Ik ga een D80 kopen, nu nog de juiste lens zoeken..
Ik ga een D80 kopen, nu nog de juiste lens zoeken..
Wie kan mij adviseren welk objectief het beste is voor mijn nieuwe D80?
Momenteel bezit ik een analoge F80 met de volgende Nikon-lenzen.
AF-D 28-80 mm 3,5 -5,6
AF-D 50 mm. 1,8
AF-D 70-300 mm 3,5 5,6
Het heeft een tijdje geduurd, maar nu ben ik verkocht om digitaal te gaan en een D80 aan te schaffen.
Mijn keuze is gevallen om de volgende lenzen:
Nikon AF-S DX 18-70 mm. of Nikon AF-S DX 18-135 mm.???
Wie kan mij hierin advies geven.
Groet van een hobby-fotograaf
Momenteel bezit ik een analoge F80 met de volgende Nikon-lenzen.
AF-D 28-80 mm 3,5 -5,6
AF-D 50 mm. 1,8
AF-D 70-300 mm 3,5 5,6
Het heeft een tijdje geduurd, maar nu ben ik verkocht om digitaal te gaan en een D80 aan te schaffen.
Mijn keuze is gevallen om de volgende lenzen:
Nikon AF-S DX 18-70 mm. of Nikon AF-S DX 18-135 mm.???
Wie kan mij hierin advies geven.
Groet van een hobby-fotograaf
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Kiezen maar
Hallo Mr. Nikon,
De 18-70mm is beter dan de 18-135mm.
Niet omdat de 18-135mm slecht is, maar omdat meer zoom = meer problemen.
Maar het gemak kan ook een rol spelen en ik denk dat de 18-135mm niet echt veel slechter zal zijn als de 18-70mm.
De 50mm 1.8 die je al heb, zal ik zeker niet wegdoen een rete scherp lensje.
Succes.
Groetjes George
Maar het gemak kan ook een rol spelen en ik denk dat de 18-135mm niet echt veel slechter zal zijn als de 18-70mm.
Succes.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- Arabia
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
@ Mr Nikon,
Ik heb net zelf de D80 + de AF-S 18-135 f3.5-5.6G DX-ED. En ik moet zeggen dat ik hiervan überhaupt géén spijt van heb. Het geeft je net iets meer bereik en dus meer mogelijkheden. Als je daarnaast in RAW (NEF) fotografeert kun jet het altijd nog "bewerken".
Tja...keuze's !!
Groeten
Lawrence
Ik heb net zelf de D80 + de AF-S 18-135 f3.5-5.6G DX-ED. En ik moet zeggen dat ik hiervan überhaupt géén spijt van heb. Het geeft je net iets meer bereik en dus meer mogelijkheden. Als je daarnaast in RAW (NEF) fotografeert kun jet het altijd nog "bewerken".
Tja...keuze's !!

Groeten
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...
- roel
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Kiezen maar
George,George Fennes schreef:Hallo Mr. Nikon,
Succes.
Groetjes George
Kun je dit verder motiveren dan met de opmerkingen "meer zoom=meer problemen". En dan bedoel ik werkelijk het vergelijk tussen de lenzen en niet waarom meer zoom meer problemen zou geven... Dus, waarom is volgens jou de 18-70 beter dan de 18-135?
Roel
- Karel Giesen
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dag Mr. Nikon,
Ik neem aan dat je je 'oude' lenzen wilt houden. Staat je keuze al vast? Wordt het de 18-70mm of de 18-135mm? Anders zou ik je aanraden eens naar de echte groothoek objectieven te kijken. Bijvoorbeeld de DX 12-24mm van Nikon, of als die te duur voor je is vergelijkbare zoomlenzen bij andere merken. Met een groothoekzoom heb je dan een mooi doorlopend bereik van 12 tot 300 mm met een klein gaatje (van 35-45 mm analoog).
groet,
Karel
Ik neem aan dat je je 'oude' lenzen wilt houden. Staat je keuze al vast? Wordt het de 18-70mm of de 18-135mm? Anders zou ik je aanraden eens naar de echte groothoek objectieven te kijken. Bijvoorbeeld de DX 12-24mm van Nikon, of als die te duur voor je is vergelijkbare zoomlenzen bij andere merken. Met een groothoekzoom heb je dan een mooi doorlopend bereik van 12 tot 300 mm met een klein gaatje (van 35-45 mm analoog).
groet,
Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.
Re: Kiezen maar
Hoi George,
Bedankt voor de tip! Ik heb net ook de test van Photozone review gelezen en het verschil gezien tussen 18-70 mm. & 18 - 135 mm.
Daarnaast heb ik afgelopen weekend beide objectieven in mijn handen gehad. De 18-70 mm ligt goed in de hand en ziet er degelijker uit dan de 18-135 mm, echter deze heeft een groter bereik.
Ik vind het nog steeds een moeilijke keuze.

Bedankt voor de tip! Ik heb net ook de test van Photozone review gelezen en het verschil gezien tussen 18-70 mm. & 18 - 135 mm.
Daarnaast heb ik afgelopen weekend beide objectieven in mijn handen gehad. De 18-70 mm ligt goed in de hand en ziet er degelijker uit dan de 18-135 mm, echter deze heeft een groter bereik.
Ik vind het nog steeds een moeilijke keuze.

