Geotagger met kompasrichting?
Geotagger met kompasrichting?
Weet iemand of er een apparaatje voor geotagging bestaat dat ook de kompasrichting vastlegt? Het kan gaan om een apparaatje dat direct de GPS gegevens in de camera zet of eentje die een track vastlegt voor latere synchronisatie. Er zal dus een elektronisch kompas in moeten zitten, want bij fotografie sta je meestal stil dus dan kan je de richting niet uit de track halen.
Re: Geotagger met kompasrichting?
naar mijn weten bestaat het niet. Maar ook de GPS positie wordt ook niet aangegeven welke richting je stond te kijken. Lijkt me ook een beetje moeilijk om dat op te slaan als GPS. Een GPS is puur locatie waar je staat op dat moment.
Correct me if I'm wrong.
Correct me if I'm wrong.
- hvds
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
met een gps kan je wel meten in welke richting je beweegt, meeste systemen geven dat ook aan.
Maar ze leggen het niet vast in de positiegegevens.
bovendien je positie is een punt op de kaart op het moment dat je stilstaat wordt dus de kompasrichting waarnaartoe je bewoog niet meer weergegeven.
groet
Henri
Maar ze leggen het niet vast in de positiegegevens.
bovendien je positie is een punt op de kaart op het moment dat je stilstaat wordt dus de kompasrichting waarnaartoe je bewoog niet meer weergegeven.
groet
Henri
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.
in the race for quality there is no finish line!
in the race for quality there is no finish line!
- a90
- Forumlid
Volgens mij kunnen Garmins dit wel in combinatie met een MC35 snoer. De kompasrichting wordt bepaald aan de hand van de loop richting waarbij de Garmin in een bepaalde positie gehouden moet worden.
Recente firmware houd er al rekening mee evenals bv View NX (voorbeeldje van verleden jaar, weliswaar zonder kompas)
Hou er wel rekening mee dat de MC-35 een seriele aansluiting heeft en de meeste Garmins met kompas USB

Recente firmware houd er al rekening mee evenals bv View NX (voorbeeldje van verleden jaar, weliswaar zonder kompas)
Hou er wel rekening mee dat de MC-35 een seriele aansluiting heeft en de meeste Garmins met kompas USB

D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Begrijp ik het goed dat je de richting van de lens vastgelegd wilt hebben?flitslicht schreef: Er zal dus een elektronisch kompas in moeten zitten, want bij fotografie sta je meestal stil dus dan kan je de richting niet uit de track halen.
George
Bedankt voor de reacties. Ik heb een Garmin Oregon, dat is een GPS met een elektronisch kompas en een USB aansluiting. Ik kan echter niet direct een manier vinden om die op de camera aan te sluiten en al zou dat wel kunnen dan zit je met een hele berg kabels, waar ik geen fan van ben. Dat zou een USB kabel worden op een USB naar serieel op een MC 35
Maar goed, daar is overheen te komen.
Ik heb al een progje geschreven dat de tracklog van de Garmin gebruikt om mijn foto's te taggen. Bij aankoop ging ik er van uit dat de kompasrichting in de tracklog zou zitten maar dat blijkt niet het geval. Misschien ook logisch, want er worden trackpoints vastgelegd op bepaalde tijds- of afstandsintervallen en natuurlijk niet als je op het knopje van de camera drukt.
Het is inderdaad zo dat ik nu de lensrichting wil vastleggen. Er staat in de exif namelijk een summiere scherpstelafstand en je weet de beeldhoek. Aangezien ik ook mijn Garmin kaarten voor de GPS uit elkaar kan halen in de vorm van punten, lijnen en polygonen zou ik in staat zijn om in te schatten wat er op de foto staat. Je moet dan denken aan de namen van straten, gebieden en waterlopen, maar ook aan zaken als loof- of naaldbos, akkerland, heide, spoorwegen, hoogspanningsmasten en weet ik wat voor topografische informatie. Ik zit er aan te denken een database te maken waarmee je zou kunnen zoeken naar foto's die bijvoorbeeld water, bos, of bebouwing in het beeld hebben gecombineerd met een straatnaam, postcode of riviernaam. Er zijn heel veel combinaties mogelijk natuurlijk. Daarnaast zijn er nog een heleboel andere soorten data zoals POI's verzamelingen (points of interest) en demografische kaarten die vrij bruikbaar zijn en waaruit je zaken als dichtheid van bebouwing zou kunnen afleiden of namen van bijzondere gebouwen zoals molens of hoogbouw.
Het gaat hier om een experiment, maar ik moet een redelijk betrouwbare inschatting van de lensrichting hebben wil het de moeite waard zijn er aan te beginnen.

