Eerste schreden op het pad van portretfotografie

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
AvanEijk

Eerste schreden op het pad van portretfotografie

Bericht door AvanEijk » za feb 17 2007 9:01 am

Hallo allemaal,

Hierbij mijn eerste probeersels op het gebied van portretfotografie met mjn Nikon D1 en SB600 met omnibounce. Ik heb hier een Sigma EX 28-70 2.8 gebruikt.

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden.

Met vriendelijke groet,

Bram

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

paparazzi

Bericht door paparazzi » za feb 17 2007 9:06 am

Foto 2 vind ik de enige mooie. Mede door de kleurtoon. De houding is leuk en hij oogt 't meest natuurlijk.

Foto 1 vind ik heel erg nep overkomen. Net of je dat gezicht hebt zitten soften, maar ondertussen wel enkele oneffenheden hebt overgeslagen. De ogen komen er, doordat die wel scherp/donker zijn, nogal raar in te liggen.

Foto 3 op zich wel 'n natuurlijke pose, maar weinig zeggend.
Foto 4 vind ik de houding onnatuurlijk en niet flatterend door die naar voor gestoken arm.

AvanEijk

Bericht door AvanEijk » za feb 17 2007 9:16 am

hoi paparazzi,

Bedankt voor je commentaar.
Op foto 1 heb ik inderdaad met het "soft-focus" effect gespeeld.
Maar het werd een raar gezicht als ik de ogen meenam.
Deze heb ik du bewust scherp gelaten.

Bij foto 4 ligt het model op bed vandaar de pose.
Was een poging een originele pose te vinden :)

Groetjes,

Bram

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

portretten

Bericht door George Fennes » za feb 17 2007 9:31 am

Hoi Bram,

Valt niet mee om de perfecte portretfoto te maken.

Maar persoonlijk vond ik technisch gezien foto no. 3 er uit springen.

Maar je zou kunnen proberen je model wat meer uitstraling te geven, doordat ze misschien net even iets anders kijkt.

Het is moeilijk hoor, soms heb je een model en bijna elk plaatje dat je knipt schijnt te lukken.

Pas keek ik op een site bij iemand die had net zijn camera met lens binnen gekregen en zijn nichtje kwam binnen.

Hij vroeg mag ik een plaatje van je maken, dus bij natuurlijk invallend licht via een raam een prachtfoto gemaakt.

Dit meisje zou zo fotomodel kunnen worden.

Helaas kan ik de foto niet posten (auteursrechten en zo), maar als je wil en de fotograaf vindt het niet erg kan ik je wel een link geven naar die foto.

Zelf kijk ik heel veel naar foto's van anderen en vraag me dan af waarom de ene foto wel mooi is en de andere niet.

Vaak zijn het van die subtiele kleine dingen die het effect bepalen.

Maar portretten maken is wel een hele mooie bezigheid.

Succes ermee.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

AvanEijk

Bericht door AvanEijk » za feb 17 2007 9:35 am

Hoi George,

Dank je!
Hahaha grappig...in 2 reacties zie je al "zoveel mensen, zoveel meningen".

Ik zou het leuk vinden die link van je te ontvangen.

Maar ik vind deze vorm van fotografie ook wel erg leuk.
En ondanks dat het mijn eerste pogingen zijn was de dame er erg blij mee.
Het zijn veel meer foto's maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien :D

Groetjes,

Bram

paparazzi

Bericht door paparazzi » za feb 17 2007 9:41 am

'k Denk ook dat 't lastig is om poserende mensen te fotograferen als je zelf nog weinig ervaring hebt en 't model in kwestie ook niet. Je ziet vaak veel sneller de onvolkomenheden als je vanaf de zijlijn toekijkt.

Zelf ben ik (nog) niet met geposeerde foto's bezig, ik schiet de meeste mensen in hun natuurlijke bezigheden op momenten dat lichtval en/of houding mij bevallen. Op zich denk ik dat dat makkelijker is, want laat je iemand poseren ga je er teveel bij nadenken en staar je je te makkelijk blind op dingen, buiten dat verliest 'n onervaren model makkelijk de natuurlijke uitstraling als ze teveel bewust is van een pose die ze aan moet nemen.

