10 jaar vuurwerkramp

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

10 jaar vuurwerkramp

Bericht door ElRonno » do mei 13 2010 7:45 pm

Tien jaar geleden alweer. Ik zie mezelf nog fietsen, met mijn F90x over de schouder. Even een fikkie fotograferen, dacht ik... wist ik veel dat het een van de meest indrukwekkende momenten van mijn leven zou worden. Alleen al als ik eraan denk begint mijn lip te trillen en beginnen mijn ogen te prikken. Heftig.

Het zou uiteindelijk vijf jaar duren voor ik de foto's durfde te scannen. Ik schreef er een stukje bij. Een stukje dat ik nu, weer vijf jaar later, nog steeds niet verder kan lezen dan de eerste foto. Anderen lezen het wel, in de statistieken zie ik de pagina vaak voorbijkomen, met een jaarlijkse piek begin mei. In de afgelopen twee weken weer 1200 hits. Waar zijn die mensen eigenlijk naar op zoek? De confrontatie? Antwoorden? Sensatie? Ik weet het niet...

Ik weet amper waarom ik dit nu zelf schrijf. Ik denk dat het een zoektocht is naar verlossing, om er een stukje van kwijt te raken.

http://vuurwerkramp.vanderkolk.info/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: 10 jaar vuurwerkramp

Bericht door Jop » do mei 13 2010 7:52 pm

Hoi Ron,

Ik geloof je meteen dat dit een van de heftigste momenten is uit je leven. De foto's vind ik zelf eigenlijk een nog beter beeld geven dan dat ik had. Het zijn kleine details die het hem doen voor mij (de dakpannen die van de daken zijn geblazen e.d.) maar ze doen mij nog maar eens beseffen dat het niet zo maar een grote vuurwerkexplosie is geweest.

Goed dat je het hier nog eens onder de aandacht brengt, dit mag niet vergeten worden.
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » do mei 13 2010 8:02 pm

Heel indrukwekkend...

Ik was toen 10 jaar, eerst dacht ik nog: wat moet het mooi geweest zijn al dat vuurwerk in 1 keer in de lucht. Later snapte ik beter wat de werkelijke toedracht was. Een foto in de krant van wanhopige mensen, een politie agent die met een bebloed gezicht de handen totaal radeloos in de lucht steekt en nog wat van die foto's. Wat een gebeurtenis...
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

gijsmondria
Forumlid
Forumlid

Bericht door gijsmondria » do mei 13 2010 8:11 pm

Hoi Ron, ook ik toen 16 jaar ben als ramptoerist op mijn scootertje gestapt. Wouw een grote brand.

Eenmaal aangekomen, vol afgrijzen 10 minuten staan kijken naar gewonde en verwarde mensen. Verschrikkelijk.

Ik ben na 10 minuten weer weggereden naar huis. Onthutst en beschaamd.

Groetjes Gijs
Nikon D90
Nikon 80-200 f2.8 - Tamron 17-50 2.8 - Kenko pro 2x

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » do mei 13 2010 9:50 pm

indrukwekkend stuk tekst met idem foto's
blijft een bizarre dag.....zeker nu er weer een nieuw onderzoek komt.
ondanks alles goed neergezet.

sterkte met deze dag

Arend

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » vr mei 14 2010 12:36 am

Een indrukwekkende reportage Ron.
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

davieson

Bericht door davieson » vr mei 14 2010 12:52 am

Heftig/indrukwekkend stukje.. Ikzelf was toen 14 jaar en fietste naast het rijksmuseum met mijn kameraadje die daar om de hoek woonde.
Kan me de angst van die dag nog goed herinneren. Na de 1ste knal fietsten we die kant op, omdat hij er letterlijk ''om de hoek'' woonde, niet wetend wat er speelde.
Echt alles vloog ons om de oren, en de paniek/angst onder de mensen, dat gevoel is echt niet te omschrijven.
Kwam vandaag met mountainbiken nog door de wijk gefietst, en dat maakte weer behoorlijk indruk..

psilin
Forumlid
Forumlid

Bericht door psilin » vr mei 14 2010 7:20 am

Indrukwekkend is inderdaad het goede woord. Het zelf gezien hebben vergeet je dit nooit. Zelf blijft de paddestoel van rook en stof vanaf ruime afstand destijds te zien (glanerbrug) op mijn netvlies staan. Zoiets hoor je alleen op televisie te zien bij historische beelden. Ook het gesjirp van de oneindige stroom sirenes tot aan de dag erna zal ik nimmer meer vergeten.
En dan te bedenken dat door een qua tijdsduur tegenzittende sleutelklus aan mijn auto, ik niet op het bewuste tijdstip van de explosie in de buurt was. Ik had nl een afspraak bij een onderdelenleverancier op 50m afstand van de kraterplek.

Respect voor de wijze waarop je er mee omgaat. Veel sterkte in deze dagen. Ook voor alle slachtoffers en nabestaanden trouwens.

Daniël

Bericht door Daniël » vr mei 14 2010 6:21 pm

Ik denk dat mensen kijken naar zo'n reportage omdat ze het zelf nog nooit hebben gezien.

Ik kijk er ook naar. Maar niet met afschuw. Met dezelfde reden als met oude en nieuwe foto's van de WOII.
Hopen dat ik het nooit mee maak. Ook mijn nageslacht niet.

Ik vind het zeer intrigerend om de reportage te lezen.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » vr mei 14 2010 9:56 pm

Ron, jouw persoonlijke verslag in beeld en woord en jouw duidelijke emotie laat mij als buitenstaander weer iets meer realiseren hoe erg het is geweest, indrukwekkend !
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Frankie
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Frankie » vr mei 14 2010 11:38 pm

Mooi dat je dit deelt Ron.

terpie
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door terpie » za mei 15 2010 12:30 am

Ik woonde 10 jaar geleden in de VS en heb niet veel van deze ramp meegekregen, alleen wat via internet
en de bekende televisie beelden die je steeds weer terugziet. Ik had wel een collega die familie in die omgeving
had wonen dus voor hem was het even spannend. Ik vind je verslag wel een goed idee geven hoe indrukwekkend
het toendertijd was.
Photo Gallery: gallery.terpie.nl
Nikon D300 | Nikon AF-S 16-85mm F/3.5-5.6G ED VR | Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6 G IF VR | Tamron SP AF 90mm/2,8 DI Macro | NB-600 | SB-900

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”