AF met 80-200 schuifzoom + TC?
AF met 80-200 schuifzoom + TC?
Er is een mooie 80-200 schuifzoom naar mij onderweg (AF 80-200 ED 2.8 D) en ik loop al met een schuin oog te kijken naar een teleconverter die er mooi bij past Nu vraag ik me af met welke TC's je AF behouden blijft. Ik heb al veel gezocht, maar het gaat bijna altijd over de draaizoom.
Ik geloof dat de Kenko Pro werkt met behoud van AF (1.4x , 1.7 en 2x?)
Wie kan me hier meer over vertellen?
Ik geloof dat de Kenko Pro werkt met behoud van AF (1.4x , 1.7 en 2x?)
Wie kan me hier meer over vertellen?
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Re: AF met 80-200 schuifzoom + TC?
Patrick, ik denk dat je geen hoge verwachtingen moet hebben van AF met de schuifzoom i.c.m. teleconverter.
De AF van de schuifzoom is al niet snel, met teleconverter wordt hij zeker erg langzaam.
Mocht je het toch willen proberen dan moet je de de Kenko Pro 1.4x nemen (De nieuwe Nikkor TC's passen niet).
De AF van de schuifzoom is al niet snel, met teleconverter wordt hij zeker erg langzaam.
Mocht je het toch willen proberen dan moet je de de Kenko Pro 1.4x nemen (De nieuwe Nikkor TC's passen niet).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Die AF snelheid vind ik niet zo belangrijk, de beeldkwaliteit daarintegen wel!
Patrick ik heb dezelfde lens als jij beschijft, de AF is idd niet retesnel maar de kwaliteit van de lens is super en geeft super scherpe beelden.
Ik heb een Soligor DG Pro teleconverter 2x en de AF word wel wat langzamer idd, dit is echter alleen storend als je veel vliegtuigen of autosport zal fotograferen.
Ik heb een Soligor DG Pro teleconverter 2x en de AF word wel wat langzamer idd, dit is echter alleen storend als je veel vliegtuigen of autosport zal fotograferen.
- gijsmondria
- Forumlid
Hoi Patrick,
Ik heb ook de 80-200, ik gebuik de Kenko Pro 2x. Het doet wel iets afbreuk aan de scherpte van de lens, maar hij is zeker goed bruikbaar.
Ook krijg je iets last van Chromatic aberration.
Ik heb ook een Vivitar 400 mm 5.6 lens gehad, maar deze kon niet tippen aan de 80 -200 met converter.
Ik gebruik deze combinatie dus graag.
Voorbeeld.

Ik heb ook de 80-200, ik gebuik de Kenko Pro 2x. Het doet wel iets afbreuk aan de scherpte van de lens, maar hij is zeker goed bruikbaar.
Ook krijg je iets last van Chromatic aberration.
Ik heb ook een Vivitar 400 mm 5.6 lens gehad, maar deze kon niet tippen aan de 80 -200 met converter.
Ik gebruik deze combinatie dus graag.
Voorbeeld.

Nikon D90
Nikon 80-200 f2.8 - Tamron 17-50 2.8 - Kenko pro 2x
Ik heb de Kenko pro 2x gebruikt op een 80-200 draai zoom.
Het resultaat was goed tot 300mm, dus liever een 1,4 of 1,7 converter proberen.
Inderdaad kreeg ik ook onscherpte en chromatische aberraties op 400mm.
Het resultaat was goed tot 300mm, dus liever een 1,4 of 1,7 converter proberen.
Inderdaad kreeg ik ook onscherpte en chromatische aberraties op 400mm.
Weet iemand ook wat het verschil is tussen de Ken Pro 300 DG en de DGX versie?
Ik wil het wel gaan proberen, zo'n converter. Lijkt me leuk
Ik wil het wel gaan proberen, zo'n converter. Lijkt me leuk

- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Patrick, je moet de Pro versies nemen zie http://www.kenkoglobal.com/teleplus.html, DGX zegt niets en de MC4 en MC7 versies zijn van iets mindere kwaliteit.
De Kenko Pro's zijn nieuw heel betaalbaar en op marktplaats met een paar tientjes korting te krijgen.
De Kenko Pro's zijn nieuw heel betaalbaar en op marktplaats met een paar tientjes korting te krijgen.
Groeten - Arend / flickr
Duidelijk.
Ze hebben alleen geen 1,5x TC in het assortiment zitten, ik zie wel een Soligor , maar in de astronomie lieten wij Soligor altijd links liggen. Is dat met de TC ook zo?
Ze hebben alleen geen 1,5x TC in het assortiment zitten, ik zie wel een Soligor , maar in de astronomie lieten wij Soligor altijd links liggen. Is dat met de TC ook zo?
Ik heb voor een klein prijsje een Soligor 1,4x Pro DG teleconverter op de kop kunnen tikken. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat deze identiek is aan de Kenko Pro 300 DG...
- gijsmondria
- Forumlid
Laat het ons weten, ben wel benieuwd.
Nikon D90
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
En heb je de combi al kunnen proberen? Ik overweeg de kenko 1.4 pro i.c.m. mijn 80-200 AF-D (maar dan de draaizoom versie).Patrick_V schreef:Ik heb voor een klein prijsje een Soligor 1,4x Pro DG teleconverter op de kop kunnen tikken. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat deze identiek is aan de Kenko Pro 300 DG...
Spul waarmee je foto's maakt...
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Kenko is een onderdeel van THK Photo Products, ook eigenaar van Hoya en Tokina. (THK = Tokina Hoya Kenko holding)Patrick_V schreef:Ik heb het donkerbruine vermoeden dat deze identiek is aan de Kenko Pro 300 DG...
Soligor plakt alleen zijn naam sticker op producten van anderen en dat zijn geen THK producten.
Hey Rene,
Zoals je misschien al had kunnen lezen in een ander draadje, de schuifzoom is uit mijn handen geglipt waardoor de frontlens is gebroken,
dus helaas. Wel heb ik geconstateerd dat ik backfocus had met de 80-200 icm mijn D90. Ik weet niet waar de oorzaak lag, maar bij mijn 70-300 en 16-98 en 17-50 heb ik het nooit opgemerkt.
@ Hans, waar haal jij die informatie vandaan? Als ik de soligor en de Kenko naast elkaar zie zie ik toch echt geen verschil behalve de lettertjes die erop staan
Zoals je misschien al had kunnen lezen in een ander draadje, de schuifzoom is uit mijn handen geglipt waardoor de frontlens is gebroken,
dus helaas. Wel heb ik geconstateerd dat ik backfocus had met de 80-200 icm mijn D90. Ik weet niet waar de oorzaak lag, maar bij mijn 70-300 en 16-98 en 17-50 heb ik het nooit opgemerkt.
@ Hans, waar haal jij die informatie vandaan? Als ik de soligor en de Kenko naast elkaar zie zie ik toch echt geen verschil behalve de lettertjes die erop staan
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Oh dat had ik niet meegekregen...Patrick_V schreef:Hey Rene,

Spul waarmee je foto's maakt...