Een maandje geleden alweer mocht ik een avondje met Arthur "'Ale"op stap naar een dansevent, om daar het event fotografisch vast te leggen.
Daar heb ik mijn eerste ervaring opgedaan door in de commanderstand te werken met de externe flitser.
Later toen ik thuis in de commandermaterie dook en wat proefopnames maakte, plaatste ik eigenlijk per ongeluk de externe flitser op de flitsschoen terwijl de commanderstand in het menu nog aanstond.
In het display van de flitser zag ik de Slave stand veranderd in TTL !!
He dacht ik dat is verrekte handig.
In het menu gewoon de commanderstand aan laten staan, en dan bedoel ik permanent.
Het voordeel is dat wanneer je Off Cam moet werken, niet meteen het menu in hoeft te duiken.(tijdverlies)
Om kort te gaan, flitser op de flitsschoen staat ie gewoon in TTL zonder compensatie, van de flistschoen af meteen in de slavestand met de daarbij behorende vooraf ingestelde compensatie.
Handig of niet is eigenlijk mijn tip/vraag, want ik heb niet de kennis of er iets in de camera qua parameters wezenlijk veranderd.
Iemand ervaring hiermee?
vrgr,
Tiny
Is dit wel zo slim, of niet?
- rjmulder
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Is dit wel zo slim, of niet?
In het menu van de camera (D80) staat die onder "Ingebouwde flitser", een losse flitser op de camera is niet ingebouwd dus mag geen problemen geven.
Zelf heb ik de optie op mijn camera (D80) ook aan staan en nog geen gekke dingen gemerkt met de flitser (SB800).
Zelf heb ik de optie op mijn camera (D80) ook aan staan en nog geen gekke dingen gemerkt met de flitser (SB800).
Nikon camera's | Glas in kokers | Onweer in doosjes | Beetje Manfrotto spul | Tassen van LowePro
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Is dit wel zo slim, of niet?
Bedankt voor je reactie rjmulder !!
Wat je zegt, ingebouwde flitser, nou dan gaan we er vanuit dat het geen kwaad kan of dat er gekke dingen gebeuren.
vrgr,
Tiny
Wat je zegt, ingebouwde flitser, nou dan gaan we er vanuit dat het geen kwaad kan of dat er gekke dingen gebeuren.

vrgr,
Tiny