F-- Fout melding

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Powersoft

F-- Fout melding

Bericht door Powersoft » za mei 01 2010 7:41 pm

Hallo

Vraagje: Ik ben net terug van vankantie en heb veel foto's gemaakt van venice.
Maar soms krijg ik elke keer een foutmelding F-- Ik kan dan op dat moment geen foto maken.
Het is lastig als je net een mooie shot wilt maken en hij doet het niet.
Naar een half minuut gaat het weer. Zelf heb ik de Nikon D90 Body/met: 18-105mm.
Waarom krijg ik elke keer deze melding als ik toch een 18-105mm lens erop de body zit.
Ik snap er niets van. Wie kan mijn helpen hier mee.

Groetjes Ger.

addy
Forumlid
Forumlid

Re: F-- Fout melding

Bericht door addy » za mei 01 2010 7:57 pm

Toevallig had ik dit gisteren ook met mijn D90 en Tamron ''George''.
Nu had ik wel eens gelezen dat dit waarschijnlijk iets te maken had met de contacten van het objectief. :?:
Onderstaande staat in de handleiding:

F- - (knippert) • Geen objectief gemonteerd. • Monteer een niet-IX Nikkor objectief.
• Er is een objectief zonder CPU gemonteerd. • Selecteer opnamestand M. blz. 230

Misschien dat iemand anders een oplossing weet.
Breda.......here we come(back)

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » za mei 01 2010 8:02 pm

Dit heeft dacht ik met je diafragma vergrendeling te maken. Haal je objectief eens van je body en houd de bajonet sluiting naar je toe. Probeer nu voorzichtig of je het diafragmapalletje kunt verschuiven zonder dat dit echt weerstand oplevert. Bevestig nu de lens weer op je body en kijk of je nu wel een foto kan maken.
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

addy
Forumlid
Forumlid

Bericht door addy » za mei 01 2010 8:07 pm

ALE schreef:Dit heeft dacht ik met je diafragma vergrendeling te maken. Haal je objectief eens van je body en houd de bajonet sluiting naar je toe. Probeer nu voorzichtig of je het diafragmapalletje kunt verschuiven zonder dat dit echt weerstand oplevert. Bevestig nu de lens weer op je body en kijk of je nu wel een foto kan maken.
Suc6,

ALE

Hoi Arthur,

geldt dit ook voor mijn tamron george, palletje wat ik zie kan ik probleemloos bewegen. Had er gisteren een aantal keren last van. Las dat je ook de contacten kan reinigen, hoe kan je dit dan het beste doen.

@ Ger, ik wil niet je draadje vervuilen of zo hoor. Ik hoop dat je hier ook wat aan heb. :wink2:
Breda.......here we come(back)

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » za mei 01 2010 8:33 pm

Hieronder een citaat die ik uit een draadje op dit forum haalde. Na verluidt zal dit de oplossing zijn. Op andere fora wordt dit ook als de oplossing beschouwd:
Flyinghigh schreef:Op diverse fora op het internet hebben mensen het over hetzelfde probleem. Een knipperend F--teken in de rechterbovenhoek van het LCD schermpje. Dit probleem doet zich een enkele keer voor als je wilt afdrukken voor de foto. De lens reageert dan helemaal nergens op. Het F-- symbool duidt op een communicatie probleem tussen lens en body. De body denkt dat er geen lens is bevestigd terwijl dit wel degelijk het geval is.

Op een andere forum gaf iemand de tip om de lens en de body enkele keren achter elkaar op elkaar te schroeven. Hierdoor slijten de contacten als het ware op elkaar in. Een miliscuul dun laagje oxidant (roest) dat zich op de contactpunten vormt is een soort van isolator waardoor er communicatieproblemen kunnen ontstaan tussen lens en body. Dat gebeurt ook bij nieuwe apparatuur en zelfs gouden contactpunten. Door de lens enkele keren te herplaatsen slijt dit dunne laagje weg, waardoor er geen communicatieproblemen meer kunnen ontstaan.

Bovengenoemde methode heeft bij mij in ieder geval gewerkt en ik heb het probleem met de knipperende F-- niet meer gehad.

Ik hoop dat deze methode ook voor jullie werkt als je dit probleem ervaart.
Hope this helps,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Powersoft

Bericht door Powersoft » za mei 01 2010 8:39 pm

Henk schreef:Hoi Ger,

Welkom op het forum.
Vervelend! Hopelijk heb je niet veel momenten gemist en alsnog een fijne vakantie gehad.

Mogelijk zijn je contacten (op body / objectief) licht bevuild; probeer deze eens te reinigen.
Zie ook: hier, er zijn nog meer NCN-ers met dit probleem geweest.

Laat je nog even weten of het opgelost is?

Groet, Henk
Hallo Henk.

Ik heb dit probleem nog niet gehad omdat de camara net 2 weken oud is vandaar deze vraag.
Het lijkt me stug dat nu al de contacten vuil zijn, de lens is nog niet van body af geweest.

