Macro perikelen ("mirror slap" en D70)

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Macro perikelen ("mirror slap" en D70)

Bericht door Brenzef » ma feb 26 2007 11:54 am

Ik maak graag macro foto's en daarvoor heb ik ook de nodige apparatuur.
105 micro, macro flitsers, sledes etc.
Ondanks dat het allemaal stevig vast staat heb ik te maken met trilligen (althans dat vermoed ik) die de foto doen mislukken.

Maar voor de duidelijkheid even uitleggen wat ik versta onder macro fotografie. Macro fotografie is het zichtbaar maken van de kleinste details van een onderwerp, dus een pootje of oogje van een insect moet duidelijk en scherp in beeld komen.
De foto hieronder is dus NIET macro zoals ik het zie, maar close-up.

Afbeelding

Mijn probleem ligt wat lastiger.
Ik denk dat de D70 op bepaalde sluitertijden last heeft van "mirror slap" of in het Nederlands Spiegelklap. Doordat de spiegel op en neer klapt onstaat er een trilling in de kamera die de foto doen mislukken.
Een voorbeeld van deze trilling in de foto hieronder....

Afbeelding
Deze foto is dus door trillingen mislukt. (overigens is dit een opname die niet is gemaakt met een D70, maar het effect is gelijk).

Met mijn Canon G3, die geen opklappende spiegel heeft, lukken de foto's meestal wel. De 2 voorbeelden hieronder laten zien dat je de kleinste details "te pakken" kan nemen en dat de beeldkwaliteit qua scherpte prima is.

Mijn vraag:
Kennen jullie dit probleem ook, en zo ja, hoe los je het op.

Afbeelding

Afbeelding

paparazzi

Bericht door paparazzi » ma feb 26 2007 12:05 pm

Eerlijk gezegd zou ik vooral willen weten hoe je zo'n beest er zo close-up kunt opkrijgen met 'n 1:1 lens!
Zulke beelden lukken mij namelijk niet met mijn 60 mm micro...

KAMIKAZE-FREAK

Bericht door KAMIKAZE-FREAK » ma feb 26 2007 1:34 pm

Gewoon een D200 kopen
die heeft de modus om de spiegel van te voren al op te klappen zodat wanneer je de echte foto maakt er geen trilling zou horen te komen op de foto

tenzij je de foto maakt met zelfontspanner..
want dat zijn 2 verschillende modussen (of modi hoe je et ook maar wil lezen)

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » ma feb 26 2007 2:24 pm

Bij de D200 heb je de mogelijkheid om "Spiegel voorontspanningstand" in te schakelen.
Heb dat zelf nog niet gebruikt maar de handleiding beschrijft dat bij inschakelen de sluiter 0,4sec. vertraagd wordt nadat de ontspanknop is ingedrukt.
Hierdoor worden cameratrillingen voorkomen en dat is handig in situaties waarbij de geringste beweging tot onscherpe foto's kan leiden, bv macrofotografie.

Mvg, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » ma feb 26 2007 3:19 pm

Mirror lock-up, wat jullie beschrijven als optie voor de D200, ken ik. Helaas niet beschikbaar voor de D70 :-(.
Ik vraag me ook af of ik dezelfde resultaten krijg met een D200 als de foto's die ik geplaatst heb. Maar wellicht is er iemand die met zijn D200 langs wil komen om het uit te proberen ;-). Zorg ik voor beestjes en macrospul.

Als er ideeen zijn om dit op te lossen met de D70 hoor ik dat natuurlijk nog liever.... :shock:

Rogier

Bericht door Rogier » ma feb 26 2007 3:24 pm

De D70(s) schijnt inderdaad tussen 1/60 en 2" last te hebben van mirror slap. Ik ben hier nog nooit een oplossing voor tegengekomen.

