gebruik grijskaart
-
- Forumlid
- Berichten: 98
- Lid geworden op: ma okt 02 2006 4:28 pm
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
gebruik grijskaart
Hoi,
Ik heb een paar keer op dit forum een tip gehoord over het gebruik van een grijskaart.
Dus in het veld tussen je opnamen door ook een foto maken van je grijskaart zodat je een referentie hebt voor je optimale belichting.
Is er iemand die iets over het gebruik ervan kan vertellen?
(gebruik in veld en toepassen in Photoshop)
FotoTuur
Ik heb een paar keer op dit forum een tip gehoord over het gebruik van een grijskaart.
Dus in het veld tussen je opnamen door ook een foto maken van je grijskaart zodat je een referentie hebt voor je optimale belichting.
Is er iemand die iets over het gebruik ervan kan vertellen?
(gebruik in veld en toepassen in Photoshop)
FotoTuur
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"
- The-Boss
- Clublid
- Berichten: 1383
- Lid geworden op: zo jun 11 2006 8:33 pm
- Locatie: Hoogvliet
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Volgens mij is het zo, Bij iedere gewijzigde situatie maak je een referentie foto met de grijskaart. Later in photoshop kan je dan de kleurwaarde instellen door op foto met de grijskaart op de grijskaart gedeelte te klikken.
Pierre
Pierre
Pierre 8-)
Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M
http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl
Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M
http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl
Heb even een paar proefopnamen gemaakt met diverse ondergronden.Witte, zwarte en grijze ondergrond.
De wiite ondergrond wordt grijs, omdat de camera onderbelicht. 1/80sec.
De zwarte wordt niet echt zwart vanwege de te lange belichtingstijd. 1/8.
De grijze ondergrond geeft al een betere belichtswaarde van 1/50sec.
Met de grijskaart gemeten is de belichtingstijd 1/30sec.
De losse lichtmeter geeft 1/15sec. aan.
E.e.a. te bekijken op:
http://evertfoto.photosite.com
De wiite ondergrond wordt grijs, omdat de camera onderbelicht. 1/80sec.
De zwarte wordt niet echt zwart vanwege de te lange belichtingstijd. 1/8.
De grijze ondergrond geeft al een betere belichtswaarde van 1/50sec.
Met de grijskaart gemeten is de belichtingstijd 1/30sec.
De losse lichtmeter geeft 1/15sec. aan.
E.e.a. te bekijken op:
http://evertfoto.photosite.com
Laatst gewijzigd door evertfoto op za feb 24 2007 8:26 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Een grijskaart gebruik je om in 1 keer de juiste belichting te bepalen.
Je zet de camera op A, van diafragmavoorkeuze.
Je bedenkt daarbij een te gebruiken diafragmawaarde, bv, F8
Je maakt een opname van de grijskaart, die je vol in beeld maakt.
De gevonden sluitertijd dien je even te onthouden.
Kan b.v. 1/125sec zijn (125)
Dan zet je de camera op de M-stand en stelt de gevonden sluitertijdwaarde in op 125 en het diafragma op 8.
Voordeel van deze (omslachtige?) methode is dat als de lichtomstandigheden vanaf deze meting niet meer veranderen, je niet meer hoeft te letten op een juist belicht opname. Al je opnamen zijn in principe perfekt belicht. Verandert het licht, dan opnieuw meten mbv de grijskaart. Nog een voordeel is dat je achteraf weinig hoeft te corrigeren.
Je zet de camera op A, van diafragmavoorkeuze.
Je bedenkt daarbij een te gebruiken diafragmawaarde, bv, F8
Je maakt een opname van de grijskaart, die je vol in beeld maakt.
De gevonden sluitertijd dien je even te onthouden.
Kan b.v. 1/125sec zijn (125)
Dan zet je de camera op de M-stand en stelt de gevonden sluitertijdwaarde in op 125 en het diafragma op 8.
Voordeel van deze (omslachtige?) methode is dat als de lichtomstandigheden vanaf deze meting niet meer veranderen, je niet meer hoeft te letten op een juist belicht opname. Al je opnamen zijn in principe perfekt belicht. Verandert het licht, dan opnieuw meten mbv de grijskaart. Nog een voordeel is dat je achteraf weinig hoeft te corrigeren.
-
- Forumlid
- Berichten: 98
- Lid geworden op: ma okt 02 2006 4:28 pm
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
gebruik grijskaart
je hebt een mooie uitleg gegeven met je voorbeeldfoto's bedankt daarvoor.
Doe je deze handeling nu in de prijktijk wel eens?
Met corrigeren in PS met niveaus of met belichtingscorrectie [menu beeld-->aanpassingen--> belichting] in PS CS2 kan je toch flinke belichtingscorrecties maken. Waarom dan (in de prijktijk) die grijskaart?
FotoTuur
Doe je deze handeling nu in de prijktijk wel eens?
Met corrigeren in PS met niveaus of met belichtingscorrectie [menu beeld-->aanpassingen--> belichting] in PS CS2 kan je toch flinke belichtingscorrecties maken. Waarom dan (in de prijktijk) die grijskaart?
