Rubber grip rechtsachter laat los [D90]
Rubber grip rechtsachter laat los [D90]
Hey,
Ik merk dat de rubber grip (het rubber naast de OK knop rechtsachter) los begint te laten, en dan vooral het stuk rubber linksboven (de kleine afgeronde 'appendix') terugduwen helpt niet, het lijkt alsof het rubber hier wat uitgelubberd is. Iemand een suggestie om dit te verhelpen? Ik zag bij de onderdelenshop van Nikon dat er voor veel modellen een replacement is, maar niet voor de D90.
Ik merk dat de rubber grip (het rubber naast de OK knop rechtsachter) los begint te laten, en dan vooral het stuk rubber linksboven (de kleine afgeronde 'appendix') terugduwen helpt niet, het lijkt alsof het rubber hier wat uitgelubberd is. Iemand een suggestie om dit te verhelpen? Ik zag bij de onderdelenshop van Nikon dat er voor veel modellen een replacement is, maar niet voor de D90.
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Re: Rubber grip rechtsachter laat los [D90]
Nee, geen suggestie, behalve dat ik op het exacte moment van ontdekking al een bericht op de Nikon NL klantenservice site zou hebben gepoot.
Verder enige puur egoïstische bezorgdheid: hoe lang heb je 'm al en met welke gebruiksintensiviteit / shuttercount? Werk je veel met de AE-L/AF-L knop die daar vlak naast zit? Ik probeer me voor te stellen wanneer ik het op mijn D90 kan verwachten...
Verder enige puur egoïstische bezorgdheid: hoe lang heb je 'm al en met welke gebruiksintensiviteit / shuttercount? Werk je veel met de AE-L/AF-L knop die daar vlak naast zit? Ik probeer me voor te stellen wanneer ik het op mijn D90 kan verwachten...

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Nikon heeft al tijden problemen met de rubbers op de camera's. Het schijnt aan ons westerlingen te liggen. We hebben een verkeerde soort zweet... 

- Léon Obers
- Forumlid
Smoesje van Nikon. Op internationale forums heb ik gelezen dat mensen in Japan/Azië er ook gewoon last van hebben.
Met het juist erg druk maken dat het met je D90 ook gaat gebeuren, geen goed teken voor zweet-ontwikkeling
Ik heb eens een fotografe met klamme handjes ontmoet die elk half jaar het rubber moest verwisselen.
Zelf heb ik enkel ooit een tipje los gehad van een klepje op een D1x. Omdat er verder niks onder het klepje zat, er helemaal afgetrokken, de dubbelzijdig klevende folie eraf gehaald, schoongemaakt en met secondelijm er opnieuw opgeplakt. Het zit er nu nog op.
Dat ligt aan je zweet. Transpireer je snel in je handen?JaapV schreef:Ik probeer me voor te stellen wanneer ik het op mijn D90 kan verwachten...
Met het juist erg druk maken dat het met je D90 ook gaat gebeuren, geen goed teken voor zweet-ontwikkeling

