Bericht
door emdeklerk » wo mei 19 2010 9:46 pm
Een Lensbaby aanprijzen in plaats van een Macro-objectief lijkt me niet handig van iemand.
Een balg komt een stuk beter in de buurt, maar ook op een balg moet je een voor dichtbij gecorrigeerd objectief hebben. Relatief nadeel van een (Nikon-)balg is dat je geen behoorlijke lichtmeting en al helemaal geen AF hebt. Mij hindert dat niet, AF en macro liggen elkaar toch al niet zo, maar ik zou me kunnen voorstellen dat jij je even achter de oren zou moeten krabben. Nikon maakte vroeger wel speciale balg-objectieven als de 105mm Bellows-Nikkor, die later in een scherpstelvatting werd gezet en zo de legendarische 4/105mm Micro-Nikkor werd. Naar de mening van velen nog niet overtroffen. In de AI-versie wel bruikbaar op een moderne camera, al is het wat behelpen met lichtmeten.
Tegenwoordig zou ik een keus maken uit de 60mm of 105mm AF G Micro-Nikkors. Ik vloek ik de kerk, want dat zijn G-objectieven en die zouden volgens een plaatsgenoot en mijzelf verboden moeten worden, maar op een moderne camera werken ze natuurlijk wel heel erg goed. (G betekent Gecastreerd omdat de diafragmaring ontbreekt; het diafragma moet je op de camera instellen). Ook de wat meer belegen 2,8/60mm en 2,8/105mm AF en zelfs de 2,8/105mm AI-S Nikkors zijn goed bruikbaar. Tokina maakt een subliem 100mm macro-objectief.
De Tilt & Shift 85mm Micro-Nikkor is nogal aan de prijzige kant, en schiet voor een (relatieve!) beginner in de macrofotografie zijn doel voorbij. Maar wie weet ben je al snel aan de grenzen van je mogelijkheden en voel je een heftige drang het scherptevlak naar je hand te zetten!
Groet, emdeklerk