Ik ga een groothoeklens met vaste brandpuntafstand kopen.
(Mijn huidige Tokina 12-24 heb ik 1x gebruikt. Ik fotografeer in 80% van de gevallen met een nikom 50mm 1.8. Mijn ervaring is dat de foto's vele malen mooier worden als je een beetje moet zoeken naar het plaatje. Een vaste brandpunt dwingt je actiever met het plaatje bezig te zijn.
Daarnaast gebruik ik voor noodgevallen een 18-200 en een 80-400.
Ik weet nog niet of ik de 12-24 verkoop. Geld is niet nodig, maar spul bewaren wat je nooit gebruikt is ook zonde).
Obv een vraag die ik hier enige tijd geleden heb gesteld is de shortlist gemaakt. De keuze is beperkt tot 1 opbjectief, nl Nikon 24mm 2.8.
Deze is 2e hands zowel te koop met D en geen D. Is is nu echt van groot belang. Zonder D is uiteraard goedkoper. Ik weet dat de D staat voor lenzen tbv digitale camera's. Maar wat stelt de D nu echt voor.
De lens wordt gebruikt op een D200.
Wat is wijsheid?
Aanschaf Nikon 24mm 2.8 D of geen D?
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Aanschaf Nikon 24mm 2.8 D of geen D?
Kijk hier eerst even wat die D inhoud. Het is namelijk niet wat je denkt Digitaal maar Distance. De AF-D lensen kunnen de afstand teruggeven waarop is scherpgesteld aan de camera. Handig voor flits en dergelijke.Dirk1 schreef: Ik weet dat de D staat voor lenzen tbv digitale camera's.
Wat is wijsheid?
http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm#afd
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- Brenzef
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Wat in de praktijk een onzichtbare verbetering geefta90 schreef:De AF-D lenZen kunnen de afstand teruggeven waarop is scherpgesteld aan de camera. Handig voor flits en dergelijke.

Is er eigenlijk iemand die een duidelijk zichtbare verbetering heeft waargenomen door het "gebruik" van de D functie?
Nee.Brenzef schreef:Wat in de praktijk een onzichtbare verbetering geefta90 schreef:De AF-D lenZen kunnen de afstand teruggeven waarop is scherpgesteld aan de camera. Handig voor flits en dergelijke..
Is er eigenlijk iemand die een duidelijk zichtbare verbetering heeft waargenomen door het "gebruik" van de D functie?
Uit een eerdere posting...
Dit staat er in de D200 manual over de 3D-kleurenmatrix II/ kleurenmatrix II/ kleurenmatrix meting :
Een RGB-sensor van 1005 pixels stelt de belichting in op basis van verschillende soorten gegevens uit alle delen van het beeld.
Bij G- of D-type objectieven gebruikt de camera 3D-kleurenmatrixmeting II om een natuurlijk resultaat te krijgen, zelfs al wordt het beeld overheerst door heldere (wit of geel) of donkere (zwart of donkergroen) kleuren.
Bij andere CPU-objectieven is 3D-afstandsinformatie niet beschikbaar. In plaats daarvan gebruikt de camera kleurenmatrixmeting II.
Kleurenmatrixmeting is beschikbaar als de brandpuntsafstand en het maximale diafragma van een objectief zonder CPU zijn opgegeven via de optie Niet-CPU objectief in het opnamemenu ( 93. Centrumgerichte
meting wordt gebruikt als de brandpuntsafstand of het diafragma niet bekend is).
Matrixmeting levert geen bevredigende resultaten op in combinatie met automatische belichtingsvergrendeling ( 70) of belichtingscorrectie ( 72), maar wordt in de meeste andere gevallen aangeraden.