Ik heb al een progje geschreven dat de tracklog van de Garmin gebruikt om mijn foto's te taggen. Bij aankoop ging ik er van uit dat de kompasrichting in de tracklog zou zitten maar dat blijkt niet het geval. Misschien ook logisch, want er worden trackpoints vastgelegd op bepaalde tijds- of afstandsintervallen en natuurlijk niet als je op het knopje van de camera drukt.
Het is inderdaad zo dat ik nu de lensrichting wil vastleggen. Er staat in de exif namelijk een summiere scherpstelafstand en je weet de beeldhoek. Aangezien ik ook mijn Garmin kaarten voor de GPS uit elkaar kan halen in de vorm van punten, lijnen en polygonen zou ik in staat zijn om in te schatten wat er op de foto staat. Je moet dan denken aan de namen van straten, gebieden en waterlopen, maar ook aan zaken als loof- of naaldbos, akkerland, heide, spoorwegen, hoogspanningsmasten en weet ik wat voor topografische informatie. Ik zit er aan te denken een database te maken waarmee je zou kunnen zoeken naar foto's die bijvoorbeeld water, bos, of bebouwing in het beeld hebben gecombineerd met een straatnaam, postcode of riviernaam. Er zijn heel veel combinaties mogelijk natuurlijk. Daarnaast zijn er nog een heleboel andere soorten data zoals POI's verzamelingen (points of interest) en demografische kaarten die vrij bruikbaar zijn en waaruit je zaken als dichtheid van bebouwing zou kunnen afleiden of namen van bijzondere gebouwen zoals molens of hoogbouw.
Het gaat hier om een experiment, maar ik moet een redelijk betrouwbare inschatting van de lensrichting hebben wil het de moeite waard zijn er aan te beginnen.
Flitslicht,
Heb even wezen zoeken en vond het volgende http://www.gpscamera.nl/wb/pages/digitaal-kompas.php
Gezocht op digitaal kompas. Misschien kom je hier verder mee.
George
Heb even wezen zoeken en vond het volgende http://www.gpscamera.nl/wb/pages/digitaal-kompas.php
Gezocht op digitaal kompas. Misschien kom je hier verder mee.
George
Tja, een Ricoh camera
. Maar bedankt voor het meedenken. Zelf heb ik deze tagger nu gevonden, komt wel op $200: http://www.metagps.com/. Is ongeveer even duur als de GPS-1 van Nikon maar dan wel met de kompasrichting in de exif.
Ik denk dat als ik met dit project ga beginnen ik eerst maar handmatig de kompasrichting en de precieze scherpstelafstand invoer in geselecteerde foto's. Die scherpstelafstand wordt overigens in de exif vermeld in één van twee afstanden per lens, die je kan interpreteren als 'heel dichtbij' en 'verder af', wat dus eigenlijk ook beperkt bruikbaar lijkt. Tegen de tijd dat het idee werkt is er dan misschien wel een mogelijkheid om een Garmin USB GPS aan een Nikon camera te koppelen of, wie weet, heb ik dan inmiddels de loterij gewonnen
Mocht ik het systeem echt kunnen gebruiken dan kan ik zo'n uitgave van $200 ook wel weer verantwoorden.