FotoTuur
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"
Het is volgens mij in het begin leuk om te zien dat je niet juist belichte opnamen kunt corrigeren met PS.
Het is m.i. nog steeds een uitdaging om in 1 keer de goede belichting te maken.
Daaruit blijkt o.a. dat je gebruik maakt van je foto(vak)kennis.
En in serieuze omstandigheden scheelt het veel tijd.
En heb je dus tijd over om andere , ook leuke, dingen te doen.
Het is m.i. nog steeds een uitdaging om in 1 keer de goede belichting te maken.
Daaruit blijkt o.a. dat je gebruik maakt van je foto(vak)kennis.
En in serieuze omstandigheden scheelt het veel tijd.
En heb je dus tijd over om andere , ook leuke, dingen te doen.
-
- Forumlid
- Berichten: 98
- Lid geworden op: ma okt 02 2006 4:28 pm
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
gebruik grijskaart
ja, je kan dan ook de 'bracketing functie' gaan gebruiken. Dat is nu het gemak van de digitale fotogtafie. maak een serie van pakweg 3 opnamen met steeds een 1/3 stop belichtingsverschil ertussen.
Maar ik begrijp je punt.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die een grijskaart IN HET VELD gebruiken. Of zijn er toch nog andere Nikonians die het wel doen?
Maar ik begrijp je punt.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die een grijskaart IN HET VELD gebruiken. Of zijn er toch nog andere Nikonians die het wel doen?
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"
Re: gebruik grijskaart
Het is natuurlijk niet zo dat bracketen voorbehouden is aan digitaal werken. Dat kon en kan in analoge fotografie ook al. Waarom vinden digitale fotografen steeds opnieuw het wiel uit?FotoTuur schreef:ja, je kan dan ook de 'bracketing functie' gaan gebruiken. Dat is nu het gemak van de digitale fotogtafie. maak een serie van pakweg 3 opnamen met steeds een 1/3 stop belichtingsverschil ertussen.
Maar ik begrijp je punt.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die een grijskaart IN HET VELD gebruiken. Of zijn er toch nog andere Nikonians die het wel doen?
Overigens is bracketen nog altijd een hulpmiddel nadat je een belichtingswaarde hebt vastgesteld.
Als je moet gaan bracketen om in eerste instantie een correcte belichting vast te stellen...
En inderdaad, ik heb altijd de grijskaarten bij me, en ik gebruik ze regelmatig. Bij reprofotografie gebruik ik altijd een grijskaart.
Het is nu eenmaal nog steeds beter en gemakkelijker de correcte belichting bij de opname al vast te stellen, dan het later bij het afdrukken, of als je digitaal werkt, in photoshop te moeten redderen.
Groet, E.M. de Klerk
In de praktijk gebruik ik nu al lang ook geen grijskaart meer.
Het was toen een goede les om te leren omgaan met deze methode.
Veel praktischer en sneller is het gebruiken van een losse lichtmeter.
In mijn geval een Minoltameter, waarmee je ook flichtlicht kunt meten.
Je meet hiermee het aanwezige licht. We noemen dit opvallend lichtmeten.
Het licht dat op het witte bolletje van de meter valt.
Met je camera meet je z.g. reflecterend licht. Oftewel het licht dat geflekteerd terugkomt van je onderwerp. Vandaar de vele belichtingsproblemen met b.v. lichte of donkere onderwerpen.
Het was toen een goede les om te leren omgaan met deze methode.
Veel praktischer en sneller is het gebruiken van een losse lichtmeter.
In mijn geval een Minoltameter, waarmee je ook flichtlicht kunt meten.
Je meet hiermee het aanwezige licht. We noemen dit opvallend lichtmeten.
Het licht dat op het witte bolletje van de meter valt.
Met je camera meet je z.g. reflecterend licht. Oftewel het licht dat geflekteerd terugkomt van je onderwerp. Vandaar de vele belichtingsproblemen met b.v. lichte of donkere onderwerpen.
Als je opvallend licht meet dan krijg je een belichtingsadvies dat overeenkomt met een dekking midden grijs. Precies hetzelfde advies dat je krijgt als je reflectief met een spotmeter of je kamera op een grijskaart meet. Aangezien een gemiddeld onderwerp ongeveer 4 stops omvat vallen bij de middengrijswaarde de lichte en donkere partijen precies op hun plaats. Meten met een spotmeter is soms beter omdat je ook de contrastomvang kunt meten en daar houdt de opvallend lichtmethode geen rekening mee. Nu gebruik ik de grijskaart of kleurenkaart alleen nog in stillevens en het fotgraferen van schilderijen. In het begin van mijn studie moesten we tot vervelens toe op de grijskaart meten om gevoel voor grijswaarden te krijgen. Alleen als het zeer kritisch wordt met betrekking tot de juiste reproductie van kleuren gebruik ik een kleuren kaart of grijskaart. Groeten Gert van Mil