Eerste ervaring met Spyder 3 Print SR

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
GdP

Eerste ervaring met Spyder 3 Print SR

Bericht door GdP » do apr 08 2010 2:11 pm

Mijn eerste ervaring met Spyder 3 Print SR van DataColor is zeer positief.

Na installatie, wat zonder problemen verliep, vroeg het programma na opstarten gelijk of er updates opgehaald moesten worden. (Onder Windows 7 - 64 bit). Ook dat liep zonder problemen.

In het programma zit een gigantische helpfile, maar die heb je om te beginnen niet eens nodig, want het programma beschikt over een uitstekende wizard.

Van de printer dient wel eerst het color management uitgeschakeld te worden!

Uit de printer rollen twee pagina’s die met de bijgeleverde scanner moeten worden ingelezen om het juiste kleurenprofiel te ontwikkelen voor een bepaalde fotopapiersoort.

Het .icm bestand komt ook direct in de juiste directorie te staan, zodat deze vanuit Capture NX2 gemakkelijk gevonden kan worden.

Wel een punt wat in het begin wat problemen gaf, dat is het lezen van al die verschillende gekleurde vlakjes in het juiste tempo. Maar gelukkig gaat dat per regel, en gaat er iets niet goed, dan kan je die regel gewoon opnieuw inlezen.

De eerste foto die ik hierna heb afgedrukt is gelijk volledig naar mijn zin uit de printer gekomen. Waarbij ook randloosprinten prima gaat.

Kortom. Dit apparaat is gewoon een aanrader voor hen die zelf hun foto’s willen printen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wblink
Forumlid
Forumlid

Re: Eerste ervaring met Spyder 3 Print SR

Bericht door wblink » do apr 08 2010 4:01 pm

Heee, ik zie op je foto's dat je een heel andere sensor en hulpplaat heb dan ik. Ik heb dus blijkbaar oud spul. (alhoewel).

Ik vind het inscannen van een printerprofiel mijn mijn spullen een ramp. Het gaat vaak mis, maar o te zien zijn er bij jouw spullen allerlei hulpindicaties enzo, klopt?
Willem.

GdP

Bericht door GdP » do apr 08 2010 4:09 pm

Het apparaat is net nieuw.

Scannen gaat per regel. Er zit een drukknop op de scanner, en daarmee geef je het start moment aan vanaf de eerste positie van een regel. Hierna moet je de scanner in het juiste tempo verplaatsen, dusdanig dat je per vlakje even stil blijf staan.

Gaat het fout dan kan je de betreffend regel gewoon opnieuw doen.

Van die gaatjes aan de linker kant weet ik het nut niet.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do apr 08 2010 5:34 pm

Per vakje even stilstaan?
Dan is dat apparaat een stuk minder geavanceerd dan ik dacht. Weet je dat wel zeker?
Ik heb nog een X-Rite Plus, van diverse jaren terug. Het eerste model wat op die manier werkte met een liniaal als geleider, waar alle soortgelijke apparaten erna van zijn afgeleid. Kennelijk door andere merken niet goed genoeg van het voorbeeld afgekeken. Bij die eerste X-Rite Pulso kan ik in één beweging over de regel gaan. Snelheid hoeft ook niet zo precies secuur te verlopen. Hij meet in die ene beweging (in pakweg 1-2 seconden) alle kleurvlakjes van de regel. De meetkop is ook een los apparaat met accu. Je kunt meten zonder connectie met de PC, en later alle data overbrengen met een USB-kabel. Direct overbrengen met kabel kan ook.

Die gaatjes aan de linkerkant lijken mij dat als je de liniaal iets meer rechts op het papier zet dat het instelmarkeringen zijn met de regels eronder om je liniaal op in te stellen.