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » ma feb 26 2007 3:30 pm

Mijn camera kan de spiegel ook opklappen maar aan zulke antwoorden heb je momenteel niks.
Wat ik wel eens doe bij opnamen met lange sluitertijden (wel op statief) is om mijn rijstzak van 7 kilo op de camera te leggen.
Koop bij aldi eens zo,n zak rijst van 5 kilo (kost geen drol) en probeer dat eens uit, je zult zien dat het gewicht de spiegelklap opvangt.

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » ma feb 26 2007 3:41 pm

Idd. D70 spiegel klapt met aardig wat geweld omhoog...

Oplossing, knijterstijf statief met aardig wat massa (dempt de trilling) en een absoluut spelingsvrije verbinding tussen camera en statief! (hierdoor wordt de massa van het statief onderdeel van de camera)
Laatst gewijzigd door SwederD70 op ma feb 26 2007 3:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Rogier

Bericht door Rogier » ma feb 26 2007 3:43 pm

Zou een stijf statief het juist niet erger maken? Ik zat juist te denken om ergens een stukje rubber tussen te plaatsen om die trilling te absorberen.

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » ma feb 26 2007 3:50 pm

Rogier schreef:Zou een stijf statief het juist niet erger maken? Ik zat juist te denken om ergens een stukje rubber tussen te plaatsen om die trilling te absorberen.
Dat stukje rubber zit op alle manfrotto snelkoppelplaatjes, maar misschien niet het juiste rubber :?:
Ik zal het er eens afpeuteren om te zien of het dan beter gaat.

Een zak rijst werkt niet goed.
De D70 staat op een macroslede, en op de 105 micro zitten extra lensjes + flitsers die het allemaal een beetje fragiel (en ook onstabiel maken).
Daarnaast verlies je veel bewegingsruimte.

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » ma feb 26 2007 4:09 pm

Rubber is m.i. alleen maar om geen beschadiging in je body te krijgen, door evt harde deeltjes tussen plaatje en body.
Snelkoppelingsplaatje trek je uiteindelijk gewoon hard aan, het rubber wat er tussenzit wordt samengeperst en vormt een hard geheel.

Rubber absobeert wel de trilling maar voorkomt juist niet dat de camera de vrijheid heeft om de beweging te maken.

Vraag is dan hoe zwaar en hoe solide is de slede?
Mischien dat een foto een beter beeld geeft over de opstelling…en evt oplossingen?
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » ma feb 26 2007 4:36 pm

Ik zal even kijken of ik een voorbeeldfoto kan maken.
1 ding kan ik verklappen, de slede is een stukje onstabiele techniek, echter zonder heb ik hetzelfde probleem. :(

Remco Jan

Bericht door Remco Jan » wo mar 21 2007 1:13 pm

Rogier schreef:Zou een stijf statief het juist niet erger maken? Ik zat juist te denken om ergens een stukje rubber tussen te plaatsen om die trilling te absorberen.
Met een stukje rubber zweeft de camera als het ware nog boven het statief. Door een keiharde koppeling te maken vloeien de trillingen naar de aarde. Dit is hetzelfde principe als met luidsprekerspikes: kast-trillingen worden door de starre verbinding afgevoerd naar de grond.

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » wo mar 21 2007 2:13 pm

Met een stukje rubber zweeft de camera als het ware nog boven het statief. Door een keiharde koppeling te maken vloeien de trillingen naar de aarde.
Begrijp ik het goed...?
Dus zonder rubber plaatje zou ik minder last hebben van de trillingen?

Wullem

Bericht door Wullem » wo mar 21 2007 11:35 pm

Brenzef,

Je stelt hierboven ergens voor eens met jouw spullen en andere body te experimenteren... Ik heb een D80 (kan wel de spiegel voorontspannen)
Kan jij kijken of dat het probleem is, en ik de kunst van het macro's maken afkijken?
Als het niet aan de andere kant van nederland is dan he?
Ik heb trouwens ontdekt dat een extra paar handen die je camera op je statief drukken met de kortere sluitertijden (100 tot 250) helpt!
trage massa?

Groet,
Willem

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”