Ik heb eens een fotografe met klamme handjes ontmoet die elk half jaar het rubber moest verwisselen.
Zelf heb ik enkel ooit een tipje los gehad van een klepje op een D1x. Omdat er verder niks onder het klepje zat, er helemaal afgetrokken, de dubbelzijdig klevende folie eraf gehaald, schoongemaakt en met secondelijm er opnieuw opgeplakt. Het zit er nu nog op.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Tsja,JaapV schreef:Nee, geen suggestie, behalve dat ik op het exacte moment van ontdekking al een bericht op de Nikon NL klantenservice site zou hebben gepoot.
Ik heb'm tweedehands aangeschaft. Heeft 8000 clicks gemaakt, iets meer dan een jaar oud. Geen garantie meer, dus (vermoed ik). Loshalen en terugplakken zal moeilijk gaan, omdat het rubber linksboven al een beetje uitgelubberd is. En ik denk dat ik wel goed zweet heb, m'n oude D80 geeft/gaf na 30.000 clicks en twee jaar geen krimp.
Nog suggesties ivm dat gelubber? Bijsnijden? (Eng!)
Volgens mij heb je op elektronische apparaten 2 jaar garantie. Maar ik denk dat rubbers er niet bij horen.
Snijden zou ik al helemaal niet doen.
Neem gewoon even contact op met Nikon Support en Nikon Service Point.
Misschien hebben hun een juiste oplossing
Snijden zou ik al helemaal niet doen.
Neem gewoon even contact op met Nikon Support en Nikon Service Point.
Misschien hebben hun een juiste oplossing
- Léon Obers
- Forumlid
Mogelijk de oude eigenaar met klamme handjes.
Maar ik heb voor je nog wel een andere suggestie hoor, waar ik niet eerder aan dacht.
De D90 is als behuizing vergaand hetzelfde als de D80. Zelfs de extra powergrip is onderling uitwisselbaar, dus wellicht is ook het rubber van de D80 uitwisselbaar met de D90. Mogelijk de reden dat de D90 er niet los bijstaat. En zie, er is wel een rubbertje voor de D80 naast de multiselector verkrijgbaar:
http://www.nikonservice.nl/shop/index.p ... 65d8a6b4a9" onclick="window.open(this.href)return false;
Voor € 5,- (plus verzendkosten) zou ik het gewoon laten komen. Aangekomen heb je zo gezien of het hetzelfde is, voila.
Je zou altijd even naar Beverwijk kunnen bellen of het ook werkelijk hetzelfde rubbertje is.
EDIT:
Ai, ik zie net op die onderdelenlijst bij de Nikon shop dat er niet één op voorraad is. Dan toch maar even bellen met Beverwijk hoe je aan zo'n onderdeel komt, of het contactformulier invullen als je probeert er toch een te kopen.
(Knop "neem contact op" onder de rode waarschuwing nadat je op "Koop nu" hebt geklikt).
Maar ik heb voor je nog wel een andere suggestie hoor, waar ik niet eerder aan dacht.
De D90 is als behuizing vergaand hetzelfde als de D80. Zelfs de extra powergrip is onderling uitwisselbaar, dus wellicht is ook het rubber van de D80 uitwisselbaar met de D90. Mogelijk de reden dat de D90 er niet los bijstaat. En zie, er is wel een rubbertje voor de D80 naast de multiselector verkrijgbaar:
http://www.nikonservice.nl/shop/index.p ... 65d8a6b4a9" onclick="window.open(this.href)return false;
Voor € 5,- (plus verzendkosten) zou ik het gewoon laten komen. Aangekomen heb je zo gezien of het hetzelfde is, voila.
Je zou altijd even naar Beverwijk kunnen bellen of het ook werkelijk hetzelfde rubbertje is.
EDIT:
Ai, ik zie net op die onderdelenlijst bij de Nikon shop dat er niet één op voorraad is. Dan toch maar even bellen met Beverwijk hoe je aan zo'n onderdeel komt, of het contactformulier invullen als je probeert er toch een te kopen.
(Knop "neem contact op" onder de rode waarschuwing nadat je op "Koop nu" hebt geklikt).
- Opa Ron
- Forumlid
- Contacteer:
Goede morgen, ik heb wel eens gehoord dat handcreme als een soort van weekmaker werkt op het rubber.
Ik ben benieuwd of de mensen die dit probleem hebben met het rubber, handcreme gebruiken ?.
Groeten Ron.
Ik ben benieuwd of de mensen die dit probleem hebben met het rubber, handcreme gebruiken ?.
Groeten Ron.
Laatst gewijzigd door Opa Ron op vr apr 23 2010 10:29 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Léon Obers
- Forumlid
Handcrème gebruik je met name als je superdroge handen hebt, waarbij anders je huid open barst en je kloofjes krijgt. Mensen die zweethanden hebben, hebben meestal niet dat probleem van een te droge huid, juist niet zou ik zeggen.
Het gebruik van crème als anti-transpirant voor je handen is mij niet bekend.
- Franklin
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Helaas is het rubber van de D90 anders van vorm dan dat van de D80. Dit komt omdat de multiselector op een iets andere plek gesitueerd is.Léon Obers schreef:De D90 is als behuizing vergaand hetzelfde als de D80. Zelfs de extra powergrip is onderling uitwisselbaar, dus wellicht is ook het rubber van de D80 uitwisselbaar met de D90. Mogelijk de reden dat de D90 er niet los bijstaat. En zie, er is wel een rubbertje voor de D80 naast de multiselector verkrijgbaar:
Dus een belletje naar Beverwijk zal misschien info opleveren of dit onderdeel voor de D90 al verkrijgbaar is of misschien binnenkort komt.
Franklin.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
hmm, dan ben ik waarschijnlijk een uitzondering.Léon Obers schreef:Handcrème gebruik je met name als je superdroge handen hebt, waarbij anders je huid open barst en je kloofjes krijgt. Mensen die zweethanden hebben, hebben meestal niet dat probleem van een te droge huid, juist niet zou ik zeggen.
Ik heb vaak zweet handen en toch uitgedroogd. Maar gelukkig heeft zweet niks te maken met droge handen.
- Léon Obers
- Forumlid
Jammer. Ik zie nu ook de verschillen op dpreview:Franklin schreef: Helaas is het rubber van de D90 anders van vorm dan dat van de D80. Dit komt omdat de multiselector op een iets andere plek gesitueerd is.
D80 http://www.dpreview.com/reviews/nikond80/page3.asp" onclick="window.open(this.href)return false;
D90 http://www.dpreview.com/reviews/nikond90/page4.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Sorry. Volgende keer zal ik maar eerst gaan kijken en dan pas reageren. Lijkt me handiger.

- Franklin
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Is je vergeven LeonLéon Obers schreef:
Sorry. Volgende keer zal ik maar eerst gaan kijken en dan pas reageren. Lijkt me handiger.

D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
Ik heb inmiddels een reactie gestuurd naar Beverwijk. Ben benieuwd.
Dat het rubber van een D80 niet zou passen wist ik al. Ik heb nog een D80 liggen. Komt te koop trouwens.
Dat het rubber van een D80 niet zou passen wist ik al. Ik heb nog een D80 liggen. Komt te koop trouwens.
Olie achtige substansies en rubber gaan nooit echt samen, tenzij je een olie bestendige rubbersoort neemt. Dus handcreme en huidvet zullen ook wel onder de categorie olie vallen.