D300 met TC en 80-200 aan een Black Rapid

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
coosc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

D300 met TC en 80-200 aan een Black Rapid

Bericht door coosc » di apr 13 2010 10:46 pm

Omdat ik de bovenstaande combinatie aan een Black Rapid FastenR-2 toch wat eng vind, heb ik zelf maar iets gemaakt wat me meer vertrouwen geeft.

Afbeelding

Afbeelding

De steun is van aluminium en het oogje van titanium. Het voordeel van deze constructie is dat het zwaartepunt ter plaatse van het oogje ligt. Verder past de steun direct op de bolkop van mijn statief. Nadeel is dat het verwisselen van objectieven niet erg snel gaat. Verder past deze steun natuurlijk alleen op een combinatie van een D300 en een Kenko TC. Ik heb gemerkt dat de afstand van het objectief tot de bodem van de camera bij een D70 helaas groter is.

Maar ja, je kunt niet alles hebben.

Coos

Daniël

Re: D300 met TC en 80-200 aan een Black Rapid

Bericht door Daniël » wo apr 14 2010 2:03 pm

Kijk aan, we hebben nog een engineer in het midden :wink2:

Op wat voor wijze heb je de beugel gemaakt dan? Ik doel dan op klemmen op de tussen ring. Of is het gewoon een pasrand en de opsluiting puur op het statief aansluiting van de body?
Heb je het zwaartepunt dan zo toevallig gekozen of is het m.b.v. teken software gedaan? En het lijkt mij (logisch nadenken) dat als je er een ander objectief op doet het zwaartepunt anders ligt. Of is dat verwaarloosbaar?
Dan nog een vraag, waarom het oog van Titanium gemaakt?
Ik vind het namelijk wel een vernuftige oplossing zo. Netjes gedaan hoor.

coosc
Forumlid
Forumlid

Bericht door coosc » wo apr 14 2010 9:02 pm

Beste Daniël,
Daniël schreef:Kijk aan, we hebben nog een engineer in het midden
Een voormalig engineer.

De ronde beugel is gemaakt op een freesbankje met verdeeltafel. De beugel past nauwkeurig om de TC en wordt inderdaad bevestigd op de statiefaansluiting van de body. Het zwaartepunt is experimenteel bepaald. Ik ontwerp trouwens "aan de bank" en vrijwel nooit op papier of PC. Ik zoek nog iemand die ontwerpen leuk vindt want ik vind produceren leuker.

Het geheel past alleen maar op een Kenko TC en die gebruik ik uitsluitend met mijn 80-200/2.8. Wijziging van het zwaartepunt bij gebruik van andere objectieven is dan ook niet relevant. Ik gebruik titanium omdat het een zeer fraai uiterlijk heeft na bewerking, heel taai, licht en uitermate sterk is. Het oogje kan draaien en met het gebruik van verschillende materialen heb je nauwelijks las van vreten.

Coos

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » wo apr 14 2010 9:11 pm

coosc schreef: Ik zoek nog iemand die ontwerpen leuk vindt want ik vind produceren leuker.

Coops
Hier ben ik, wat moet ik voor je ontwerper?

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

coosc
Forumlid
Forumlid

Bericht door coosc » wo apr 14 2010 9:25 pm

Melliw schreef:Hier ben ik, wat moet ik voor je ontwerper?
Een statiefbeugel voor de combinatie D300 met 80-200/2.8 zou al mooi zijn. Zeker als de camera dan nog draaibaar is van landscape naar portrait. Zeg maar vergelijkbaar met de beugel op een 70-200/2.8.

Het moet natuurlijk wel klein, licht en makkelijk demonteerbaar zijn en de camera en objectief niet beschadigen bij gebruik. Alles wat ik al had bedacht was lomp, niet draaibaar of het beperkt het zoombereik van het objectief.

Zo zie je maar weer, ik heb niet zoveel eisen maar voldoende materiaal, gereedschap en tijd.

Coos

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » wo apr 14 2010 9:30 pm

mmm... ik heb een ideetje.

Zal zaterdag eens een tekening maken. Je beschikt over een draai- en/of freesbank?
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

gijsmondria
Forumlid
Forumlid

Bericht door gijsmondria » wo apr 14 2010 9:42 pm

Hou ik mij evnetueel aangeboden voor een tweede exemplaar. Ook de 80-200 + kenko converter + een D90 :D
Nikon D90
Nikon 80-200 f2.8 - Tamron 17-50 2.8 - Kenko pro 2x

coosc
Forumlid
Forumlid

Bericht door coosc » wo apr 14 2010 10:01 pm

Melliw schreef:Je beschikt over een draai- en/of freesbank?
Ik heb een draaibankje (500 mm tussen de centers) waarbij ik de beitelslede kan vervangen door een hoogtesupport. Hiermee kan ik beperkte afmetingen frezen.

Coos

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » do apr 15 2010 4:27 am

Heb dus zelf een black rapid waar mijn D90 en 70-300mm als zwaarste objectief aanhangt, niet zo zwaar als de D300 met de 80-200 en ben niet zo bang dat het niet houdt maar als "tot nu toe" enige bezwaar is dat ik nu dus mijn statiefvatting kwijt ben :(
Groet Ed
Nikon Z Z & de maskers

Daniël

Bericht door Daniël » do apr 15 2010 8:20 am

Melliw schreef:
coosc schreef: Ik zoek nog iemand die ontwerpen leuk vindt want ik vind produceren leuker.

