flippie17 schreef:Ik moet altijd even de thump aanklikken die control pro na het maken van de foto aanmaakt boven in de balk. Doe ik dan iets fout ????
Kijk eens onder opties, blz. 35 van de handleiding.
flippie17 schreef:
Ook verlies ik heel vaak de verbinding terwijl er een kabel van ongeveer 60 cm tussen zit. (Als ik tevreden ben, koop ik natuurlijk een langere kabel). Het feit dat control pro direct naar de harde schijf zijn foto's schrijft vind ik eerder een voordeel dan een nadeel.
Ten aanzien van de uitval van de verbinding. Zorg dat je een goed vol geladen camera-accu hebt. Verder zou het misschien kunnen zijn dat op een laptop de spanning op de USB-poorten of het vermogen aan de lage kant is voor het overbrengen van foto's. Door een losse USB-hub met eigen voeding te gebruiken, zou je dit misschien kunnen ondervangen. Vroeger met het gebruik van een Nikon D1x met Firewire gebruikte ik zelfs een "repeater" met eigen voeding en kon ik 10 meter halen (2 kabels van 5 meter ertussen). Met USB gebruik ik kabels van enkele meters. Maar is al weer even geleden dat ik Control Pro gebruikte.
Het direct wegschrijven van de bestanden naar de harde schijf alvorens een preview te kunnen bekijken heeft zijn voor- en nadelen. Voordeel is dat bestanden meteen op HD staan, nadeel is dat de tijd van overdracht voordat je een Preview kunt zien voor veel voorkomend gebruik te lang kan zijn. Vroeger bij mijn eerste digitale kleinbeeldreflex, een
Fuji FinePix S1 Pro was de standaard bijgeleverde software zodanig ingericht dat je een behoorlijke Preview reeds direct binnen een seconde op de computer kon zien. Die software met ik dacht zelfs USB 1.0 was op die wijze sneller dan de firewire van de Nikon D1x en alle latere Nikon camera's met USB 2.0. Die voor mij te trage Control Pro is de enige reden, dat ik bij schoolfotografie een video-kabel naar een TV laat lopen om snel een Preview van het hele beeld te zien, omdat het het beeld daarbij ook direct binnen 1 seconde op het beeld staat, en niet pas na een aantal seconden bij JPG-bestanden, om maar te zwijgen bij RAW-bestanden.
Ik zoek nog altijd naar een programma die eerst de preview overhaalt, en pas daarna de bestanden wegschrijft.