D200+18-135 of D80+18-200VR

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
mork

D200+18-135 of D80+18-200VR

Bericht door mork » di feb 20 2007 4:00 pm

Ik wordt gek van me zelf.
Ik loop al 3 weken te twijfelen, heb al zoveel sites bezocht en reviews gelezen, maar kom er niet uit......

Mijn budget is 2000 euro, even snel :
Tas 100 euro en Sandisk extreem III ook 100 euro

Ik lees overal dat glas voorgaat op de " body'
Maar een D200+18-200VR is net boven budget

Wat is nu een betere keuze...

D80+ 18-200VR lens of toch

D200 + kitlens 18-135

Ik wil van alles fotograferen, buiten-binnen maar ook portret!

alvast bedankt

Mork :D

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

TOP spul

Bericht door George Fennes » di feb 20 2007 4:18 pm

Hallo Mork,

In de eerste plaats van harte welkom op dit forum.

De keus die je moet maken is niet eenvoudig.

Je wil alles, maar je heb niet alles!

Dat is het toch zo'n beetje.

Glas is inderdaad het belangrijkste.

Maar je kan van TWEE dingen uitgaan.

1. Glas is inderdaad het belangrijkste.

2. Body komt op de tweede plaats.

Maar die 18-200mm VR is NIET het beste glas wat je op de camera kan zetten.

En wil je gelijk alles, of zeg je een leuke startersset en dan naderhand wat bij kopen?

Als dat het geval is zou ik voor de D200 gaan met een Tamron 17-50mm 2.8
Hier kan je heel veel mee, alleen je hebt geen tele, hier zou je voor kunnen sparen en later een teleobjectief erbij kopen.

Of zeggen ik koop er voor 100 euro een 70-300 Sigma APO lens bij (niet een van de allerbeste maar je kan in ieder geval al wat) en dan sparen totdat je echt glas kon kopen.

Dan denk ik aan de Nikkor 70-300 VR of de 70-200mm 2.8 VR (wel veel duurder, maar dan heb je ook wat).

Zo kan je alles opbouwen en de Sigma 70-300 raak je voor die 100 euro ook wel weer kwijt.

Kijk dan heb je een leuke body met een goed standaard objectief en een mindere tele (kan je best wel redelijke plaatjes mee schieten hoor) en kan je doorsparen voor een echt stukje glas.

Misschien is dit een optie denk er maar eens over na.

Maar bij een TOP camera, hoort ook een TOP lensje, dus zelf zou ik niet voor de 18-200mm VR gaan.

En wil je weten waarom? vraag het maar dan zal ik je daar op antwoorden, maar anders wordt mijn verhaal hier te lang.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

dragon2

Bericht door dragon2 » di feb 20 2007 4:20 pm

Qua body's, de D200 heeft eigenlijk alleen zin als je al het eea van fotograferen afweet en bij voorkeur al met DSLR's hebt gewerkt. Ik zou anders zeker de D80 kopen. Die is wat meer ingesteld op mensen die niet zelf ALLES willen regelen en geeft in die situatie dan ook betere foto's. De D200 gaat er eigenlijk vanuit dat je in RAW schiet en daarna alle foto's op je pc gaat nabewerken. De D200 heeft wel als voordeel dat je er MF lenzen op kan zetten met behoud van lichtmeting.

Ik heb zelf nog niet met de 18-200VR gewerkt, wel met de kitlens, niks mis met die kitlens zeker niet voor de kitprijs. VR heeft alleen zin bij stilstaande objecten en die fotografeer ik zelden...

paparazzi

Bericht door paparazzi » di feb 20 2007 4:24 pm

Nikon D200 body = 1339 (cameranu.nl)
18-70 nikkor = 239
70-300 vr nikkor = 579 (de oude niet-vr versie kun je vaak al kopen voor 125-150 euro)

zo heb je een zeer ruim bereik en boet je ook niet aan kwaliteit in door 'n te grote zoom te kopen

mork

Bericht door mork » wo feb 21 2007 5:34 pm

Verschillende mensen verschillende antwoorden...
Ik snap het uiteindelijk zal ik zelf een keuze moeten maken.

Maar is die kenrockwell.com nu echt zo "gek" of is ie nu gewoon
down to earth.

Een D80 is volgens hem zonde van je geld, kies dan juist voor de 40 of neem toch de D200 en hij is helemaal gek van zijn 18-200VR

:)

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo feb 21 2007 5:51 pm

Neem hetgeen ome Ken zegt vooral met een kilo zout. Het schijnt dat hij ooit een recensie over een lens geschreven heeft zonder het ding zelfs maar in z'n handen gehad te hebben.......

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » wo feb 21 2007 6:27 pm

D80 is net als voorheen de D70(s) een goede body om mee te beginnen!
De D200 is m.i. meer een vervolg camera voor tegen de tijd dat je huidige cam uit elkaar donderd van het vele fotograferen en je echt kunt aangeven dat je D80 echt onoverkomelijke tekortkoming had die de D200 niet heeft.

Dus logisch vervolg is de keuze voor de 18-200...

--------
Mork Mork, soep eet je met een ..... :D
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » wo feb 21 2007 9:07 pm

Hoi, hoi.
Met een beetje de zoekfunctie gebruiken haal al massa's informatie uit dit forum over de keuzen D80 of D200. Voor alle duidelijkheid: ze hebben dezelfde CCD, dus aan de plaatjes zul je niet zien of je een D80 hebt gebruikt of een D200.

