Veel ruis met D300

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Maissan
Forumlid
Forumlid

Veel ruis met D300

Bericht door Maissan » ma mei 17 2010 11:43 am

Soms hoor ik mensen op forums vertellen dat ze dood leuk iso 2500 gebruiken op de D300 en dan amper last hebben van ruis.
Ik vind zelf bij mijn eigen d300 max 800 en dan komt er gewoon te veel ruis in het beeld iemand hier ervaring mee?
Is het gewoon zo dat als ik ruis arme foto's wil op iso 2500 dat ik dan aan een D700 of zelfs de d3s moet denken of ligt dit aan mijn model?
iso800
Afbeelding
iso2500
Afbeelding
op deze foto's is het nog wel te doen maar je ziet al dat op 2500 de ruis best heftig is en als ik dan opnames maak op een bruiloft savonds word het gewoon niet echt mooi meer.
D800, D300, nikon 24-70, tokina 11-16, nikon 70-300,sb-900 en 35mm 1.8

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Veel ruis met D300

Bericht door ReneG » ma mei 17 2010 11:57 am

Ik sluit me even aan bij jou vraag, maar vanuit een andere invalshoek... De ruis op mijn D300s is vergelijkbaar met die van mijn D90 (zoals verwacht). Tot en met ISO800 zeer acceptabel, daarboven vind ik het al minder, vanaf 1600 vind ik het teveel worden. En ik ben geen pixelpeeper... Desondanks zie ik af en toe foto's uit D300's langskomen (ik heb zo even geen voorbeeld) die er zeer acceptabel uitzien, terwijl de ISO hoger is dan ISO1600.

Ik vraag me dus af of er (achteraf?) misschien technieken voor ruisonderdrukking worden toegepast waar ik (wij) niet bekend mee zijn. Ik heb sowieso altijd moeite gehad met het toepassen van ruisonderdrukking in capture NX2. Of beter gezegd, ik heb altijd moeite gehad om de ruis naar mijn smaak fatsoenlijk te beperken... Ik heb al verschillende technieken geprobeerd maar tot nu toe met weinig resultaat. Of moet je dat op een bepaalde manier in combinatie met verscherping toepassen?
Spul waarmee je foto's maakt...

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » ma mei 17 2010 12:01 pm

Er zijn hele goede programma's die ruis weer kunnen weg filteren.
Zelf heb ik weleens de resultanten gezien die Nik-software op dat gebied leverd.
Deze tool is echt super, wellicht is dat ook wat jullie dan nodig hebben.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma mei 17 2010 12:47 pm

Er zijn diverse technieken en programma's om ruis te onderdrukken. Diverse stappen bij elkaar kunnen aan het eind een behoorlijke winst opleveren.
- In Nikon Capture NX2 settings voor ruisonderdrukking
- Aparte ruis onderdrukkingssoftware / plugins zoals Noise Ninja, Neat Image, DeNoise
- Bij een standaard bewerking als verscherpen, de waarde voor threshold tussen 1-4 zetten afhankelijk van de rest van het beeld en settings.

Verder wordt er ook teveel gepixel peept. Druk bestanden eens gewoon af op fotopapier en houdt de foto in de hand, valt allemaal erg mee.
Mooier, strakker, beter als het resultaat vroeger films bij een klein beetje gevoeligheid ooit is geweest.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick_V

Bericht door Patrick_V » ma mei 17 2010 12:59 pm

Vergeet ook niet dat hoe lichter je foto is hoe minder ruis je zult zien. Maw je signaal ruis verhouding is dan een stuk beter.
Dit kan een rede zijn waarom sommige foto's op hoge ISO waarden er toch goed uit zien.

Probeer maar eens.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma mei 17 2010 1:12 pm

Léon Obers schreef:- In Nikon Capture NX2 settings voor ruisonderdrukking
Ik ben al sinds enkele weken op zoek naar een soort 'best practices' voor toepassing van ruisonderdrukking in NX2. Ik ben al verschillende stukjes en technieken tegengekomen, maar heb jij nog een bepaalde methodiek of voorkeur voor het toepassen van ruisonderdrukking in NX2?

