Dag iedereen, ik vroeg me af welke hulpmiddelen er voor handen zijn om stof van de spiegel of uit de body van de camera te verwijderen?
Ik ben bekend met het bekende pomp kwastje maar wil eigenlijk weten of er nog meer beproefde varianten zijn?
Met het pomp kwastje heb ik het idee dat men ook het stof dieper de camera in zou blazen, perslucht in een spuitbus heb ik ook gebruikt in het verleden maar mijn inziens een paardenmiddel?
Is er iets onder de zon dat mogelijk statisch is?, of statisch gemaakt kan worden dat zo in de vakhandel te verkrijgen is?
Alvast bedankt voor tips of hints,
Groet,
Jan
Tools om stof te verwijderen?
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Tools om stof te verwijderen?
Zal wel weer alles over me heen krijgen, maar ik heb in het verleden alles gebruikt wat er in de handel is, maar wat bij mij het beste werkt is Scotch tape. blijft zeker geen residu achter en werkt perfect.
Dit altijd op de D80 gebruikt. Heb nu een jaar een D90 en wat ik ook probeer, er komt maar geen stof op mijn sensor hahaha.
Dit altijd op de D80 gebruikt. Heb nu een jaar een D90 en wat ik ook probeer, er komt maar geen stof op mijn sensor hahaha.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Vindingrijke oplossing moet ik zeggen, en de kracht die op bijvoorbeeld de spiegel komt wanneer je het weer verwijderd is niet schadelijk?
Zijn er meer mensen die eventuele stof probleempjes op deze wijze tackelen?
Ik ga dat inderdaad eens proberen op een stukje glas om te zien hoe het met eventueel residu zit?, ook welke kracht het kost om het weer te weg te nemen.
Hartelijk dank voor de tip, wel een heel goede en makkelijke oplossing mocht het verantwoordt blijken?
Soms zijn zaken "O" zo goed op te lossen zonder ingewikkeld te doen
Zijn er meer mensen die eventuele stof probleempjes op deze wijze tackelen?
Ik ga dat inderdaad eens proberen op een stukje glas om te zien hoe het met eventueel residu zit?, ook welke kracht het kost om het weer te weg te nemen.
Hartelijk dank voor de tip, wel een heel goede en makkelijke oplossing mocht het verantwoordt blijken?
Soms zijn zaken "O" zo goed op te lossen zonder ingewikkeld te doen

- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als het gaat om een stofje op de sensor, dan gebruik ik meestel het kleefrandje van zo'n "geeltje" Ik scheur het randje van een geeltje, maak er een klein vouwtje in (90 graden) en dan "pluk" je het stofje zo van de sensor af. Ik doe dit al vanaf mijn D70 en is misschien een bedenkelijke methode maar heeft bij mij altijd gewerkt.
Laatst gewijzigd door André op ma mei 10 2010 9:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
ongeveer 99% huivert bij het idee om plakband op je sensor te plakken.Northernlight schreef: Soms zijn zaken "O" zo goed op te lossen zonder ingewikkeld te doen
kijk even deze aflevering van D-town: http://kelbytv.com/dtowntv/2010/02/11/episode-29/" onclick="window.open(this.href);return false; kun je zien hoe het echt moet.
ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
Als er stof op mijn sensor zou komen denk ik dat ik het liet verwijderen door Nikon of speciaalzaak, ook na het zien van het filmpje.
Het ging mij meer om stof op de spiegel eventueel statisch te verwijderen?, zo zag ik in het filmpje het kwastje met leds dat statisch geladen werd, mooie oplossing.
Zodra ik nat zou moeten reinigen bracht ik de camera liever weg.
Het is nu alleen dat ik een stofje in de zoeker heb of op de spiegel, het is nog niet te zien op de foto's.
Het ging mij meer om stof op de spiegel eventueel statisch te verwijderen?, zo zag ik in het filmpje het kwastje met leds dat statisch geladen werd, mooie oplossing.
Zodra ik nat zou moeten reinigen bracht ik de camera liever weg.
Het is nu alleen dat ik een stofje in de zoeker heb of op de spiegel, het is nog niet te zien op de foto's.