Jouw ervaring & aanschaftip voor CF-kaarten voor D200?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Jouw ervaring & aanschaftip voor CF-kaarten voor D200?
Hallo fotografen!
Er is een groot aanbod aan Compact Flash kaarten, wat is jouw ervaring met jouw CF-geheugenkaart? En wat raad je me aan mbt de aanschaf van een CF-kaart voor de D200 te letten op:
1. de opslagcapaciteit, het aantal Gb's dus (voor RAW opnamen). Is in de praktijk een snelle kaart altijd nodig in relatie tot jouw fotografeer eigenschappen?;
2. lees/schrijf snelheid; Heb je bijv. spijt van een te langzame kaart?
3. aantal kaarten (bijv. 1x4 Gb of 2x 2 Gb);
4. merk (is er echt kwaliteitsverschil te verwachten? ervaringen met schrijffouten of andere storingen?
5. prijs, via internet altijd goedkoper?
Een volle kaart zet ik over naar harddisk van pc, niet naar Imagetank o.i.d.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
FotoTuur
Er is een groot aanbod aan Compact Flash kaarten, wat is jouw ervaring met jouw CF-geheugenkaart? En wat raad je me aan mbt de aanschaf van een CF-kaart voor de D200 te letten op:
1. de opslagcapaciteit, het aantal Gb's dus (voor RAW opnamen). Is in de praktijk een snelle kaart altijd nodig in relatie tot jouw fotografeer eigenschappen?;
2. lees/schrijf snelheid; Heb je bijv. spijt van een te langzame kaart?
3. aantal kaarten (bijv. 1x4 Gb of 2x 2 Gb);
4. merk (is er echt kwaliteitsverschil te verwachten? ervaringen met schrijffouten of andere storingen?
5. prijs, via internet altijd goedkoper?
Een volle kaart zet ik over naar harddisk van pc, niet naar Imagetank o.i.d.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
FotoTuur
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"
Ik heb zelf een Sandisk EWxtreme ll van 4 GB en dan heb je in RAW 240 foto's, een snellere kaart heeft geen zijn want je camera is niet sneller en alles gaat ook nog eens via het buffer.
Ik lees nooit over fouten in Sandisk kaarten, maar weleens over fouten in andere merken, geen echte merken maar stickerplakkers.
Ik heb het idee dat het net zo werkt als lang geleden met goedkope floppies: bedrijven kopen de afgekeurde, maar nog aan de norm voldoende partijen en plakken hier hun stickertje op, die partijen zijn dan goedgenoeg voor Sandisk of Lexar.
Ik heb het liefst een zo groot mogelijke kaart, want een kaart in je camera kun je niet kwijt raken, maar er zijn mensen die zeggen dan weer maar als die kapot gaat, ben je alles kwijt.
Ik lees nooit over fouten in Sandisk kaarten, maar weleens over fouten in andere merken, geen echte merken maar stickerplakkers.
Ik heb het idee dat het net zo werkt als lang geleden met goedkope floppies: bedrijven kopen de afgekeurde, maar nog aan de norm voldoende partijen en plakken hier hun stickertje op, die partijen zijn dan goedgenoeg voor Sandisk of Lexar.
Ik heb het liefst een zo groot mogelijke kaart, want een kaart in je camera kun je niet kwijt raken, maar er zijn mensen die zeggen dan weer maar als die kapot gaat, ben je alles kwijt.
Ik zou alleen SanDisk Ultra's of liever nog Extreme's kopen. Die komen nog steeds het beste uit tests met alle (!) Nikon DSLR's. Het prijsverschil is tegenwoordig ook lang niet zo groot meer dus waarom dingen uitproberen. Nikons lusten het liefst de snelle SanDisk kaarten
Qua grootte, minimaal 2GB als je RAW of RAW+jpg schiet is wel fijn. Ik heb zelf liever meerdere kaartjes, maar 4GB is geloof ik nu prijstechnisch ook wel ok. Ik gebruik zelf 1x2GB en wat losse 1GB kaartjes als back-up.

Qua grootte, minimaal 2GB als je RAW of RAW+jpg schiet is wel fijn. Ik heb zelf liever meerdere kaartjes, maar 4GB is geloof ik nu prijstechnisch ook wel ok. Ik gebruik zelf 1x2GB en wat losse 1GB kaartjes als back-up.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik heb vier 1GB kaarten. Twee oudjes (Sandisk) die ik indertijd bij mijn S2 pro heb gekocht een DaneElec van vorig jaar en een UltraII van Sandisk. En dan heb ik ook nog ergens een 256MB liggen, omdat de 1GB kaartjes niet direct leverbaar waren toen ik mijn S2 kocht.
Ik zie me nog niet direct kaartjes kopen die groter zijn dan 2GB, dit ivm het onvermogen van mijn S2 om die te lezen.
Wat ik wel heel belangrijk vind, is het hebben van minimaal twee kaartjes, dan kun je doorgaan met fotogaferen als je eerste kaartje vol is (of niet) en op de laptop (die heb ik nog al eens bij me) gezet moet worden.
