Callibreren van mijn Imac 27"
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Callibreren van mijn Imac 27"
Ik heb al behoorlijk rond lopen neuzen maar misschien kan iemand mij uit de brand / op weg helpen.
Ik heb een Imac 27" met een beeldscherm waar de nieuwe LED backlight verlichting in zit. het is ook een glimmend scherm. Ik ben er waanzinnig blij mee en mijn windhoos machine staat al bijna een jaar stof te happen. Voor mijn windhoos pc had ik een acer beeldscherm en ooit een spyder2 gekocht. Met wat hulp kon ik het scherm prima callibreren.
Eigenlijk heb ik op het oog niet het idee dat mijn Imac erg "verkeeerd" staat, maar ik zou hem toch wel eens een keer willen callibreren. Nu gaan er geluiden dat een nieuwe Imac met mijn type scherm helemaal niet te callibreren valt en al zeker niet met een Spyder van collorvision.
Concreet heb ik de volgende vragen:
Is dit "gerucht" juist ???? (wat ik me niet kan voorstellen) en zo nee
Kan ik mijn spyder2 nog gewoon gebruiken.
Welke software kan ik het beste gebruiken. (De express of de pro versie)
Op de site van colorvision staat verder iets vermeld over rosetta wat ik als extra software op mijn imac nodig zou hebben.
Wie kan en wil mij op weg helpen, of is het misschien het beste gewoon een nieuwe spyder3 te kopen. (In dat geval moet ik weer even sparen, want ik heb net mijn laatste spaarcentjes uitgegeven aan een 10-24 en een 105VR, Oeps, was best wel een behoorlijk bedrag)
Ik heb een Imac 27" met een beeldscherm waar de nieuwe LED backlight verlichting in zit. het is ook een glimmend scherm. Ik ben er waanzinnig blij mee en mijn windhoos machine staat al bijna een jaar stof te happen. Voor mijn windhoos pc had ik een acer beeldscherm en ooit een spyder2 gekocht. Met wat hulp kon ik het scherm prima callibreren.
Eigenlijk heb ik op het oog niet het idee dat mijn Imac erg "verkeeerd" staat, maar ik zou hem toch wel eens een keer willen callibreren. Nu gaan er geluiden dat een nieuwe Imac met mijn type scherm helemaal niet te callibreren valt en al zeker niet met een Spyder van collorvision.
Concreet heb ik de volgende vragen:
Is dit "gerucht" juist ???? (wat ik me niet kan voorstellen) en zo nee
Kan ik mijn spyder2 nog gewoon gebruiken.
Welke software kan ik het beste gebruiken. (De express of de pro versie)
Op de site van colorvision staat verder iets vermeld over rosetta wat ik als extra software op mijn imac nodig zou hebben.
Wie kan en wil mij op weg helpen, of is het misschien het beste gewoon een nieuwe spyder3 te kopen. (In dat geval moet ik weer even sparen, want ik heb net mijn laatste spaarcentjes uitgegeven aan een 10-24 en een 105VR, Oeps, was best wel een behoorlijk bedrag)
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Re: Callibreren van mijn Imac 27"
Misschien deze:
http://support.datacolor.com/index.php? ... =103&nav=0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://support.datacolor.com/index.php? ... =103&nav=0" onclick="window.open(this.href);return false;
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dank je wel Gerrit, hier had ik inderdaad al naar zitten kijken, en ook al gedownload, maar wat bedoelen ze nu met dat je voor 10.6 rosetta nodig hebt. En heeft het wel zin om te gaan callibreren als het gerucht juist is dat de nieuwe schermen van apple niet te callibreren zijn.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
http://www.integrated-color.com/cedpro/ ... splay.html
weet alleen niet of het met een spyder 2 kan.....heb ik zo snel even niet naar gekeken
succes
Arend
weet alleen niet of het met een spyder 2 kan.....heb ik zo snel even niet naar gekeken
succes
Arend
- Fera Albi
- Clublid
Probeer het eens via het regelpaneel "kleur" voor beeldschermen (onderdeel van de Systeemvoorkeuren)
Is wellicht niet zo nauwkeurig als met een speciaal calibratieprogramma met sensor, maar kost ook niets (behalve 10 minuutjes goed kijken
Is wellicht niet zo nauwkeurig als met een speciaal calibratieprogramma met sensor, maar kost ook niets (behalve 10 minuutjes goed kijken

Met de groeten van Hans.