Deze vraag n.a.v. de methode voor verscherping in NX2 die je eerder beschreef, dat vond ik een erg interessante toepassing: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... x2+unsharp" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mei 17 2010 1:15 pm

Patrick_V schreef:Vergeet ook niet dat hoe lichter je foto is hoe minder ruis je zult zien.
Een van de trucjes die ik dan toepas om via maskertechnieken het sterkst ruisreductie op de donkerste delen toe te passen en gelijkmatig minder bij minder donkere delen, en helemaal niet in de lichte partijen.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma mei 17 2010 1:39 pm

Léon Obers schreef:
Patrick_V schreef:Vergeet ook niet dat hoe lichter je foto is hoe minder ruis je zult zien.
Een van de trucjes die ik dan toepas om via maskertechnieken het sterkst ruisreductie op de donkerste delen toe te passen en gelijkmatig minder bij minder donkere delen, en helemaal niet in de lichte partijen.
Met maskertechnieken doel je in Capture NX2 neem ik aan dan op het gebruik van selectie- en kleursturingspunten, waarbij de ruisonderdrukking alleen op die selecties wordt toegepast? Dat is inderdaad een andere benadering dan ik tot nu toe heb gezien (de meeste voorbeelden passen ruisreductie toe op de foto als geheel). Dat ga ik eens proberen...

Het kan goed zijn dat de ongewenste (bij)effecten die ik tot nu toe zie van toepassing zijn op de lichtere delen van de foto's, daar ben ik me nog niet eerder van bewust geweest...

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma mei 17 2010 1:48 pm

Het is vooral een kwestie van goed belichten. Die foto's uit de openingspost zijn bak 'm beet 1,5 stop onderbelicht.

Hier staat een testfoto van de D300 (eigenlijk om VR te testen, genomen met 1/15 sec op 200mm) op ISO 1600 met een beetje ruisreductie in CaptureNX (7/7) en verscherpt zoals ik mijn foto's normaal verscherp in Photoshop. Er zitten delen/tinten in het beeld die erg gevoelig zijn voor ruis. Het resultaat is prima te doen vind ik en zal er prima uitzien als je dat op 100% afdrukt, dus ca 24x36 cm. Het is een volledig bestand, dus je moet er nog even op klikken als het geladen is.
http://03jisq.bay.livefilestore.com/y1p ... N/1600.jpg

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mei 17 2010 1:54 pm

ReneG schreef:
Léon Obers schreef: Een van de trucjes die ik dan toepas om via maskertechnieken het sterkst ruisreductie op de donkerste delen toe te passen en gelijkmatig minder bij minder donkere delen, en helemaal niet in de lichte partijen.
Met maskertechnieken doel je in Capture NX2 neem ik aan dan op het gebruik van selectie- en kleursturingspunten, waarbij de ruisonderdrukking alleen op die selecties wordt toegepast?
Nee, nog veel verfijnder. Net toevallig een antwoord in een ander draadje wat daarover gaat: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 92#p357992" onclick="window.open(this.href);return false;

Als antwoord in dat draadje met uitgebreide verwijzing en uitleg:
1e reactie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 98#p250598" onclick="window.open(this.href);return false;
2e reactie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 596#p54596" onclick="window.open(this.href);return false;
en dan in het Engels uitgelegd: http://groups.google.nl/group/alt.graph ... aa88?hl=nl&" onclick="window.open(this.href);return false;

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma mei 17 2010 2:38 pm

Bedankt voor de informatie. Ik begrijp in conceptueel wat je doet, technisch denk ik dat ik het ook kan volgen, maar ik heb geen PS, Noise Ninja of Neat Image, dus ik kan dat niet naspelen. Kan/moet ik hier overigens uit afleiden dat deze techniek niet toe te passen is in Capture NX2, of zie ik iets over het hoofd? (Ik beschouw mezelf nog als beginner wat fotobewerking betreft).

