Dan hier een uitgebreidere reactie op de eerder post.
Filter:
Ik heb op mijn lenzen geen filters zitten.
Deze heb ik niet in mijn bezit.
Zonnekap:
De zonnekap die ik gebruik is de standaard kap die bij de lens zat toen ik hem kocht.
Maakt ook niet uit of ik met of zonder de kap schiet het gebeurt altijd.
Had vandaag nog foto's gemaakt zonder de kap en het zelfde.
Valt me trouwens wel op dat het bij de lagere diafragma waarden meer (alleen maar) voorkomt dan met bijvoorbeeld diafragma waarde 5.
Daarbij zie ik eigenlijk niets in de hoeken.
Zal ook nog een paar foto's plaatsen waarop dat te zien is als illustratie.
Bol:
Het lijkt mij bij de foto van de vrouw in blauwe trui en hond dat de foto bol staat.
Kan dit ook veroorzaakt worden, of het zo doen lijken, door de scherpte diepte van de foto.
Lage diafragma geeft kleine DOF en dan dit 'idee' hebben van bol staan.
vignetteringscorrectie:
Weet je zo ook waar ik dit kan vinden in het menu van de camera.
Dan kan ik kijken of dit werkt en ook het gewenste resultaat geeft.
Dat zie je in de foto als donkere hoeken. Dit verschijnsel treedt alleen op in de "groothoek" stand van dit objectief. Dus vanaf 70 mm tot zo'n 100 mm. In de 200 mm. stand zal het niet meer te zien zijn.
Dit is niet waar.
Als je kijkt naar de EXIF (die ik express in de foto heb gelaten) is te zien dat een aantal foto's op 200mm zijn geschoten.
Dan hierbij nog een 2-tal foto's om mijn eerder schrijven mbt de grote van de diafragma en de donkere hoeken te illusteren.
Diafragma 2.8 (Staat ook in de EXIF):
Diafragma 5 (Staat ook in de EXIF):
Ik zal ook nog de opgegeven linken doornemen (ook al is het in het Engels en wordt het even puzzelen) en dan daar wat van leren.
Denk dat ik voorlopig bij shoots met een lage driafragma waarde maar wat ruimer ga schieten en dan door te croppen de probleem stukjes eruit haal.
Of hebben jullie nog een andere oplossing om dit probleem te verhelpen.
Een andere lens is een leuke oplossing maar kost ook wat :).
Groeten.
Erich.
Ow ja. Als laatste nog even.
De mensen op de foto's maken geen deel uit van mijn gezin.
1 neefje van mijn schoonzuster maar daar heb je het dan ook wel mee gehad.