Ik denk dat als ik met dit project ga beginnen ik eerst maar handmatig de kompasrichting en de precieze scherpstelafstand invoer in geselecteerde foto's. Die scherpstelafstand wordt overigens in de exif vermeld in één van twee afstanden per lens, die je kan interpreteren als 'heel dichtbij' en 'verder af', wat dus eigenlijk ook beperkt bruikbaar lijkt. Tegen de tijd dat het idee werkt is er dan misschien wel een mogelijkheid om een Garmin USB GPS aan een Nikon camera te koppelen of, wie weet, heb ik dan inmiddels de loterij gewonnen

Weet jij hoe zo'n digitaal kompas de richting berekent?
Ik blijf steken op 2 metingen op een andere plaats in het apparaat. Blijft maar een paar centimeter voor over.
George
Ik blijf steken op 2 metingen op een andere plaats in het apparaat. Blijft maar een paar centimeter voor over.
George
Dat gaat met een apart elektronisch kompas, dus een hardware component. Hier nog een gevonden: http://www.solmeta.com/product_pro.asp?pic_id=141 Als je beweegt kan je de bewegingsrichting uit twee trackpoints berekenen.
Maar een kompas werkt stilstaand. Mijn eerste gedachte was dat er twee ontvangers in zitten en dat daar de richting uit wordt berekend.
Als dat zo is, hetgeen ik betwijfel, dan werkt het met twee ontvangers op een paar cm van elkaar.
George
Als dat zo is, hetgeen ik betwijfel, dan werkt het met twee ontvangers op een paar cm van elkaar.
George
Nee, als je een GPS hebt zonder elektronisch kompas, zoals in autonavigatie, dan weet de GPS de rijrichting omdat de positie bij iedere meting iets verplaatst, meestal eens per seconde. Als je stilstaat heb je daar niets aan want dan weet de GPS alleen waar je bent, maar niet zijn eigen oriëntatie. Zit er nu ook een elektronisch kompas in de GPS dan werkt de GPS ook stilstaand als kompas. Ik heb dus een gewone kompasroos op mijn schermpje dat werkt als ik stilsta. Zo'n elektronisch kompas werkt net als een gewoon kompas mbv het magnetische Noorden. Mijn uint heeft een tweeassig kompas waardoor ik hem horizontaal moet houden voor een goede werking. De nieuwere types hebben een drieassig kompas wat ook werkt als je de unit scheef houdt en bovendien de hellingshoek weet.
Overigens is de berekening uit de verplaatsing nauwkeuriger dan het kompas zodat ik mijn unit automatisch kan laten overschakelen op berekening voor de kompasrichting als ik ga bewegen. Met twee GPS modules die centimeters uit elkaar liggen zal het niet werken omdat de nauwkeurigheid van een consumenten GPS nooit beter zal zijn dan een paar meter en vaak is de miswijzing tien meter of meer.
Overigens is de berekening uit de verplaatsing nauwkeuriger dan het kompas zodat ik mijn unit automatisch kan laten overschakelen op berekening voor de kompasrichting als ik ga bewegen. Met twee GPS modules die centimeters uit elkaar liggen zal het niet werken omdat de nauwkeurigheid van een consumenten GPS nooit beter zal zijn dan een paar meter en vaak is de miswijzing tien meter of meer.
-
- Clublid
Ik heb de Solmeta Geotagger N2 en die doet precies wat jij in de eerste posting vroeg . Kalibratie is wat lastig, maar zelf hecht ik niet zoveel waarde aan de richting waarin de foto is genomen. Ik heb het apparaat indertijd aangeschaft omdat hij, mits direct bij de fabriek besteld, ongeveer de helft van de Nikon GP-1 kostte.flitslicht schreef:Dat gaat met een apart elektronisch kompas, dus een hardware component. Hier nog een gevonden: http://www.solmeta.com/product_pro.asp?pic_id=141 Als je beweegt kan je de bewegingsrichting uit twee trackpoints berekenen.
Groet,
Jan (van Yuul

Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800
Er bestaan ook wel chips die de kompasrichting kunnen bepalen zonder dat je in een richting beweegt, gewoon op basis van magnetisme. Er zit er bijvoorbeeld eentje in de iPhone. Maar ik heb geen idee of die data ook de EXIF van de foto's die je daar mee maakt in gaat.