We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
Ik zou niet weten waarom ze niet te kalibreren zouden zijn.
Kalibreren is niets meer en niets minder dan gewoon meten hoeveel rood, groen en blauw licht je beeldscherm precies geeft bij de verschillende mogelijke RGB-waarden. Vervolgens worden die gemeten weergave-karakteristiek dan vastgelegd in een bestandje. Het zogenaamde kleurprofiel van je beeldscherm. Daarmee kan het operating system van je computer (of elk programma voor zich als het operating system die voorziening niet biedt) de RGB-waarden zo corrigeren dat ze er op jouw beeldscherm uit zien zoals ze bedoeld zijn. En zoals ze eruit zien op andere gekalibreerde beeldschermen, printers, etc.
(Het gaat er dus niet om de kleuren mooier te maken, wat nog wel eens gedacht wordt.)
Kun je anders even aangeven waar dat gerucht precies vandaan komt? Ik ben wel nieuwsgierig wat het probleem is.
Over rosetta hoef je je geen zorgen te maken. Daar merk je niets van. Je hoeft het niet te installeren. Het werkt gewoon.
Overigens betekent het wel dat de jongens van Spyder een beetje achter lopen met hun software.
Kalibreren is niets meer en niets minder dan gewoon meten hoeveel rood, groen en blauw licht je beeldscherm precies geeft bij de verschillende mogelijke RGB-waarden. Vervolgens worden die gemeten weergave-karakteristiek dan vastgelegd in een bestandje. Het zogenaamde kleurprofiel van je beeldscherm. Daarmee kan het operating system van je computer (of elk programma voor zich als het operating system die voorziening niet biedt) de RGB-waarden zo corrigeren dat ze er op jouw beeldscherm uit zien zoals ze bedoeld zijn. En zoals ze eruit zien op andere gekalibreerde beeldschermen, printers, etc.
(Het gaat er dus niet om de kleuren mooier te maken, wat nog wel eens gedacht wordt.)
Kun je anders even aangeven waar dat gerucht precies vandaan komt? Ik ben wel nieuwsgierig wat het probleem is.
Over rosetta hoef je je geen zorgen te maken. Daar merk je niets van. Je hoeft het niet te installeren. Het werkt gewoon.
Overigens betekent het wel dat de jongens van Spyder een beetje achter lopen met hun software.
Ik ben met die vraag naar de Apple winkel gegaan, waar mij gezegd werd dat de Imac 27" niet te kalibreren is. Had te maken, volgens de erbij gehaalde figuur, met de structuur van glasplaat. Hij adviseert mensen die met een gecalibreerd scherm willen werken, er een tweede scherm naast te zetten (Eizo/Lacie). Dan wordt mijn bureau wel erg vol...
Geen idee of dit verhaal steek houdt, maar het kwam er nogal stellig uit.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Broodje AAP verhaal. Apple is van oudsher op de grafische markt gericht. Met een 27" scherm feitelijk de ultieme combinatie voor opmaakwerk en drukwerkvoorbereiding. Apple was al van kleurmanagement voorzien voordat Microsoft er nog niet eens aan dacht. En nu zou het ineens niet te kalibreren zijn waarmee het relatief toch al kleine marktsegment van Apple daarmee geen bestaansrecht meer zou hebben. Je denkt toch niet dat Apple zo dom zou zijn?
Vriendelijke groet, Léon Obers
TjH schreef:Ik ben met die vraag naar de Apple winkel gegaan, waar mij gezegd werd dat de Imac 27" niet te kalibreren is. Had te maken, volgens de erbij gehaalde figuur, met de structuur van glasplaat. Hij adviseert mensen die met een gecalibreerd scherm willen werken, er een tweede scherm naast te zetten (Eizo/Lacie). Dan wordt mijn bureau wel erg vol...
Ik kan mij daar wel iets bij voorstellen. Veel standaard LCD-schermen hebben allemaal als nadeel dat de helderheid en het contrast sterk verandert met hoe je naar je scherm kijkt. Kijk maar eens met een iets hogere of lagere positie naar je scherm.