-
- Clublid
minder en niet slecht
Hoi Roel,
Kijk maar even op de site van PhotoZone, dan zal je zien dat de 18-135 in uiterste stand zowel de 18 als de 135mm op volle opening in alle hoeken donkere plekken geeft.
En een objectief met minder zoom heeft minder consessies, dus kan in princiepe scherper zijn met minder vervorming en vertekening.
De kunststof bajonet vatting, komt op mij niet echt degelijk over (slijtage en sneller defect raken).
Maar dat kan een persoonlijke mening zijn.
Ik heb pertinent niet gezegd dat de 135 slecht is, maar minder.
Groetjes George
Kijk maar even op de site van PhotoZone, dan zal je zien dat de 18-135 in uiterste stand zowel de 18 als de 135mm op volle opening in alle hoeken donkere plekken geeft.
En een objectief met minder zoom heeft minder consessies, dus kan in princiepe scherper zijn met minder vervorming en vertekening.
De kunststof bajonet vatting, komt op mij niet echt degelijk over (slijtage en sneller defect raken).
Groetjes George

Re: minder en niet slecht
Hoi George,
Klopt! De 18-70 heeft een metalen bajonet en voelt steviger aan. Ik heb inderdaad in de test gelezen dat 18-135 mm. afwijkingen in de hoeken heeft bij volle opening.
Nu nog een keuze maken???
Groet,
David
Klopt! De 18-70 heeft een metalen bajonet en voelt steviger aan. Ik heb inderdaad in de test gelezen dat 18-135 mm. afwijkingen in de hoeken heeft bij volle opening.
Nu nog een keuze maken???
Groet,
David
- roel
- Forumlid
- Contacteer:
Re: minder en niet slecht
Dit snijdt hout. Hiermee geef je informatie, met de vorige posting niet.George Fennes schreef:Hoi Roel,
Groetjes George
-
- Clublid
Bewijzen moeten we hebben
Roel schreef:
Daar heb je wel gelijk in Roel, soms zeg je dingen omdat ze voor jou zo zijn, maar het beargumenteren is belangrijk.
Ik zal proberen mijn antwoorden in het vervolg te onderbouwen.
Groetjes George
Code: Selecteer alles
Dit snijdt hout. Hiermee geef je informatie, met de vorige posting niet.
Ik zal proberen mijn antwoorden in het vervolg te onderbouwen.
Groetjes George

Aanbieding Media Markt
Hoi George
Mediamarkt komt nu met aanbieding: D80 + 18-200 mm. Tamron lens
Prijs: Euro 1155,--
Ik twijfel nu of ik kiezen moet tussen D80 + AF-S 18- 70mm. DX Nikon of D80 + AF 18-200mm. Tamron lens???
Wie kan mij helpen in de juiste keuze???

Mediamarkt komt nu met aanbieding: D80 + 18-200 mm. Tamron lens
Prijs: Euro 1155,--
Ik twijfel nu of ik kiezen moet tussen D80 + AF-S 18- 70mm. DX Nikon of D80 + AF 18-200mm. Tamron lens???
Wie kan mij helpen in de juiste keuze???

-
- Clublid
tamron? ja en nee
Hoi Mr. Nikon,
Het blijft altijd een lastige vraag, wat zijn de criteria die jij stelt aan een objectief en wat is je budget.
De TAmron die jij aanhaalt is een redelijk lensje, waar je wel leuke foto's uit kunt toveren.
Maar behoort zeker niet tot de top.
Het geeft voordelen om niet te vaak een objectief te hoeven wisselen, minder kans op stof op de sensor.
Maar ik denk dat als je een Standaard groothoekzoom erbij zou kopen, dit een betere keus zou zijn.
Ik denk hierbij aan de Tamron 17-50mm 2.8 vele malen goedkoper dan de Nikkor 17-55mm 2.8 maar kan hem wel evenaren.
Dan heb je voor rond de 400 euro een perfect lensje op je D80 en ik denk dat je daar meer aan zal hebben.
En mocht je nog een beetje in de slappe was zitten kan je de 70-300 vervangen door de nieuwe 70-300 VR die toch weer wat beter is en dan denk ik dat je het goed doet.
Maar alles is natuurlijk erg relatief, wat zijn de eisen die jij stelt en wat is jouw budget.
Groetjes George
Het blijft altijd een lastige vraag, wat zijn de criteria die jij stelt aan een objectief en wat is je budget.
De TAmron die jij aanhaalt is een redelijk lensje, waar je wel leuke foto's uit kunt toveren.
Maar behoort zeker niet tot de top.
Het geeft voordelen om niet te vaak een objectief te hoeven wisselen, minder kans op stof op de sensor.
Maar ik denk dat als je een Standaard groothoekzoom erbij zou kopen, dit een betere keus zou zijn.
Ik denk hierbij aan de Tamron 17-50mm 2.8 vele malen goedkoper dan de Nikkor 17-55mm 2.8 maar kan hem wel evenaren.
Dan heb je voor rond de 400 euro een perfect lensje op je D80 en ik denk dat je daar meer aan zal hebben.
En mocht je nog een beetje in de slappe was zitten kan je de 70-300 vervangen door de nieuwe 70-300 VR die toch weer wat beter is en dan denk ik dat je het goed doet.
Maar alles is natuurlijk erg relatief, wat zijn de eisen die jij stelt en wat is jouw budget.
Groetjes George

Re: tamron? ja en nee
Hoi George,
Mijn beslissing staat vast: ik ga voor de Nikon d80 + 18 -70 mm. kitobjectief.
Bedankt voor de vele tips!!
Nu nog mooie foto's maken!!!

Mijn beslissing staat vast: ik ga voor de Nikon d80 + 18 -70 mm. kitobjectief.
Bedankt voor de vele tips!!
Nu nog mooie foto's maken!!!