De D80 geeft ook veel meer ondersteuning met de voorkeuzeprogramma's, is lichter en kwalitatief een uitstekende camera. Waarom zou je honderden euri meer voor een D200 uitgeven?
1. 5 beelden per seconde (D80: 3)
2. metalen body (vooral handig als de camera onder zware omstandigheden moet werken)
3. MF-lenzen met behoud van Focus assist en volledige lichtmeting (alleen interessant als je ook MF lenzen hebt...)

Tsja....
Dan houdt het wel een beetje op.

Het verschil tussen de D40 en de D80 is veel groter, ook daar kun je op dit forum veel over vinden. Belangrijkste is dat de D40 alleen AF-S objectieven aankan, omdat er geen AF motor in de body zit. De veelbesproken 50mm/1.8 (mooi lensje voor €100) kun je dus niet AF gebruiken.
Als ik zo lees wat voor foto's je wilt gaan maken heb je geen 5 bps nodig en ook geen ondersteuning van MF lenzen.

Mijn advies: koop een D80 met 18-70 kitlens aan en schaf voor het geld dat je overhoudt een 70-300 met VR en een goeie flitser aan. Dan ben je helemaal spekkoper. Als je dan nog €100 over hebt blijft de 50mm/1.8 altijd een mooi objectief voor (relatief) weinig geld.

Succes!
Marnix

Edit: oh ja, de D80 werkt met een SD-kaart, de D200 met CF.
Uitgebreide vergelijking vind je hier:
http://www.nikonians.org/nikon/d80/nikon_d80_2.html
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

gabsor

Bericht door gabsor » do feb 22 2007 12:28 am

Welk een dilemma!

T.a.v. de body keuze:
Ik sluit me op hoofdlijn aan bij het advies van Marnix. De D80 is een zeer goede en complete DSLR camera en het bedrag dat je dan op de D200 bespaart zou ik zeker in glas investeren. M.a.w.: een D80 in combi met een goede lens levert betere resultaten op dan een D200 met minder kwalitatief glas. Overigens, wat de keus ook moge worden, zowel de D80 als de D200 zijn beide een goede aanschaf.

T.a.v. de lens keuze:
- Ik heb hier een andere mening dan Marnix maar sluit me aan bij de opinie van George ;)
- Ik ben van mening dat de 18-200mm VR zich kwalitatief niet kan meten met de echte kwaliteitslenzen. Het is een compromis lens, welke wel het voordeel van de range c.q. het gemak van niet hoeven wisselen oplevert. De 18-70mm, de kitlens van de D80 is ook niet mijn favoriet. Let wel, deze opmerkingen moet je plaatsen in het rijtje goed, beter, best. Beide zijn zeker goed.
- Bepaal waar het zwaartepunt van je gebruik ligt voor wat betreft de aanschaf van een top lens. Dek de rest (indien gewenst) af met een middenklasser lens (zie advies George).

De D80 Body is te verkrijgen v.a. euro 769,-, met de 200 euro benodigd voor accessoires kom op rond de 1000 euro uit. Heb je nog 1000 euro over voor een goede (of meerdere) lenzen dus je hebt mogelijkheden zat.

Conclusie, ik zie geen reden voor een noodkreet ;)

mork

Bericht door mork » vr feb 23 2007 2:08 pm

mannen.......

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb vanmorgen mijn nieuwe camera gekocht

D200 met kitlens 18-135

Nikon 50mm 1.8
B+W UV filtertjes
2x2GB Extreme IV en een III
Lowepro slingshot 200 AW tas

Ik kan nu tenminste gaan beginnen...... :D ipv lezen en dromen

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » vr feb 23 2007 2:37 pm

mork schreef:mannen.......

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb vanmorgen mijn nieuwe camera gekocht

D200 met kitlens 18-135

Nikon 50mm 1.8
B+W UV filtertjes
2x2GB Extreme IV en een III
Lowepro slingshot 200 AW tas

Ik kan nu tenminste gaan beginnen...... :D ipv lezen en dromen

Ben ik toch benieuwt wat de doorslag heeft gegeven om voor deze combi te kiezen??
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

John Sentani

Bericht door John Sentani » vr feb 23 2007 6:26 pm

De tas is in ieder geval goed, die heb ik vanmiddag ook gekocht :-)

mork

Bericht door mork » vr feb 23 2007 11:03 pm

ja echt wel een gave tas!!, heup en rug tegelijk en ook nog AW proof, en in de aanbieding :D

Waarom de D200.......

Eigenlijk heel erg genant, die houdt het lekkerst vast.

Verder was ie ook ietsie goedkoper geworden :)

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » za feb 24 2007 10:27 am

mork schreef: Waarom de D200.......

Eigenlijk heel erg genant, die houdt het lekkerst vast.
Daar is nou juist niks genants aan! Een camera moet goed in je hand liggen om er fijn mee te kunnen fotograferen. Belangrijk punt dus, want je zult hem uren en uren in je hand houden (hopelijk).

Gefeliciteerd met deze aankoop en heel veel fotoplezier.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Veel plezier

Bericht door George Fennes » za feb 24 2007 10:40 am

Mork, gefeliciteerd met je aankoop.

Je zal er ongetwijfeld heel veel plezier mee hebben en we zijn benieuwd naar de plaatjes die je er mee schiet.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”