Sigma 150mm Macro HSM EX DG F2.8

Discussies over macro/micro objectieven
Rupke

Sigma 150mm Macro HSM EX DG F2.8

Bericht door Rupke » do feb 22 2007 10:08 am

Beste Nikonians,

Graag zou ik van jullie willen weten of de Sigma 150mm Macro een goede keuze is. Ik werk zelf al langer met tussenringen. Echter wil ik nu gaan zoeken naar een goede macro lens. Mijn budget is ongeveer €700,-. Hier valt deze lens dus goed in. Echter kan ik niet echt een forumbericht vinden waarin iemand zijn mening verkondigt. Wel heb ik ergens op het web een review gevonden waarin ze best positief zijn over deze lens. Zelf gebruik ik sinds kort naast mijn D70s een D200 (ter verduidelijking). Links, meningen en ervaringen zijn van harte welkom.

Alvast bedankt voor jullie uitlatingen.

Rob

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Sigma gewoon goed

Bericht door George Fennes » do feb 22 2007 10:58 am

Hoi Rob,

Op PhotoZone kan je het een en ander lezen en daar is men wel erg enthousiast over het resultaat, zelfs met een 1.4 converter zijn de resultaten erg goed.
Dit schreef men:

Code: Selecteer alles

The Sigma AF 150mm f/2.8 APO EX macro DG D is one of the few third-party lenses that can play in the league up there with the big boyz. The performance figures are excellent and leave really nothing to be desired across all tested quality characteristics. The mechanical build quality is very good thanks to a metal body and a true IF (internal focusing) design with a constant physical length. The AF speed is about average in absolute terms but pretty good for a macro lens. Thanks to Sigma's HSM (Hypersonic-Motor> the AF operates virtually silent. The lens is compatible to Sigma's APO EX DG converter so there´s also an option for some extra reach or increased working distance if needed. The price tag of the lens is relatively moderate at around 550-600 €/US$. 
Ik denk dat het een goede keus is tegen een heel acceptabele prijs.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Rupke

Bericht door Rupke » do feb 22 2007 3:47 pm

Hoi George,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb deze review ook al bekeken en ik moet zeggen dat ze nergens
negatief zijn over de lens. Zelfs als portretlens zou hij vrij geschikt zijn. Gezien de prijs leek me dit wel de nodige onderzoek waardig. Ik zal de lokale fotograaf eens gaan stalken voor een "testritje". Misschien gunt ie me ook een blik op een Micro Nikkor ter vergelijk......iets in de trand van:

.............durf 't bijna niet te vragen......maareh!..........

Als iemand anders iets toe te voegen heeft dan verneem ik dit graag.
Wel onderbouwt met zinnige opmerkingen en geen merk-o-fiel gezeik.

Nogmaals, bedankt voor de reacties.

George Fennes
Clublid
Clublid

Geen gezeik

Bericht door George Fennes » do feb 22 2007 6:17 pm

Hoi Rupke, jij schreef:

Code: Selecteer alles

Als iemand anders iets toe te voegen heeft dan verneem ik dit graag. 
Wel onderbouwt met zinnige opmerkingen en geen merk-o-fiel gezeik. 
Dat ben ik helemaal met je eens, gewoon objectief de boel bekijken, als je voor 30 tot 50% minder geld uit hoef te geven, voor minimaal dezelfde kwaliteit ben je gek als je alleen voor het merkje gaat.

Rupke

Bericht door Rupke » do feb 22 2007 6:59 pm

Hoi George,

In principe ben ik het met je eens, echter met 1 uitzondering (zonder een merk-o-fiel opmerking te maken), de body.
Vaker ben ik "vreemd" gegaan, zo ook met een Canon. Me schuldig makend aan de "pixelrace". Wat blijkt? Nu hobbel ik toch weer rond met 3 Nikon's, F4,D70s en D200. Wat dit betreft vindt ik de Nikon's, in ieder geval de F4 en de D70s/D200 (De D1 en D2 heb ik heelaas geen ervaring mee), veel degelijker dan de concurent. Vooral degelijker dan dat te kleine "consumentengids" geval (350/400D). O sorry, zou geen merk-o-fiel opmerking maken, lol. Even alle gekheid op een stokje, ik hoop dat Nikon nog veel van dit soort kwaliteitsproducten mag blijven maken. Bij mijn destijdse keuze, Canon 350D of Nikon D70s, was na een korte "mag ik even vasthouden? " alles kristalhelder. Vandaar mijn profiel op deze site, lol.
Kortom, ik ga toch voor de Sigma, de praktijk zal leren. Nu nog even wachten..... :( :( :(

George Fennes
Clublid
Clublid

vreemde glaasjes

Bericht door George Fennes » do feb 22 2007 10:25 pm

Hallo Rupke,

We zitten hier op het Nikon forum, dus logscherwijs, fotograferen we met Nikon body's, dat staat buiten kijf (alhoewel de Fuji S3 en S5 weken met Nikkor objectieven, dus mogen er ook bij).

Maar dat is voor mij ook de rede geweest om voor Nikon te gaan, robuust en een zeer goede pasvorm, ligt gewoon lekker in de hand.

Wat objectieven betreft ligt het voor mij anders.

Persoonlijk vind ik de kwaliteitsobjectieven van Nikon veel te duur en de goedkope objectieven gewoon bagger en schande dat daar de naam Nikon op staat.

Maar dat is mijn mening en anderen mogen daar natuurlijk anders over denken.

Dus kan ik voor een kwaliteitsobjectief van Nikkor een vervanger vinden die net zo goed of beter is, maar een fractie kost van een Nikkor (vaak 30-40% van de prijs van een Nikkor), neem ik die ander.

