Heeft scherm kalibreren zin zonder zelf te printen?
Heeft scherm kalibreren zin zonder zelf te printen?
Ik lees het een en ander over het kalibreren van je scherm en je printer om op die manier een print te krijgen die overeenkomt met wat je op je scherm ziet. Lijkt me wel belangrijk.
Maar hoe zit het met iemand (zoals ik) die nooit zijn foto's zelf print maar deze altijd laat afdrukken ( of bij de plaatselijke fotograaf, of via een online-dienst)? Heeft het dan nut om je scherm te kalibreren en zo ja, waarom heeft dat dan nut? Want als ik 1 foto naar 10 verschillende fotografen/online-diensten breng, krijg ik 10 verschillende foto's (qua kleur) terug.
Maar hoe zit het met iemand (zoals ik) die nooit zijn foto's zelf print maar deze altijd laat afdrukken ( of bij de plaatselijke fotograaf, of via een online-dienst)? Heeft het dan nut om je scherm te kalibreren en zo ja, waarom heeft dat dan nut? Want als ik 1 foto naar 10 verschillende fotografen/online-diensten breng, krijg ik 10 verschillende foto's (qua kleur) terug.
Re: Heeft scherm kalibreren zin zonder zelf te printen?
Je scherm kalibreren heeft zeker zin. Kalibreren zorgt er voor dat jouw scherm de juiste kleuren weergeeft. Bij een goede afdrukcentrale krijg je dan ook de juiste kleuren op je foto's.
Okay, maar dan hebben we het over Profotonet. Maar als ik nu mijn vakantiekiekjes af wil drukken bij de Hema hier in de buurt, of bij de plaatselijke Aldi (of ergens anders dan Profotonet)? Heeft het dan nog zin?
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Natuurlijk !
Als jouw monitor de kleuren te warm weergeeft en de hema drukt ze correct af met veel koelere kleuren dan vraag jij je af 'welke kleur hebben die foto's nou echt ?'
Pas als je gecallibreerd hebt weet je of de centrale een goede of foute kleurweergave heeft.
Gr, paul
Als jouw monitor de kleuren te warm weergeeft en de hema drukt ze correct af met veel koelere kleuren dan vraag jij je af 'welke kleur hebben die foto's nou echt ?'
Pas als je gecallibreerd hebt weet je of de centrale een goede of foute kleurweergave heeft.
Gr, paul
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Het heeft altijd zin.
Vergelijk het met het opmeten van de kelder voor wat plankjes die je er wilt aanbrengen.
Als je dat nu opmeet met een meetlint wat volledig afwijkt, en je gaat naar de Praxis en die zagen de plankjes voor je af met de correcte meetgereedschappen van die machines, kom je bedrogen uit als je dan die plankjes in je kelder wilt gebruiken.
De enige juiste methode is dat jezelf een correct "gekalibreerd" meetgereedschap gebruikt volgens de standaarden, en de Praxis ook. Met het afdrukken van foto's is dat niet anders.
Vergelijk het met het opmeten van de kelder voor wat plankjes die je er wilt aanbrengen.
Als je dat nu opmeet met een meetlint wat volledig afwijkt, en je gaat naar de Praxis en die zagen de plankjes voor je af met de correcte meetgereedschappen van die machines, kom je bedrogen uit als je dan die plankjes in je kelder wilt gebruiken.
De enige juiste methode is dat jezelf een correct "gekalibreerd" meetgereedschap gebruikt volgens de standaarden, en de Praxis ook. Met het afdrukken van foto's is dat niet anders.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik zou hierbij willen aanvullen dat je het zou kunnen zien als de afwijking op de meeteenheid van het meetgereedschap. Als je je scherm calibreert zodat de afwijking geringer wordt en de afwijking (van de kleur) van de afdrukcentrale, die van profotonet is dan klein, die van de hema groter, dan is de totale afwijking kleiner als in het geval dat je scherm ook nog een afwijking heeft. Dit wil zeggen dat als je je scherm calibreert, je in ieder geval een kleinere afwijking hebt in verhouding met een niet gecalibreerd scherm ook geldend voor de totale lijn van foto tot afdruk.Léon Obers schreef:Het heeft altijd zin.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
- Léon Obers
- Forumlid
Dat hoeft helemaal niet zo uit te pakken. Als een scherm dezelfde afwijking heeft als de afwijking waar de Hema op afdrukt en je brengt daar je spullen naar toe zou dat in dat geval uitermate goed kunnen uitkomen. Je kunt zelfs je monitor afregelen naar de afwijkingen van een foto afdrukcentrale.dotcat schreef:Als je je scherm calibreert zodat de afwijking geringer wordt en de afwijking (van de kleur) van de afdrukcentrale, die van profotonet is dan klein, die van de hema groter, dan is de totale afwijking kleiner als in het geval dat je scherm ook nog een afwijking heeft.
Alleen begeef je je dan wel op een eilandje, want het is niet compatibel met enige andere workflow. Zo gauw als je naar een ander gaat kun je alles weer opnieuw afregelen. Hetzelfde als de Hema ineens een nieuwe machine aanschaft of misschien wel als je de week erop terugkomt en een nieuw pak papier gebruiken. Je kunt de resultaten op scherm ook niet met een ander delen.
Uiteindelijk werkt het het beste om binnen een standaard en afgewogen gekalibreerd systeem te werken en die centrales te nemen die dat ook doen.
Dat is de enige garantie op werkelijk een goede output die ook nog eens stabiel is door de tijd heen.
ToucheLéon Obers schreef:Dat hoeft helemaal niet zo uit te pakken. Als een scherm dezelfde afwijking heeft als de afwijking waar de Hema op afdrukt en je brengt daar je spullen naar toe zou dat in dat geval uitermate goed kunnen uitkomen. Je kunt zelfs je monitor afregelen naar de afwijkingen van een foto afdrukcentrale.dotcat schreef:Als je je scherm calibreert zodat de afwijking geringer wordt en de afwijking (van de kleur) van de afdrukcentrale, die van profotonet is dan klein, die van de hema groter, dan is de totale afwijking kleiner als in het geval dat je scherm ook nog een afwijking heeft.

Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
- Léon Obers
- Forumlid
dotcat schreef: Touche, afwijkingen kunnen elkaar opheffen maar dit komt minder vaak voor dan dat afwijkingen elkaar versterken.... Maar theoretisch is dit geheel juist

Nou, het komt ook praktisch meer voor dan je misschien wel erg in hebt. Niet zozeer de bij toeval afgestemde monitoren en afwerkcentrales, maar in de industrie van hoogwaardige apparatuur, waar onderdelen in de verschillende stadia van productie en assemblage tussendoor gecontroleerd worden op hun afwijkingen. Dan worden specifiek "minus" afwijkingen van het ene onderdeel gecombineerd met specifieke "plus" afwijkingen van het andere onderdeel om het geheel aan componenten als zeer hoogwaardige oplossing binnen misschien wel kleinere toleranties als geheel die men eraan stelt af te leveren.