Coops
Hier ben ik, wat moet ik voor je ontwerper?

Groeten van Willem
Je bent me voor Willem. Ben namelijk een mechanical engineer. Maar het is wel leuk om zo iets te maken.

Als het nodig is om een goede en uitgewerkte 3D en 2D tekening kan ik eventueel mee helpen. Hoor het wel. Mag per PB hoor.

Ik vind het een hele nette oplossing zo. Misschien wel leuk om een lijn mee te beginnen of zo.

tip: om de juiste zwaartepunt te krijgen met verschillende lengtes kan je gebruik maken van sleuf gaten. Je kan immers het draaipunt oogje op een andere wijze bevestigen en klemmen zodat het ook niet schuift.

coosc
Forumlid
Forumlid

Bericht door coosc » do apr 15 2010 11:40 pm

Ed Schouten schreef:enige bezwaar is dat ik nu dus mijn statiefvatting kwijt ben
Ed, zoals je ziet heeft de beugel een zwaluwstaartvorm maar ook een 1/4 inch 20 statiefaansluiting. Erg handig.
Daniël schreef:Als het nodig is om een goede en uitgewerkte 3D en 2D tekening kan ik eventueel mee helpen. Hoor het wel.
Daniël, dan hou ik me weer aanbevolen voor een kopie, tenminste als het gaat om een statiefbeugel voor de 80-200/2.8. Als we dan verder nog iemand vinden die aluminium kan anodiseren kunnen we onszelf, in de ruilsfeer, voorzien van een paar elegante fotografische hulpmiddelen.

Coos

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do apr 15 2010 11:56 pm

Coos, het is een fraaie oplossing maar toch heb je het meest kritische onderdeel van de Black Rapid oplossing nog niet verbeterd op deze manier.

Vroegere series van de black rapid gingen defect bij het draai gedeelte waar de muskethaak mee aan het beugeltje vastzit waardoorheen de strap loopt. Met jouw beugel komt er alleen maar meer kracht op te staan (meer gewicht)

Zie ook deze plaatjes (niet van mij overigens)

Afbeelding

Afbeelding

Overigens ben ik een zeer tevreden gebruiker van de Black Rapid Double Strap. Dat is echt een briljant ding, echter gebruik ik mijn strap aansluitingen (Optech) om als extra veiligheid als een lus door de riem heen te halen. Kan het nooit mis.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Daniël

Bericht door Daniël » vr apr 16 2010 7:42 am

coosc schreef:Daniël, dan hou ik me weer aanbevolen voor een kopie, tenminste als het gaat om een statiefbeugel voor de 80-200/2.8. Als we dan verder nog iemand vinden die aluminium kan anodiseren kunnen we onszelf, in de ruilsfeer, voorzien van een paar elegante fotografische hulpmiddelen.
Coos
Melliw gaat voor je aan de slag heb ik begrepen via PB. Hij was immers eerder. Maar ik zal daar naast ook even wat ontwerpen en vervolgens uitwerken. Je hoort het wel.
Heb immers ook de D300s met 80-200. Alleen ik heb schuifzoom. Die is weer anders dan de draaizoom.

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » vr apr 16 2010 7:48 pm

coosc schreef:
Ed Schouten schreef:enige bezwaar is dat ik nu dus mijn statiefvatting kwijt ben
Ed, zoals je ziet heeft de beugel een zwaluwstaartvorm maar ook een 1/4 inch 20 statiefaansluiting. Erg handig.

Coos
Dat had ik gezien, maar dat is voor jou D300 met TC en 80-200 en helaas niet voor mijn D90 i.s.m de nikkor 70-300. En aangezien jou en mijn camera andere maten hebben zal dat nooit passen :cry: Tenzij jullie een fabriekje starten en met een universele houder op de proppen komen :lol:
Groet Ed
Nikon Z Z & de maskers

coosc
Forumlid
Forumlid

Bericht door coosc » vr apr 16 2010 9:09 pm

Daniël schreef:Alleen ik heb schuifzoom. Die is weer anders dan de draaizoom.
Daniël, zoals je op de foto´s ziet heb ik ook een schuifzoom. Het zou wel handig zijn als de statiefgondel alleen aan het objectief wordt bevestigd zodat deze ook gecombineerd kan worden met andere camera´s.
a90 schreef:Vroegere series van de black rapid gingen defect bij het draai gedeelte waar de muskethaak mee aan het beugeltje vastzit waardoorheen de strap loopt. Met jouw beugel komt er alleen maar meer kracht op te staan (meer gewicht)
a90, je hebt volkomen gelijk. Dit is het volgende onderdeel waar ik me zorgen over maak. Aangezien ik de draaifunctie al in het oogje heb gebouwd, kan deze in de Black Rapid haak vervallen. Deze vervang ik dan ook door een vaste karabijhaak met schroefsluiting.
Ed Schouten schreef:Dat had ik gezien, maar dat is voor jou D300 met TC en 80-200 en helaas niet voor mijn D90 i.s.m de nikkor 70-300.
Wie weet waar Melliw en/of Daniël mee komen. Het zou best heel universeel kunnen zijn en passen op een 70-300.

Coos

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”