Groetjes Ger.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mei 01 2010 9:22 pm

Powersoft schreef: Ik heb dit probleem nog niet gehad omdat de camara net 2 weken oud is vandaar deze vraag.
Het lijkt me stug dat nu al de contacten vuil zijn, de lens is nog niet van body af geweest.
Nieuwe contacten zouden een beschermlaagje kunnen hebben, waardoor het contact slecht is. Verwissel de lens eens een stuk of 10 keer, en kijk dan of het probleem zich nog voordoet.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » za mei 01 2010 9:23 pm

Powersoft schreef:
Henk schreef:Hoi Ger,

Welkom op het forum.
Vervelend! Hopelijk heb je niet veel momenten gemist en alsnog een fijne vakantie gehad.

Mogelijk zijn je contacten (op body / objectief) licht bevuild; probeer deze eens te reinigen.
Zie ook: hier, er zijn nog meer NCN-ers met dit probleem geweest.

Laat je nog even weten of het opgelost is?

Groet, Henk
Hallo Henk.

Ik heb dit probleem nog niet gehad omdat de camara net 2 weken oud is vandaar deze vraag.

Groetjes Ger.
Edit: Zie net dat Léon hetzelfde antwoord al gegeven heeft.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Pixelke

Bericht door Pixelke » za mei 01 2010 9:37 pm

Heb dit ook soms met mijn D90 met de 18-105VR erop. Gewoon effe de lens stevig vastnemen vlak tegen de body en effe naar links en rechts bewegen, niet wringen natuurlijk (er zit een kleine speling op de lens). Dan is het probleem opgelost. Heeft met de contactpunten te maken. Komt veel voor bij de 18-105VR lens omdat deze met een kunststof vatting zit.

edwinw

Bericht door edwinw » za jul 31 2010 6:40 pm

Ja, ook ik krijg de F-- melding waarbij het enige wat lijkt te helpen is de accu er een aantal keren uithalen en dan vervolgens maar hopen dat ie het weer doet ! :frown: Ik ga de tip van het objectief er af en opzetten maar een proberen in de hoop dat dit het oxide laagje verwijdert.
Wordt vervolgt ! Is er al een officieel standpunt van NIKON ? Camera is net nieuw dus als het niet werkt gaat ie retour !

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za jul 31 2010 6:51 pm

Pixelke schreef:Heb dit ook soms met mijn D90 met de 18-105VR erop. Gewoon effe de lens stevig vastnemen vlak tegen de body en effe naar links en rechts bewegen, niet wringen natuurlijk (er zit een kleine speling op de lens). Dan is het probleem opgelost. Heeft met de contactpunten te maken. Komt veel voor bij de 18-105VR lens omdat deze met een kunststof vatting zit.
Het ontgrendelknopje indrukken, objectief losdraaien en daarna gelijk weer vastdraaien werkt in dat geval ook prima, en dat lijkt me ook wat beter voor de body en het objectief. :)

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za jul 31 2010 6:53 pm

edwinw schreef:Is er al een officieel standpunt van NIKON ?
Nee. Die zullen wel zeggen dat het schoon moet maken/houden. Als het sporadisch voorkomt zie ik geen reden om het spul te retourneren. Heb je het vanaf het begin en krijg je het niet opgelost, ook niet door je objectief even te draaien (zie mijn reactie hierboven) lijkt het me inderdaad een goed plan om het op te laten lossen door Nikon.

Poompie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Poompie » wo aug 11 2010 3:57 pm

Pixelke schreef:Heb dit ook soms met mijn D90 met de 18-105VR erop. Gewoon effe de lens stevig vastnemen vlak tegen de body en effe naar links en rechts bewegen, niet wringen natuurlijk (er zit een kleine speling op de lens). Dan is het probleem opgelost. Heeft met de contactpunten te maken. Komt veel voor bij de 18-105VR lens omdat deze met een kunststof vatting zit.

ik heb hetzelfde probleem af en toe met mijn D60 met 18-135mm. bij mij helpt gequote oplossing prima.
Coolpix P7700 | Ikelite onderwaterhuis | Ikelite DS125 filts | D60 | Tamron 17-50 f/2.8 | Nikon AF-S 300 f/4 | Nikkor AF-S 35 f1.8 DX | Nikkor AF Fisheye 10.5mm f/2.8 DX | Nikkor AF-D 180 f/2.8 | Kenko 1.4x DGX | https://500px.com/thomaskoper

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gongon » wo aug 11 2010 7:39 pm

Toch zou ik die oplossing niet gebruiken. Zou het liever doen zoals Tom zegt, ontgrendelknopje indrukken en objectief dan losdraaien en weer vastdraaien.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

vhsdown
Forumlid
Forumlid

Bericht door vhsdown » wo aug 11 2010 9:20 pm

gongon schreef:Toch zou ik die oplossing niet gebruiken. Zou het liever doen zoals Tom zegt, ontgrendelknopje indrukken en objectief dan losdraaien en weer vastdraaien.
bij mij ook dezelfde ervaring met de 18-135mm. dus ontgrendelknopje indrukken en objectief dan losdraaien en weer vastdraaien.
of objectief vervangen door een echt objectief :huh:
D40 + D90 + D5000
AF S nikkor 18-55mm 1:3-3.5-5.6I ED DX
AF S nikkor 18-55mm 1:3-3.5-5.6I ED DX VR
AF S nikor 18-105mm 1:3-3.5-5.6I ED DX VR
AF S TAMRON 70-300mm 1:4-5.6 tele-macro (1:2) a17
nikon SB 400
Meike 910

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”