Wat heb ik fout gedaan?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
JohanR

Wat heb ik fout gedaan?

Bericht door JohanR » zo apr 11 2010 8:50 pm

Ik ben vandaag bij een voetbal wedstrijd wezen kijken en heb daar een paar foto's gemaakt. bij thuis komt zijn de foto's niet scherp.(heb waarschijnlijk niet een stille arm.) aangezien ik een beginneling ben. De lens die ik gebruikt is een Sigma 100-300mm F4 IF EX APO. en een D300s.
Afbeelding

Gr Johan

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Wat heb ik fout gedaan?

Bericht door Cees » zo apr 11 2010 8:53 pm

Ik denk daarbij dat je sluitertijd te laag is. De ISO zou hoger kunnen, dus de ruimte had je.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Daniël

Bericht door Daniël » zo apr 11 2010 8:55 pm

Snelheid misschien te laag, diafragma had misschien iets hoger mogen zijn (dus hogere ISO). Kan zijn dat je een probleem hebt met front- of backfocus. Kan ook zijn dat het onderwerp te snel bewoog en dat je te laat op de ontspan knop heb gedrukt.

Geofgraphic

Bericht door Geofgraphic » zo apr 11 2010 9:19 pm

Ik zou in eerste instantie afstappen om op manual te fotograferen.
Gebruik de P,S of de A mode, dan hoef je in ieder geval minder dingen in de gaten te houden.

Zelf fotografeer ik in de A mode omdat ik zelf de scherptediepte in de hand wil houden.

Je sluitertijd bij deze foto is 1/320.
Dit is te laag is om bewegingsonscherpte te voorkomen.

Bij hockey zit ik rond een 1/1000, denk dat je bij voetbal met 1/800 een heel eind op de goede weg zit.

Dus gooi die ISO maar omhoog!
Laatst gewijzigd door Geofgraphic op zo apr 11 2010 11:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

roes
Forumlid
Forumlid

Bericht door roes » zo apr 11 2010 9:58 pm

ten eerste start je als beginner met een mooie D300s , een betere start kan bijna niet 8) :wink2: :lol: :lol: .
ik ben het helemaal met mijn voorgangers eens , met als hoofdzaak een te lage sluitertijd voor dit soort foto's :( .
succes en blijven proberen :mryellow: .

groeten jos
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven

JohanR

Bericht door JohanR » ma apr 12 2010 6:02 am

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik dacht ergens te hebben gelezen; cropfactor x brandpuntafstand = sluitertijd(1,5 x 100mm = minimaal 1/150)
Dus dacht ik veilig te zitten met 1/320. niet dus.

Hoe kom je er achter dat je back/front focus hebt? En zou je back/front focus bij een fotowinkel kunnen laten repareren?

Gr Johan

Daniël

Bericht door Daniël » ma apr 12 2010 7:17 am

die vuistregel werkt ook altijd goed. Er zit alleen een maar aan. En die maar heeft te maken met bewegende objecten. Voor een bewegend object zou je gezien omstandigheden een minimale sluitertijd moeten hebben van 1/250'
Maar dat is allemaal situatie afhankelijk.
Verder is het voor gewoon fotograferen de vuistregel goed. Maar als je bijvoorbeeld schiet met 18mm gaat deze regel weer niet op. Het beste resultaat zonder VR is bij 1/30'.

Kijken of je front of back focus hebt kan je zoeken op de forum. Daar is al heel veel over geschreven.

Olijfje

Bericht door Olijfje » ma apr 12 2010 9:05 am

Waarom heb je bij deze foto –1/3 onderbelichting gegeven? (dmv je +/- knop)
Het is alsof over de foto een grauwsluier licht. Kun je in een bewerkingsprogramma daar nog wat aan doen? (belichting omhoog) Als je dan nog wat meer levendigheid er in stopt, wordt het mogelijk al iets frisser (toont dan ook wat scherper). Heb je ook al verscherpt in een bewerkingsprogramma? Of komt deze zo uit de camera?

JohanR

Bericht door JohanR » ma apr 12 2010 7:37 pm

@ olijfje,
ik heb onderbelicht omdat anders de foto heel erg licht wordt. Ik moet bijna alle foto's die ik maak onderbelichten. De foto komt zo uit de camera, ik heb er verder nog niks mee gedaan. Ik heb niet zoveel verstand van photoshoppen.(misschien toch maar eens een cursus volgen)

Gr Johan

Olijfje

Bericht door Olijfje » ma apr 12 2010 7:46 pm

Ik heb niet zoveel verstand van photoshoppen
Photoshoppen is gelijk wel erg zwaar. Zoveel hoeft er m.i. ook weer niet aangedaan te worden om de foto wat op kleur te krijgen.
Je zou kunnen beginnen met een eenvoudig fotobewerkingsprogramma. (Voor een apple zou dat iPhoto zijn, maar mogelijk werk je op een PC, dan weet iemand hier vast wel een alternatief daarvoor).

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma apr 12 2010 7:49 pm

Misschien een idee om lid van de vereniging te worden. Dan kun je van de zomer een cursus CaptureNX volgen.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » ma apr 12 2010 8:00 pm

Hoe staat je AF ?
Voor sport natuurlijk op AF-C zetten anders is er niet veel scherp.
En natuurlijk je AF lock goed afstellen anders verspringt hij telkens van onderwerp.

Succes de volgende keer :mrgreen:
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » di apr 13 2010 11:24 pm

Mike-Nikon schreef:Hoe staat je AF ?
Voor sport natuurlijk op AF-C zetten anders is er niet veel scherp.
Succes de volgende keer :mrgreen:
Kijk, deze tip heb ik bij mijn allereerste posting (28-11-2008) hier op het forum ook van je gehad, omdat bij mij de foto's ook niet echt scherp waren.
Heb er nog steeds profijt van :mryellow:
Pieter.

p.s de sportfoto's op je site zien er toch goed uit Johan :roll:
Nou, van mij ook de groeten

JohanR

Bericht door JohanR » za apr 17 2010 7:42 pm

Ja, de camera staat op AF-C en op 7bps. Waar zit de AF-lock op de D300s? Kan ik niks van vinden in de handleiding.

@pietje-nukem; bedankt. De motor race/cross foto's willen wel. Ging mij om de voetbal foto's. :|

Gr Johan

JohanR

Bericht door JohanR » za apr 17 2010 8:08 pm

Henk dank je wel. Ik kon het niet vinden. Maar heb nu 3 mogelijkheden. welke stand moet ik hebben dan? lang/kort.

Gr Johan

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”