Ik ga bij wijze van experiment wel een keer proberen om Noise Reduction in NX2 toe te passen op alleen de donkere delen m.b.v. selectie en/of kleursturingspunten... Kijken wat het oplevert. :mryellow: Maar de door Leon genoemde methode zal ongetwijfeld beter zijn (zoals ik al zei, ik ben een beginner).

PS: Overigens ben ik best bereid om een product als DFine, Noise Ninja of Neat Image aan te schaffen (de prijzen zijn niet onredelijk) maar dan ga ik eerst wat nader onderzoek doen naar die tools en hoe ik ze eventueel kan inpassen in een workflow met NEF en Capture NX2...

PS: Ik zie dat DFine van Nik helaas niet integreert met Capture NX2... :(

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mei 17 2010 3:13 pm

ReneG schreef:Kan/moet ik hier overigens uit afleiden dat deze techniek niet toe te passen is in Capture NX2, of zie ik iets over het hoofd? (Ik beschouw mezelf nog als beginner wat fotobewerking betreft).
Niet op die wijze zoals het in lagen in Photoshop wordt toegepast omdat Capture NX2 beperkt is zijn mogelijkheden op dat punt. Je kunt in NX2 zelf geen aparte laag aanmaken hoewel dat technisch gezien bij sommige gereedschappen feitelijk wel als achtergrondbewerking gebruikt wordt.

GdP

Bericht door GdP » ma mei 17 2010 3:21 pm

Ruisonderdrukking in Capture NX2:

a. Kies voor ‘Ruisonderdrukking ...’ in het menu ‘Aanpassen’.

b. Zet de ‘Intensiteit’ op 20 %, en laat de ‘Scherpte’ op nul staan.

c. Verander de ‘Methode’ van ‘Sneller’ in ‘Betere kwaliteit’, en vink ‘Ruisonderdrukking voor randen’ aan.

d. Open het menu ‘Dekking’, en verander hier ‘Alles’ in ‘Lichtheid en kleur’. Laat de ‘Overvloeimodus’ op ‘Normaal’ staan.

e. Zet vervolgens de schuif van het ‘Dekking (lichtheidkanaal)’ op
75 %, en die van het ‘Dekking (kleurkanaal)’ op 100 %.

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma mei 17 2010 3:43 pm

Je raakt dan wel een hoop detail kwijt. Die ruis stoort op zich helemaal niet zo. Hieronder boven mijn methode, onder jouw methode:

Afbeelding

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » ma mei 17 2010 3:47 pm

Maissan
Alles valt en staat met een goede belichting.
Kijk je naar het histogram van de lensdopfoto op ISO 2500, dan zie je dat je rechts, dus daar waar de lichtste delen zitten, informatie mist.
Door het opschroeven van de ISO gaat de sensor het tekort an informatie zelf opvullen en dat geeft de ruis.
Een goed belichte foto heeft over het hele histogram informatie en dus hoeft de sensor zelf weinig te compenseren.

Onderstaande foto is gisteren gemaakt op ISO 2500 en ik vind de hoeveelheid ruis acceptabel.

Afbeelding

Ik ben niet met de ruisgum aan de gang geweest, zowel niet in NX als in CS4. De plaats is zelfs in CS4 wat verscherpt, hetgeen de hoeveelheid ruis meestal niet ten goede komt.
Als ik de plaat met een ruisgum van Define bewerkt had, was het nog beter geweest.

Probeer de foto van de lensdop eens met een andere belichting te schieten, of stel je camera anders in.
Natuurlijk is het zo dat een D700 of D3 nog beter presteert, immers hoe groter de sensor, des te meer informatie er binnenkomt.
Wil je het summum op weinig ruis dan is een D3s het beste natuurlijk.
Maar goed deze body's kosten iets meer dan een D300(s), scheelt niet veel hoor.

Succes.
Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”