Foto’s bewerken op dit soort schermen is gewoon niet te doen.
Maar dat je ze niet kan kalibreren lijkt mij onzin, de vraag is alleen of het nut heeft.
- Léon Obers
- Forumlid
Dat is nu net met de in Apple schermen gebruikte IPS-panelen het beste wat op dit moment voorhanden is, met de minste problemen.GdP schreef: Ik kan mij daar wel iets bij voorstellen. Veel standaard LCD-schermen hebben allemaal als nadeel dat de helderheid en het contrast sterk verandert met hoe je naar je scherm kijkt. Kijk maar eens met een iets hogere of lagere positie naar je scherm.
Uiteraard heeft het nut, om op die wijze verzekerd te zijn voor de meest betrouwbare kleurweergave. Dat je verder je werkplek optimaal moet inrichten om daarnaast de kleuren met de minste verstoring vanuit die omgeving ook zo zuiver mogelijk te kunnen beoordelen, is een ander gegeven.GdP schreef: Maar dat je ze niet kan kalibreren lijkt mij onzin, de vraag is alleen of het nut heeft.
Ik heb geen idee waar Appelschermen toe instaat zijn. Ik geef toch maar de voorkeur aan Eizo schermen.Léon Obers schreef:Dat is nu net met de in Apple schermen gebruikte IPS-panelen het beste wat op dit moment voorhanden is, met de minste problemen.GdP schreef: Ik kan mij daar wel iets bij voorstellen. Veel standaard LCD-schermen hebben allemaal als nadeel dat de helderheid en het contrast sterk verandert met hoe je naar je scherm kijkt. Kijk maar eens met een iets hogere of lagere positie naar je scherm.
Uiteraard heeft het nut, om op die wijze verzekerd te zijn voor de meest betrouwbare kleurweergave. Dat je verder je werkplek optimaal moet inrichten om daarnaast de kleuren met de minste verstoring vanuit die omgeving ook zo zuiver mogelijk te kunnen beoordelen, is een ander gegeven.GdP schreef: Maar dat je ze niet kan kalibreren lijkt mij onzin, de vraag is alleen of het nut heeft.
Maar het verhaal over dat kalibreren geeft toch wel te denken.
Helemaal juist! Al is kleurbeheer en calibratie wel iets anders, maar goed.Léon Obers schreef:Broodje AAP verhaal. Apple is van oudsher op de grafische markt gericht. Met een 27" scherm feitelijk de ultieme combinatie voor opmaakwerk en drukwerkvoorbereiding. Apple was al van kleurmanagement voorzien voordat Microsoft er nog niet eens aan dacht. En nu zou het ineens niet te kalibreren zijn waarmee het relatief toch al kleine marktsegment van Apple daarmee geen bestaansrecht meer zou hebben. Je denkt toch niet dat Apple zo dom zou zijn?
Met een moderne x-rite is ook de 27" iMac prima te calibreren, tenzij je zo onfortuinlijk bent en een foutief scherm in je iMac hebt. Er waren in het begin wat problemen mee en ik kneep 'm ook toen ik mijn bestelling plaatste, maar de mijne is perfect.
Ik doe veel opmaak, vormgeving en drukvoorbereiding en calibreer mijn beeldscherm op het oog met het standaard coloursync-programmaatje. Ik heb nog nooit onverwacht resultaat gehad. Erg wetenschappelijk is het niet, maar ik bekijk mijn fotoboeken ook niet onder een tungsten-lamp.
- Léon Obers
- Forumlid
Kalibratie is onderdeel van kleurbeheer. Daar begint het mee.macpriest schreef: Helemaal juist! Al is kleurbeheer en calibratie wel iets anders, maar goed.
macpriest schreef:
................ tenzij je zo onfortuinlijk bent en een foutief scherm in je iMac hebt. ..............

Ja, dat is inmiddels opgelost, maar de eerste serie had een aantal schermen, die gingen flikkeren en en geel-zweem hadden. Niet echt iets om trots op te zijn voor de heren uit Cupertino, maar ze hebben het gelukkig goed opgelost.GdP schreef:macpriest schreef:
................ tenzij je zo onfortuinlijk bent en een foutief scherm in je iMac hebt. ..............
![]()
![]()