vertekening correctie 17mm (17-55)

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
BUG322

vertekening correctie 17mm (17-55)

Bericht door BUG322 » za apr 24 2010 3:17 pm

Ik zag eigenlijk door mijn lens dat hij scheef ging niet bepaald de sterkste kant van dit objectief maargoed eens kijken waar dat pt lens correctie goed voor is.
Zie hier het resultaat komt dit bekend voor bij andere 17-55 eigenaren en evnt tips om die horizon weer recht te buigen.
bij voorbaat dank.
Afbeelding
Afbeelding

pata negra

Re: vertekening correctie 17mm (17-55)

Bericht door pata negra » za apr 24 2010 3:31 pm

Met Photoshop, in de Filtergalerij > Distort > Lens correction > Remove distortion met een waarde van ca -6 is die tonvervorming gecorrigeerd, dan de foto nog even rechtgezet en bijgeknipt :wink: (als U die foto hier niet wenst doe ik die meteen weer weg).

Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za apr 24 2010 3:46 pm

Die laatste correctie klopt niet, nu waaieren de verticalen aan de bovenkant naar buiten.

Overigens die eerste correctie klopt evenmin. PTlens hoort ook de vertekening van de lensbolling (horizon) te corrigeren.
Heb je de eerste keer wel de juiste lens uit de database gekozen zodat een volgende keer vanuit de EXIF dat automatisch gaat?
En bovendien de juiste optie aangevinkt dat lensvertekening moet worden gecorrigeerd (onderin het menu)?
Default staat die namelijk op "Uitgeschakeld". Er wordt dan geen vertekening van een lens gecorrigeerd.
Verder niet alleen het perspectief corrigeren maar ook draaien en de horizon waterpas zetten hoort ook bij een juist uitgevoerde correctie.

Allemaal standaard in PTLens terug te vinden.
Simpel de gebruiksaanwijzing met functietoets F1 erbij nemen, lezen en simpel opvolgen om het allemaal juist te corrigeren.
Kind kan de was doen.

PTlens moet het perfect kunnen. De verschillen wat verder uitgelegd met wel perfecte voorbeelden, lees:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 43#p241743" onclick="window.open(this.href);return false;
en: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 594#p89594" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus door jullie nog echt wat meer oefenen. Want beide resultaten zijn niet goed.
Vriendelijke groet, Léon Obers

BUG322

Bericht door BUG322 » zo apr 25 2010 12:49 am

Bedankt voor de uitleg, ik heb nog een probeer versie met 5 correcties te gaan maar wel een stukje software wat ik goed kan gebruiken.

groetjes

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » zo apr 25 2010 9:37 am

BUG322 schreef:Ik zag eigenlijk door mijn lens dat hij scheef ging niet bepaald de sterkste kant van dit objectief maargoed eens kijken waar dat pt lens correctie goed voor is.
Het "scheef gaan" heeft in dit geval niets te maken met de prestaties van dit objectief, maar komt door het omhoog richten van de camera. Het daaruit resulterende perspectief is volstrekt normaal en zul je in principe bij elk objectief (zonder correctiemogelijkheden) waarnemen. Als je in dit geval de horizon exact in het midden had gehouden, zou het "scheef gaan" niet zijn opgetreden.
Jur

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo apr 25 2010 9:41 am

Dat wordt uitvoerig besproken via de eerdere links die ik gaf. :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”