Die laptop is niet direct in gebruik als extra opslag, maar meer als fotoalbum. Direct een CDtje branden hoort ook bij de opties.
Hoge snelheid is voor mijn fotograferen niet het belangrijkste, snel
op de computer zetten ook niet, want ik hoef er met de camera toch niet op te wachten, door mijn kaartjes beleid.
Ik heb eenmaal gehad dat ik een foto van het kaartje niet meer lezen kon. Ook dan is meerdere kaartjes makkelijk, want toen kon ik er op mijn gemak met wat extra software een keer naar kijken, zonder dat ik het kaartje direct weer in de camera moest stoppen. (Was voor mijn D200 tijd)
Ik zie me nog niet direct kaartjes kopen die groter zijn dan 2GB, dit ivm het onvermogen van mijn S2 om die te lezen.
Wat ik wel heel belangrijk vind, is het hebben van minimaal twee kaartjes, dan kun je doorgaan met fotogaferen als je eerste kaartje vol is (of niet) en op de laptop (die heb ik nog al eens bij me) gezet moet worden.
Die laptop is niet direct in gebruik als extra opslag, maar meer als fotoalbum. Direct een CDtje branden hoort ook bij de opties.
Hoge snelheid is voor mijn fotograferen niet het belangrijkste, snel
op de computer zetten ook niet, want ik hoef er met de camera toch niet op te wachten, door mijn kaartjes beleid.
Ik heb eenmaal gehad dat ik een foto van het kaartje niet meer lezen kon. Ook dan is meerdere kaartjes makkelijk, want toen kon ik er op mijn gemak met wat extra software een keer naar kijken, zonder dat ik het kaartje direct weer in de camera moest stoppen. (Was voor mijn D200 tijd)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
als je camera gejat wordt ben je alles kwijthjanssen schreef:Ik heb het liefst een zo groot mogelijke kaart, want een kaart in je camera kun je niet kwijt raken, maar er zijn mensen die zeggen dan weer maar als die kapot gaat, ben je alles kwijt.
'k backup liever elke avond naar m'n imagetank dan dat ik een paar dagen lang met het zelfde kaartje rond moet lopen (dit uiteraard op reis)
heb er overigens sandisk extreme III in zitten en da's snel zat
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Extreme
Ik zou voor de Extreme III gaan.
Niet omdat je camera dat nodig heeft, want die snelheid haal je toch niet met je camera, maar gewoon vanwege het wegschrijven naar je computer, gaat veel sneller.
En hoe groot, daar zijn de meningen verdeeld over.
Als je één grote heb, kan je die kwijtraken en ben je alles kwijt.
Maar als je 4 kleine heb, heb je 4 keer zoveel kans om er één kwijt te raken.
Dus wat is wijsheid.
Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat je wel verschillende kaartjes heb.
Er zou een kaartje defect kunnen raken en daar sta je dan.
Zelf heb ik één 4GB twee van 2GB en één 1GB en daar kan ik me aardig mee redden.
Maar dan schiet ik alles op de hoogste resolutie in JPEG, als ik in RAW gaat schieten wil ik er nog een 4GB bij hebben.
Maar dat is ieder zijn keus.
O ja, ik koop die dingen gewoon bij de goedkoopste leverancier op internet nog geen 50 euro voor een 2GB Extreme III.
Succes ermee!
Groetjes George
Niet omdat je camera dat nodig heeft, want die snelheid haal je toch niet met je camera, maar gewoon vanwege het wegschrijven naar je computer, gaat veel sneller.
En hoe groot, daar zijn de meningen verdeeld over.
Als je één grote heb, kan je die kwijtraken en ben je alles kwijt.
Maar als je 4 kleine heb, heb je 4 keer zoveel kans om er één kwijt te raken.
Dus wat is wijsheid.
Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat je wel verschillende kaartjes heb.
Er zou een kaartje defect kunnen raken en daar sta je dan.
Zelf heb ik één 4GB twee van 2GB en één 1GB en daar kan ik me aardig mee redden.
Maar dan schiet ik alles op de hoogste resolutie in JPEG, als ik in RAW gaat schieten wil ik er nog een 4GB bij hebben.
Maar dat is ieder zijn keus.
O ja, ik koop die dingen gewoon bij de goedkoopste leverancier op internet nog geen 50 euro voor een 2GB Extreme III.
Succes ermee!
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Sandisk gaat prijzen tot veertig procent verlagen
zondag 18 februari 2007
Ondanks de almaar stijgende vraag naar flashgeheugen gaat het niet goed met Sandisk, een van de grote namen op dit gebied. Om zijn marktaandeel te behouden is ervoor gekozen om werknemers te laten gaan en prijzen van producten te verlagen.
In de afgelopen twee maanden zijn de prijzen van nand-flashgeheugen volgens Sandisk al met ongeveer vijftig procent afgenomen; dit is voornamelijk veroorzaakt door een te groot aanbod voor de matige vraag van het eerste kwartaal van dit jaar.