AvanEijk

Bericht door AvanEijk » za feb 17 2007 9:45 am

Ja dat is helemaal waar paparazzi.

Ben veel aan het babbelen geweest om de dame op haar gemak te stellen voor de camera... Ondanks dat ze het graag wilde was er toch redelijk wat spanning bij haar.

Het is dan inderdaad lastig om e.e.a. ongedwongen over te laten komen.

Groetjes,

Bram

paparazzi

Bericht door paparazzi » za feb 17 2007 9:52 am

'k Heb 'n keer 'n model moeten fotograferen tijdens m'n opleiding. Had 'n kennisje wat er goed uitziet uitgezocht die wel wilde, maar bij de eerste shoot zat gewoonweg niks bruikbaars bij. (Teveel spanning te zien: zij niet gewend om te poseren en ik niet gewend om iemand in poses te dirigeren) Toen nog 'n keer opnieuw gegaan en veel meer gespeeld (vooral zelf veel losser en ongedwongener bezig geweest) en dat werden uiteindelijk leuke spontane natuurlijke foto's.

AvanEijk

Bericht door AvanEijk » za feb 17 2007 9:55 am

inderdaad.....oefening baart kunst!
hahahaha ik zal nog veel oefenen....

GdP

Bericht door GdP » za feb 17 2007 11:29 am

Hallo Bram,

Portretten maken, vind ik zelf één van de moeilijkste onderwerpen in de fotografie. Je moet zelf een bepaalde ongedwongen spontaniteit bezitten, maar je model ook.
Bovendien moet je iets hebben met het model, als je het al niet ziet zitten wordt het ook al niets. Ik bedoel maar het moet op een bepaalde manier klikken. En dan kan er ook een ongedwongen sfeer worden opgebouwd. En mijn ervaring is dat dit vaak pas lukt na meerdere keren modelstaan.
Bovendien heb ik een hele map met voorbeelden, verkregen via internet, waardoor ik mij laat inspireren. Want dat is ook moeilijk wat wil je zo ongeveer op je foto hebben.
Ik durf niets over je foto’s te zeggen, want ik ben ook maar een leek. Maar fotograferen direct alleen het gezicht, is vaak het eerste wat je doet als je een portret wilt maken. En dat valt tegen! Je zal dan wat meer met een deel lichte schaduw, of duidelijk onscherp moeten werken.

Vr.gr.
Gerrit
Laatst gewijzigd door GdP op za feb 17 2007 8:34 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

AvanEijk

Bericht door AvanEijk » za feb 17 2007 11:34 am

Dank je Gerrit!
Ja het is inderdaad moeilijk en ik zal zoveel mogelijk naar mooie portretten op het internet kijken om daar van te leren.

Heb trouwens al mail van de dame gehad die je hier ziet. Ze wil graag nog een shoot. Misschien dat e.e.a. nu ook soepeler verloopt.

mvg,

Bram

GdP

Bericht door GdP » za feb 17 2007 11:36 am

:D

paparazzi

Bericht door paparazzi » za feb 17 2007 11:43 am

Misschien kun je met haar naar buiten gaan. Een natuurlijkere omgeving werkt vaak ook mee aan de ontspannenheid van 'n model. 't Is lastiger om ergens in 'n kamertje/studio met allerlei flitstoestanden nog natuurlijk te blijven kijken.

AvanEijk

Bericht door AvanEijk » za feb 17 2007 11:48 am

Ja is ook een goede tip!
Dan wil ik alleen even wachten tot we wat warmer weer hebben.

mvg,

Bram

yoyo

Bericht door yoyo » za feb 17 2007 12:32 pm

gdepater schreef:Hier twee voorbeelden, beiden van internet:
Ik dacht even dat dit misschien je aantrekkelijke dochters waren...
:wink:

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”