Nikon Macro 105 versus lensbaby/balg

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Nikon Macro 105 versus lensbaby/balg

Bericht door Mieke53 » di mei 18 2010 8:16 pm

Iemand vertelde mij als ik een macro objectief wilde kopen dat ik dan net zo goed(en goedkoper) een lensbaby of balg kan kopen :?
Maar er zit nogal wat prijsverschil in het een of ander waardoor ik vermoed dat de mogelijkheden ook wel anders zullen zijn.
Heb al even gezocht maar vind foto´s die misschien wel interessant zijn maar in mijn optiek niet echt macro zijn zoals we macro kennen.
Wie kan mij de verschillen, de mogelijkheden of on-mogelijkjheden vertellen.
Dank voor jullie evt. bijdrage.

Mieke

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Nikon Macro 105 versus lensbaby/balg

Bericht door Léon Obers » di mei 18 2010 8:51 pm

Lensbaby is meer een spielerei om met beperkte middelen, slechte kwaliteit lens daar iets leuks mee te doen. Door alle lensfouten heb je beslist een bepaald karakter in de wijze van beeld vastleggen wat leuk kan zijn om er mee te spelen. Net zoals een pinhole oplossing leuk is om met beeld bezig te zijn, of een plastic kinderverrekijker met van die gekleurde randjes in het beeld om te ervaren dat er ook iets anders is als met strak vastgelegd beeld iets te kunnen doen. Je kunt specifiek op die eigenschappen je beeld maken. Door de flexibele balg bij een "lensbaby" kun je tilt en shift instellingen maken, wat het spelen nog meer verruimt.

Een macrolens is een lens specifiek afgestemd om de hoogst mogelijke kwaliteit aan beeld in het dichtbijgebied vast te leggen. Scherp van hoek tot hoek in de beste contrastoverdracht over een plat vlak.
Een heel andere benadering en uitgangspunt.

Met een macrolens kun je net zo goed spelen met gekke beeldeffecten en "lensfouten" door bijv. wat huishoud keukenfolie voor de lens te hangen met wat gaten erin, of vaseline op een glaasje. Je fantasie is de enige maatstaf in beperking of verrijking om er mee te spelen. Heel wat goedkoper bovendien dan met lensbaby.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di mei 18 2010 9:00 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Wiljo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Wiljo » di mei 18 2010 8:54 pm

Hallo Mieke,

Toevallig vandaag op Zoom.nl een stukje over Lensbaby gelezen, hieronder vind je het terug, wellicht heb je er wat aan, je kan er zoals Léon ook aangeeft grappige effecten mee maken:

Bron: http://www.zoom.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Lensbaby
Naast hoogwaardige en vooral prijzige merkobjectieven voor je spiegelreflex zijn er ook andere mogelijkheden om met tilt en shift te experimenteren. Lensbaby timmert al een tijdje aan de weg met verschillende soorten optiekjes waarmee je eenzelfde effect kunt bereiken. Verwacht geen optische kwaliteit van Canon- of Nikon-niveau, maar je creëert er wel hele gave en mysterieuze beelden mee.
http://www.lensbaby.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » di mei 18 2010 9:32 pm

Die 'iemand' kletst maar wat.
Mooi spul die lensbabies om te rommelen. De optische prestaties liggen mijlen uit elkaar. Voor serieus macrowerk kun je het beste een macro-objectief aanschaffen. Of eventueel een mooi objectief met tussenringen.
Eventueel kun je ook kijken naar de 85mm PC-E. Dan heb je een lensbaby en een macro-objectief in één.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo mei 19 2010 9:46 pm

Een Lensbaby aanprijzen in plaats van een Macro-objectief lijkt me niet handig van iemand.

Een balg komt een stuk beter in de buurt, maar ook op een balg moet je een voor dichtbij gecorrigeerd objectief hebben. Relatief nadeel van een (Nikon-)balg is dat je geen behoorlijke lichtmeting en al helemaal geen AF hebt. Mij hindert dat niet, AF en macro liggen elkaar toch al niet zo, maar ik zou me kunnen voorstellen dat jij je even achter de oren zou moeten krabben. Nikon maakte vroeger wel speciale balg-objectieven als de 105mm Bellows-Nikkor, die later in een scherpstelvatting werd gezet en zo de legendarische 4/105mm Micro-Nikkor werd. Naar de mening van velen nog niet overtroffen. In de AI-versie wel bruikbaar op een moderne camera, al is het wat behelpen met lichtmeten.

Tegenwoordig zou ik een keus maken uit de 60mm of 105mm AF G Micro-Nikkors. Ik vloek ik de kerk, want dat zijn G-objectieven en die zouden volgens een plaatsgenoot en mijzelf verboden moeten worden, maar op een moderne camera werken ze natuurlijk wel heel erg goed. (G betekent Gecastreerd omdat de diafragmaring ontbreekt; het diafragma moet je op de camera instellen). Ook de wat meer belegen 2,8/60mm en 2,8/105mm AF en zelfs de 2,8/105mm AI-S Nikkors zijn goed bruikbaar. Tokina maakt een subliem 100mm macro-objectief.

De Tilt & Shift 85mm Micro-Nikkor is nogal aan de prijzige kant, en schiet voor een (relatieve!) beginner in de macrofotografie zijn doel voorbij. Maar wie weet ben je al snel aan de grenzen van je mogelijkheden en voel je een heftige drang het scherptevlak naar je hand te zetten!

Groet, emdeklerk

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”