Hallo
Ik wil graag een hele serie foto's verkleinen ivm het uploaden voor mijn website.
Sommige JPEG bestanden zijn bijvoorbeeld 2 MB terwijl anderen 6 mb zijn.\
Ik wil de foto's verkleinen zodat ze maximaal 3 mb zijn....
Ik beschik over photoshop Elements 8 en natuurlijk over NX2
Moet ik ze nu een voor een verkleinen of kan dat ook seriematig ?
kan ik de bestandsgrootte als norm anhouden of ben ik altijd gebonden an pixel X pixel afmetingen (600x900 bijvoorbeeld)
Ik wacht de reacties af.
bedankt, Matthieu
fotobestanden verkleinen
- Matthieu
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
fotobestanden verkleinen
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer
Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
- Léon Obers
- Forumlid
Re: fotobestanden verkleinen
Allereerst je foto's naar de grootte resizen zoals je ze op het web wilt hebben (bijv. 600x900).
Dan zorgen dat ze in ieder geval de juiste kleurruimte hebben. Fotografeer je in Adobe RGB, dan converteren naar sRGB.
Dan opslaan naar JPG in een niet te hoge en te lage kwaliteit JPG compressieverhouding. Je kunt er eerst een paar uitproberen om te zien welke waarde voldoet door telkens een hogere compressie te nemen. Op een gegeven moment zijn je opnamen zo slecht door JPG-artifacten dat je ze zo niet wilt laten zien. De bestanden zijn dan wel het kleinst. Kies de waarde waarvan je vindt dat die nog een goede balans hebben. 2 Mb is nog veel te groot voor gebruik op het web. Kost veel teveel bandbreedte.
Per foto hooguit 150 - 225 kB is mooi zat. Foto's op 600x900 pixels of op 400x600 pixels scheelt meer dan de helft aan bestandsgrootte. Dus met foto's relatief een klein beetje kleiner maken, maakt een hoop uit op je bandbreedte.
Eenmaal uitgezocht kun je ze allemaal in één keer in batch resizen en opslaan.
Dan zorgen dat ze in ieder geval de juiste kleurruimte hebben. Fotografeer je in Adobe RGB, dan converteren naar sRGB.
Dan opslaan naar JPG in een niet te hoge en te lage kwaliteit JPG compressieverhouding. Je kunt er eerst een paar uitproberen om te zien welke waarde voldoet door telkens een hogere compressie te nemen. Op een gegeven moment zijn je opnamen zo slecht door JPG-artifacten dat je ze zo niet wilt laten zien. De bestanden zijn dan wel het kleinst. Kies de waarde waarvan je vindt dat die nog een goede balans hebben. 2 Mb is nog veel te groot voor gebruik op het web. Kost veel teveel bandbreedte.
Per foto hooguit 150 - 225 kB is mooi zat. Foto's op 600x900 pixels of op 400x600 pixels scheelt meer dan de helft aan bestandsgrootte. Dus met foto's relatief een klein beetje kleiner maken, maakt een hoop uit op je bandbreedte.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Matthieu
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Léon Obers schreef:Allereerst je foto's naar de grootte resizen zoals je ze op het web wilt hebben (bijv. 600x900).
Ah Dank je wel Leon,
ik fotografeer altijd in sRBG dus converteren hoeft dan niet.
De afmetingen 600x900 of 400x600 is me ook duidelijk.
Het seriematig verkleinen in een batch..... moet je even wat nader uitleggen
Bedoel je dan in photoshop elements 8 of in NX2.....
ik hoor het graag....
Groet Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
- Léon Obers
- Forumlid
Photoshop Elements ken ik niet, kan daar niet over oordelen of het daarmee kan. Kijk of die mogelijkheid aanwezig is.Matthieu schreef: Het seriematig verkleinen in een batch..... moet je even wat nader uitleggen
Bedoel je dan in photoshop elements 8 of in NX2.....
Bij NX2 kun je het zonder meer, evenals bij vele kleine hulptooltjes in viewers.
Vriendelijke groet, Léon Obers