hele Hans Braakhuis tekst doorgelezen en een stuk wijzer geworden (misschien ga ik eerst maar eens met een omkeerring klooien).

Ik zie dat er ook een Sigma 180mm is, maar de prijzen gaan wel heel ver over wat er voor mij mogelijk is heen.

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » wo mar 17 2010 6:19 pm

Kijk op een prof. body horen goede objectieven.
En nu wil het geval dat goede objectieven vaak ook vrij prijzig zijn...
Eventueel is een setje tussenringen dat de meest goedkope en doeltreffende oplossing.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » wo mar 17 2010 9:19 pm

Je hebt helemaal gelijk Willem, maar in dit geval gaat het om wat geklooi en bovendien is er gewoon geen geld hier helaas. Gelukkig heb ik voor de dingen die ik serieus doe wel goede objectieven hoor en die D700 is sowieso geweldig.

Dank voor alle info, hier kan ik wat mee.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » wo mar 17 2010 11:03 pm

Yvette Verwer schreef:Je hebt helemaal gelijk Willem, maar in dit geval gaat het om wat geklooi en bovendien is er gewoon geen geld hier helaas. Gelukkig heb ik voor de dingen die ik serieus doe wel goede objectieven hoor en die D700 is sowieso geweldig.

Dank voor alle info, hier kan ik wat mee.
Yvette ik heb een Sigma 105 mm en die bevalt me prima.
Ik weet niet hoe dit objectief zich gedraagt op een D700 omdat ik een eenvoudige simpele D90 heb :oops:
Maar ik ben regelmatig in Amsterdam op bezoek bij mijn schoonmoeder.
Als je wilt kan ik het objectief meenemen en kan jij hem even op je D700 zetten en kijken of dit is wat je nodig denkt te hebben.
Is het wat dan kan je op MP voor een redelijk bedrag zo'n Sigma scoren.
Laat maar weten of je interesse heb.
Je mag een PB sturen met je telefoonnummer dan kan ik je bellen voor een afspraak te maken.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » do mar 18 2010 9:59 am

George, bedankt voor het aanbod. Ik ga het even met een omkeerring proberen, maar als ik je objectief alsnog wil proberen, zal ik je een PB sturen,

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”