Foto's opplakken

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Foto's opplakken

Bericht door Ome Jan » di apr 27 2010 12:15 pm

Ik wil graag een aantal foto's ophangen (50x75) en nu werd mij verteld dat ik ze op moet plakken omdat ze anders uit gaan zakken.

Twee vragen: op welk materiaal en waarmee moet ik de foto's op dat materiaal opplakken?

Groeten Jan

Ree
Forumlid
Forumlid

Re: Foto's opplakken

Bericht door Ree » di apr 27 2010 12:25 pm

Heb je al gezocht?

Legio mogelijkheden...
Kant en klaar scanstick 0.8 mm
Zuurvrij karton en los dubbelzijdig plakfolie
Zuurvrij Karton met spuitbussen fotolijm....

Vergt allemaal wel wat handigheid..
Anders plaatselijke fotoboer of lijstenmaker...
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....

Olijfje

Bericht door Olijfje » di apr 27 2010 12:52 pm

Jan,

Het is verdraaid lastig een goede methode te vinden.
Zelf ben ik bezig geweest met mdf plaat. Dat ging prima.
Ik heb het niet gedaan omdat ik er niet van wist, maar je schijnt deze eerst te moeten verven vanwege het zuur gehalte.
Daarbij heb ik gebruik gemaakt van Bison spuitlijm. Gaat ook prima, maar een ramp als je verkeerd plakt. Je krijgt het er nooit meer zonder beschadigen af. Zelf heb ik een oplossing gevonden door eerst beide oppervlakten in te spuiten, op de mdf plaat een x aantal ijzerdraadjes (goede rechte staafjes) te leggen (op een 30 x 40 gebruikte ik ongeveer 6 staafjes). Vervolgens deze een voor een er onder uit trekken. Deze methode werkte goed.
Ik ben verder aan het zoeken en informeren geweest en kwam toen uit op konijnenvellijm en boekbinderslijm (evt gemengd met behangplaksel). Deze methoden heb ik nog niet geprobeerd, maar ga het zeker een keer doen. Je schijnt met boekbinderslijm makkelijker te kunnen maneuvreren dan met spuitlijm.
Succes, en ik ben benieuwd naar methoden die anderen gebruiken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di apr 27 2010 1:58 pm

Mijn God, wat een omslachtige methode hierboven. MDF is ook loeizwaar, en als je er dan een aantal hebt gaat het flink wat volume en gewicht innemen. Verder vraag ik me af of die spuitlijm van Bison wel zuurvrij is, dan heeft het van tevoren aflakken van die MDF weinig zin.

Ik gebruik karton waar standaard reeds een plaklaag folie op zit. (Folie beschermt tevens tegen zuur van karton naar de foto toe).
Zorg dat je een afmeting van het karton neemt die groter is als de foto-afdruk.
Schutstrook van de plakfolie aan één zijde loshalen (makkelijkste de korte zijde) en terugslaan naar achteren over pakweg 6 - 8 cm. De schutstrook waar die is omgeslagen gewoon even plat vouwen. Dan heb je in eerste instantie dus een plakrand over de hele breedte van het karton. Dan leg je de foto over het karton (dus met de omgeslagen en grotendeels nog vastzitten schutstrook eronder). Druk dan op die ene plakrand de foto aan over de hele breedte van het karton maar nog niet tot in de "diepte" waar aan de onderkant de vouw zit van die omgeslagen schutsrook.

Dan ga je met de ene hand onder het grote niet vast zittende deel van de foto en pakt daar de omgeslagen schutstrook vast en trekt die langzaam naar achteren. Met de andere hand druk je aan de bovenkant voorzichtig met een schoon doekje over de hele breedte de foto aan, heen en weer in de breedte. Je trek de schutstrook steeds verder naar achteren los, die rolt dan verder om en er komt steeds verder plakfolie vrij van het karton. Met de andere hand druk je steeds verder in de breedte heen en weer de foto vast op die vrijgekomen plakfolie. Op het eind schiet de schutstrook helemaal los van het karton en heb je de laatste 8-10 cm van de foto nog op het karton vast te drukken.

Als alles vast zit, nog even de randen schoonsnijden, klaar. Prachtig mooi strak. Het lukt me prima met afmetingen van 70x100 cm.
(Past net mooi in nog standaard verkrijgbare aluminium wissellijsten).

Zorg van tevoren wel dat er absoluut geen vuil op de montagetafel ligt (in zijn geheel met een zeempje afstoffen en wachten tot het vocht is weg gedampt), en "stof" de achterkant van een foto van tevoren ook even af (met een droge doek) dat er werkelijk ook geen klein "vergeten" stofjes of ongerechtigheden eraan "vast" zitten (bijv. door statische elektriciteit).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di apr 27 2010 2:20 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » di apr 27 2010 2:03 pm

Ik ben in een uur al heel wat wijzer geworden!
Scanstick lijkt me wel wat. Is dat het spul waar jij het over hebt Leon?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di apr 27 2010 2:08 pm

Ik ben de naam vergeten, weet het in de winkel wel zo te pakken.

Er is ook iets van wit plastic materiaal in verschillende diktes met plakfolie. Vind ik minder prettig. Is gevoeliger voor statische elektriciteit en trekt dan meer stof aan. Is ook iets duurder.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di apr 27 2010 2:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » di apr 27 2010 2:14 pm

Dan weet ik genoeg, ik zal eens wat telefoontjes plegen.
Bedankt voor de reacties allen.

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » ma mei 17 2010 11:46 am

Mag misschien geen reclame maken maar ik heb dit besteld en het werkt super!

http://www.hokaponline.nl/zelfklevend-k ... 9e43f78436" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”