Misschien dat Nikon zijn prijzen nog eens gaat aanpassen, want heel veel Nikon fotografen lopen met vreemde glaasjes op hun body.

Rupke

Bericht door Rupke » vr feb 23 2007 12:08 pm

Konnichiwa George,

Ja die mening deel ik 100%.
Ik hoop dat ze dat zelf ook inzien.
Wil wel eens weten waar de werknemers van Nikon hun plaatjes mee schieten! Maar ja, hun zullen wel "werknemers" korting krijgen! lol.
Of zal er in Japan de doodstraf op staan als je als werknemer kiest voor "vreemde" (lees niet-Nikon) objectieven!?! :D :D :D

kortom....alles voor de aandeelhouders zeg ik maar!

Zal na enig getest en geknommel wel eens wat plaatjes posten....als ik weet hoe dat hier mogelijk is. Alles bij zn tijd.

Groet Rob

George Fennes
Clublid
Clublid

Mee eens

Bericht door George Fennes » vr feb 23 2007 1:44 pm

Hoi Rupke,

Zelf heb ik ook nog geen plaatjes hier gepost, maar je moet ze ergens parkeren Picasa of een andere site, de link hier plaatsen en hopla daar staat jouw foto, die door iedereen te bewonderen is (nu moet ik het zelf nog doen :oops: ).

Ik ben benieuwd naar je ervaring en resultaat.

Smilda.NET

Bericht door Smilda.NET » za feb 24 2007 1:46 pm

Ik heb hem sinds gisteren, mijn eerste ervaringen zijn zeer positief...

je zult denk ik wel vaak naar de manual focus gaan grijpen

Rupke

Bericht door Rupke » za feb 24 2007 2:11 pm

Hoi Bert,

Als je iets meer informatie kunt geven mbt het "grijpen naar de manual focus" zou ik je erg dankbaar zijn. Mijn ervaringen met de autofocus van Nikkor objectieven zijn in het algemeen goed. Kun je dit aub toelichten?

Alvast bedankt!

Rob

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » za feb 24 2007 2:21 pm

Je kunt ook eens kijken naar de 180mm 3.5 van Sigma. Die is ook erg goed.
2ehands 105 micro komt goedkoper uit dan een nieuwe 150mm Sigma. De Nikon zal je bevallen ;-).

Rupke

Bericht door Rupke » za feb 24 2007 7:56 pm

Привет..Brenzef,

Ahhh.... had ik nu net mn keuze weten te beperken...nee onzin,
mijn voorkeur gaat uit naar een +-150mm en lichtsterker dan F3.5.
Ik heb via mn lokale fotozaak de Sigma mogen proberen en ik heb de afbeelding thuis goed bekeken. Eerlijk gezegd kan het niet veel beter in mijn ogen. Afijn, ik zal eens kijken of ik een testritje kan krijgen met een 105mm Micro Nikkor ter vergelijk. Of het nieuw of 2e hands wordt maakt uiteraard niet zo veel verschil, hooguit in prijs. Gezien de 105mm niet echt ver buiten het budget valt (nieuwprijs) zou het, indien de lens echt beter is, toch een optie kunnen zijn. Laat het Hollands bloed bij mij niet zo sterk aanwezig zijn, er is toch een leven naast fotografie! Ook al zegt sommige onder ons een betaalmiddel niet erg veel.... :lol: :lol: :lol:

Ik laat nog van me horen, eventueel met pics.

de groeten!

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » za feb 24 2007 8:20 pm

Rupke schreef:Привет..Brenzef,

Ahhh.... had ik nu net mn keuze weten te beperken...nee onzin,
mijn voorkeur gaat uit naar een +-150mm en lichtsterker dan F3.5.
Ik heb via mn lokale fotozaak de Sigma mogen proberen en ik heb de afbeelding thuis goed bekeken. Eerlijk gezegd kan het niet veel beter in mijn ogen. Afijn, ik zal eens kijken of ik een testritje kan krijgen met een 105mm Micro Nikkor ter vergelijk. Of het nieuw of 2e hands wordt maakt uiteraard niet zo veel verschil, hooguit in prijs. Gezien de 105mm niet echt ver buiten het budget valt (nieuwprijs) zou het, indien de lens echt beter is, toch een optie kunnen zijn. Laat het Hollands bloed bij mij niet zo sterk aanwezig zijn, er is toch een leven naast fotografie! Ook al zegt sommige onder ons een betaalmiddel niet erg veel.... :lol: :lol: :lol:

Ik laat nog van me horen, eventueel met pics.

de groeten!
Спасибо Rupke,
Ben benieuwd naar je bevindingen.
Hou wel in gedachten dat je met macro fotografie te maken hebt met een korte scherptediepte en je je diafragma eigenlijk vaak dichtdraait om nog wat over te houden.

Smilda.NET

Bericht door Smilda.NET » zo feb 25 2007 1:26 am

met mandmatig scherpstellen kun je net even makkelijker de juiste scherpte verkrijgen.... de 150mm zoekt nogal lang als je echt macro gaat

Rupke

Bericht door Rupke » zo feb 25 2007 10:49 am

Smilda.NET schreef:met mandmatig scherpstellen kun je net even makkelijker de juiste scherpte verkrijgen.... de 150mm zoekt nogal lang als je echt macro gaat
Beetje vreemd, in de reviews stond juist dat de Sigma vrij snel en stil was. Gebruik je toevallig een filter? Ik heb wel eens gehad dat m'n 50mm met filter me af en toe in de steek liet met scherp stellen, of dat het erg lang duurde.

Kortom, tijdens mn "testrit" met de Sigma vond ik 'm best snel scherpstellen.

In ieder geval bedankt voor de reactie.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”