EDIT: Zie test:
http://www.northlight-images.co.uk/revi ... nt_sr.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

GdP

Bericht door GdP » do apr 08 2010 8:48 pm

Léon Obers schreef:Per vakje even stilstaan?
Dan is dat apparaat een stuk minder geavanceerd dan ik dacht. Weet je dat wel zeker?
Ik heb nog een X-Rite Plus, van diverse jaren terug. Het eerste model wat op die manier werkte met een liniaal als geleider, waar alle soortgelijke apparaten erna van zijn afgeleid. Kennelijk door andere merken niet goed genoeg van het voorbeeld afgekeken. Bij die eerste X-Rite Pulso kan ik in één beweging over de regel gaan. Snelheid hoeft ook niet zo precies secuur te verlopen. Hij meet in die ene beweging (in pakweg 1-2 seconden) alle kleurvlakjes van de regel. De meetkop is ook een los apparaat met accu. Je kunt meten zonder connectie met de PC, en later alle data overbrengen met een USB-kabel. Direct overbrengen met kabel kan ook.

Die gaatjes aan de linkerkant lijken mij dat als je de liniaal iets meer rechts op het papier zet dat het instelmarkeringen zijn met de regels eronder om je liniaal op in te stellen.

EDIT: Zie test:
http://www.northlight-images.co.uk/revi ... nt_sr.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Die gaatjes aan de linkerkant hebben bij mij geen functie. Het nr. van de regel valt binnen de gleuf, aan beiden kanten.

Afbeelding

Ik zal een volgende keer eens kijken wat er gebeurt als ik de scanner in eens doorschuif naar de andere kant. Het is zo als ik het beschreven heb erg onhandig, maar het lukte wel. :)

Het voorbeeld in jouw link gebruikt een andere kleurenkaart. Vandaar misschien die gaatjes aan de linker kant.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do apr 08 2010 9:20 pm

GdP schreef: Die gaatjes aan de linkerkant hebben bij mij geen functie. Het nr. van de regel valt binnen de gleuf, aan beiden kanten.
Dat zag ik al aan je bovenste foto, maar het zou best kunnen zijn dat de software er vanuit gaat dat je begint te lezen in een bestaand kleurvakje, met de kop als het ware helemaal links geschoven. Van daaruit zou het best kunnen dat je in dat geval wel in één lijn de meetgegevens met één beweging kunt maken. Het zijn telkens een vast aantal vakjes. Staat er niets van in de handleiding?

GdP

Bericht door GdP » do apr 08 2010 9:40 pm

De handleiding is over de 300 pagina’s. :(

Het is zo, hij leest een regel in, en is de scanner aan het eind van de regel, dan hoor ik een pieptoon. Een afbeelding van de kleurenkaart is ook op de monitor te zien. Er wordt ook automatisch overgesprongen naar de volgende regel. Ik moet dan het scanner weer opnieuw starten voor deze nieuwe regel met de drukknop. Gaat het fout, dan kan ik gewoon de boel weer een regel terug zetten.
Hij scant dus van links naar rechts.

Het bijbehorende programma ziet er zo eenvoudig uit, dat ik het voorlopig maar zonder handleiding doe.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr apr 09 2010 9:23 am

GdP schreef: Het is zo, hij leest een regel in, en is de scanner aan het eind van de regel, dan hoor ik een pieptoon.
Kijk, dat is de wijze waarop dat ook met de X-Rite gaat, per vakje hoef je dus niet te stoppen, maar je trekt één lijn in pakweg 1-2 seconden. In die beweging zijn er 10 kleurvakjes opgemeten. Daarbij kan die aanlijning in het begin (en door die gaatjes heen) dan toch gemakkelijk zijn. Op die wijze vertrek je gewoon links vanuit de beginstop.
GdP schreef: Een afbeelding van de kleurenkaart is ook op de monitor te zien. Er wordt ook automatisch overgesprongen naar de volgende regel.
Ja, ook dat werkt zo als bij de X-Rite. Zelfs de blokjes/driehoekjes met zo'n diagonale streep van de kleuren die je nog niet gehad hebt of fout zijn ingelezen, is precies hetzelfde als bij de software van de X-Rite. Dus ook dat is kennelijk goed door Spyder afgekeken. :D :wink:

GdP

Bericht door GdP » di apr 13 2010 11:28 am

De scanner kan inderdaad in één vloeiende beweging verschoven worden, per regel.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”