Door hevige concurrentie is Sandisk echter genoodzaakt om veel producten te voorzien van nog een prijsverlaging van rond de dertig tot veertig procent. De flashgeheugenmaker heeft er het vertrouwen in dat de vraag in de tweede helft van dit jaar weer toe zal nemen, maar tot die tijd is aangebroken blijft het behelpen.
Om zich de prijsverlagingen te kunnen veroorloven zal Sandisk namelijk 250 werknemers de deur moeten wijzen, wordt het salaris van alle werknemers bevroren en moeten een aantal hogere piefen waarschijnlijk tien tot twintig procent van hun loonstrookje inleveren. Sandisk hoopt met deze maatregelen 30 tot 35 miljoen dollar te besparen.
zondag 18 februari 2007
Ondanks de almaar stijgende vraag naar flashgeheugen gaat het niet goed met Sandisk, een van de grote namen op dit gebied. Om zijn marktaandeel te behouden is ervoor gekozen om werknemers te laten gaan en prijzen van producten te verlagen.
In de afgelopen twee maanden zijn de prijzen van nand-flashgeheugen volgens Sandisk al met ongeveer vijftig procent afgenomen; dit is voornamelijk veroorzaakt door een te groot aanbod voor de matige vraag van het eerste kwartaal van dit jaar.
Door hevige concurrentie is Sandisk echter genoodzaakt om veel producten te voorzien van nog een prijsverlaging van rond de dertig tot veertig procent. De flashgeheugenmaker heeft er het vertrouwen in dat de vraag in de tweede helft van dit jaar weer toe zal nemen, maar tot die tijd is aangebroken blijft het behelpen.
Om zich de prijsverlagingen te kunnen veroorloven zal Sandisk namelijk 250 werknemers de deur moeten wijzen, wordt het salaris van alle werknemers bevroren en moeten een aantal hogere piefen waarschijnlijk tien tot twintig procent van hun loonstrookje inleveren. Sandisk hoopt met deze maatregelen 30 tot 35 miljoen dollar te besparen.
Heb net de "Memory Corp PRO X 133X 4GB CompactFlash" gekocht via E-Bay vanuit hong-kong voor totaal (incl. porto) 42 dollar. 133x = Exttreme III
Zou 127 euro in NL moeten kosten: http://miha.nl/pc/index.php?catnrarg=gp ... s&action=1
Zodra ik deze binnen heb en getest zal ik laten weten hoe die is.
Zou 127 euro in NL moeten kosten: http://miha.nl/pc/index.php?catnrarg=gp ... s&action=1
Zodra ik deze binnen heb en getest zal ik laten weten hoe die is.
- Brenzef
- Forumlid
Dat de Nikon kamera's het liefst snelle kaartjes lusten geloof ik niet zo.
Je hebt alleen een snel kaartje nodig als je vaak een "burst" schiet (veel foto's achter elkaar), EN je buffer vol komt te zitten.
Ik schiet al jaren met een 4Gb microdrive die ALTIJD snel genoeg blijkt in de praktijk. Laat je dus niet niet verleiden tot de aankoop van een extreem snel kaartje. In de praktijk heb je het (zonder "burst") zo goed als nooit nodig.
Je hebt alleen een snel kaartje nodig als je vaak een "burst" schiet (veel foto's achter elkaar), EN je buffer vol komt te zitten.
Ik schiet al jaren met een 4Gb microdrive die ALTIJD snel genoeg blijkt in de praktijk. Laat je dus niet niet verleiden tot de aankoop van een extreem snel kaartje. In de praktijk heb je het (zonder "burst") zo goed als nooit nodig.
- hans1956
- Regiocoördinator
Ik gebruik sinds de aanschaf van mijn vorige camera, D70s, een Sandisk Extreem III van 1G. Dit kaartje zit nu in m'n D200 en als reserve gebruik ik de gewone van Sandisk 1G. Ben er wel achter dat ik, na aanschaf vorig maand, van mijn D200 toch ruimte gebrek krijg bij raw bestanden. Dus zal er ooit een 4G bijkomen, wederom een Extreem III.
Gr. Hans
Gr. Hans
-
- Clublid
CF dinges
Hans waar heb jij die 4GB besteld?
Ik moet er ook nog één hebben omdat ik toch in RAW wil gaan dingese eh plaatjes schieten.
Maar ik heb ze voor rond de 95 euro gezien.
Ik wacht graag je reactie af.
Groetjes George
Ik moet er ook nog één hebben omdat ik toch in RAW wil gaan dingese eh plaatjes schieten.
Groetjes George

- hans1956
- Regiocoördinator
Re: CF dinges
George,George Fennes schreef:Hans waar heb jij die 4GB besteld?
Groetjes George
Bij www.memoryshop.nl
Succes Hans
-
- Clublid
16GB
Dat is nog eens service Hans,
Op m'n wenken bediend, het is echt vreselijk goedkoop.
Ze hebben zelfs 16GB kaarten, maar kunnen die ook in een D70s?
Groetjes George
Op m'n wenken bediend, het is echt vreselijk goedkoop.
Ze hebben zelfs 16GB kaarten, maar kunnen die ook in een D70s?
Groetjes George