Exif info tellen

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Quatz

Exif info tellen

Bericht door Quatz » vr apr 09 2010 11:55 am

Maak veel fotos met zoomlenzen. Wil wel eens weten wat nu de meest gekozen afstand is.
Bestaat er een programma wat, bijv, de exif info van al mn fotos bekijkt en zoiets kan weergeven?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Exif info tellen

Bericht door Patrick » vr apr 09 2010 11:57 am

Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Quatz

Bericht door Quatz » vr apr 09 2010 12:55 pm

Dat bedoel ik, helaas werkt deze niet op mn MAC.

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pixelpeter » vr apr 09 2010 1:23 pm

Hoi Quatz, als je toevallig wel met "Bridge" (bij Photoshop behorend) werkt dan is het simpel :) .
In de standaard view geeft Bridge per map links een tabblad "Filter" en daaronder onder andere
"brandpuntsafstand". Ook ISO, diafragma etc. zijn zo te zien.
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

Florina
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Florina » zo apr 18 2010 9:40 pm

In Lightroom kun je dit soort dingen allemaal filteren, maar als je het alleen daarvoor gebruikt, is het wel een
dure oplossing.
http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Tina

Bericht door Tina » vr mei 28 2010 9:22 am

Ik heb even een vraagje over de door Patrick opgegeven link. Ben namelijk helemaal niet handig met dit soort programma's.
Heb even gezocht naar een programma dat weergeeft in welk bereik ik het meest fotografeer i.v.m. verdere lenskeuzes (24-70 of 17-55) en de link naar Exposurepolt gevonden. Heb het programmatje gedownload en geopend, maar krijg nu, als ik het goed heb begrepen, alle info op FX niveau. Kan ik het programma ook zo instellen dat het de exif gegevens op DX niveau weergeeft? Is misschien wel heel simpel (als je het weet), maar ik zou niet weten hoe.

Als ik hiervoor een nieuw topic had moeten openen hoor ik dat graag.

jacobus
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door jacobus » vr mei 28 2010 9:34 am

Bij Nikon kan je het gratis programma voor de MAC downloaden , het heet ViewNX. Aan de linkerkant staat bij metadata de gegevens van de camera en lens

http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Jacobus
Sony RX100 Mark4

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » za mei 29 2010 3:12 pm

Misschien is http://regex.info/blog/lightroom-goodies/data-plot iets? Lightroom plugin.
Willem.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mei 29 2010 3:57 pm

Tina schreef: Heb even gezocht naar een programma dat weergeeft in welk bereik ik het meest fotografeer i.v.m. verdere lenskeuzes (24-70 of 17-55) en de link naar Exposureplot gevonden. Heb het programmaatje gedownload en geopend, maar krijg nu, als ik het goed heb begrepen, alle info op FX niveau. Kan ik het programma ook zo instellen dat het de exif gegevens op DX niveau weergeeft? Is misschien wel heel simpel (als je het weet), maar ik zou niet weten hoe.
Bij elk programma wordt een help-functie bijgeleverd. Kun je bereiken met F1 (al sinds jaar en dag standaard bij Windows PC's om een help-bestand te openen). Zo ook bij Exposureplot. Of op te roepen met het vraagtekentje helemaal rechts in het menu van Exposureplot. Ergens halverwege de helpfile:

To change how ExposurePlot read the focal lens length:

Change the settings on the Lens Length Tab page or just double click on the small status window on the top to alter the settings,
There are three settings:
Real lens length - (extracted from the Exif )
35mm equvalent - (extracted from the Exif )
Calculate 35mm - (you need to enter the correct setting yourself)
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo mei 30 2010 3:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Tina

Bericht door Tina » za mei 29 2010 4:59 pm

@Léon
Bedankt! Ik had al wel bij het vraagteken gekeken, maar dit waarschijnlijk over het hoofd gezien. Moet ook eerlijk toegeven dat de combi tussen Engels en techniek voor mij best lastig is. Kan de vertaalslag dan moeilijk maken :oops:. Het is niet dat ik te lui ben om het op te zoeken. Fijn, dat je mij uit de brand helpt! Zal straks even kijken of ik er nu uit kom.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mei 29 2010 6:29 pm

Als een Nederlandse versie beter ligt, kun je ook "Wega-2" downloaden, dat is een viewer waarbij ExposurePlot onderdeel van uitmaakt. Kun je kiezen tussen Nederlands en Engels. Download: http://www.hamster.vandel.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Tina

Bericht door Tina » za mei 29 2010 7:17 pm

Nou, het is gelukt, met de engelstalige versie. Als je maar weet op welke knop je moet drukken :wink: .
Zal eens kijken of ik de analyse in het topic geplaatst krijg waarvoor ik de cijfers nodig had.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”