welk virus programma voor een MacBook

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

welk virus programma voor een MacBook

Bericht door gongon » do mei 27 2010 11:08 am

Ik heb net een MacBookpro besteld, maar ik vraag me af wat voor virus programma ik daar het best op kan installeren.
Weet een van jullie dat misschien?
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

bob.mijwaard

Re: welk virus programma voor een MacBook

Bericht door bob.mijwaard » do mei 27 2010 11:46 am

Eigenlijk heb je voor een MAC geen anti-virus software nodig. Er komen weinig of geen virussen uit voor de MAC. Mocht je op zeker willen spelen kijk dan eens naar clamvax (http://www.clamxav.com/" onclick="window.open(this.href);return false;), gratis en goed. Ik werk inmiddels meer dan een jaar met de MAC en laat m'n MAC eens per maand testen door Clamvax. Tot op heden geen problemen.

Veel plezier met je MAC!

Daniël

Bericht door Daniël » do mei 27 2010 12:12 pm

vraag het een mac gebruiker en die geeft als antwoord dat er helemaal geen virussen zijn voor de Macintosh software.

http://antivirus.about.com/od/macintosh ... usfaqs.htm
http://www.sophos.com/pressoffice/news/ ... xleap.html

Maar of het echt nodig is weet ik niet

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » do mei 27 2010 12:19 pm

Ik denk zelf dat het wel nodig is om een Antivirus programma op de Mac te installeren. Mac`s worden steeds populairder dus zullen er ook wel steeds meer lui komen die daar virussen voor gaan uitvinden.

Dank jullie wel voor je reacties. Om zeker te zijn koop ik maar een Antivirus programma bij Apple.
Groetjes Gonnie.

Daniël

Bericht door Daniël » do mei 27 2010 12:23 pm

slim plan.

Veel plezier met je macbook

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » do mei 27 2010 12:47 pm

Dank je.
Groetjes Gonnie.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » do mei 27 2010 1:22 pm

Ik heb jarenlang Intego VirusBarrier gebruikt, kostte rond 60 euro ex verzendkosten bij Mailamac. Abonnement verliep, Intego onduidelijk leverbaar. Apple leverde alleen de oudere versie X5; betaling schrikt af (ik heb geen creditcard).
Alternatief gevonden bij http://kasperskylab.nl/anti-virus-for-mac/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kun je online bestellen, sponzen, iDeal afrekenen, activatiecode per email ontvangen. Wil je een hardcopy op CD, moet je aangeven bij bestelling. (+ 9 euro).
Succes.

Groet Hans

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » do mei 27 2010 7:08 pm

Ik gebruik Intego Virusbarrier (http://intego.com" onclick="window.open(this.href);return false;); méér om geen Windows-virussen door te sturen dan om de Mac tegen virussen te beschermen.
Ik heb een 'suite' met firewall, anti-spam, anti-virus, anti-phising, etc. Ben zeer tevreden over de service van Intego; geen problemen met betalingen gehad o.i.d.
Maar, als je een beetje op je surfgedrag let, kan je het geld ook in je zak houden. Er bestaan wel virussen en trojan's voor Apple. Er is alleen tot nog toe geen enkele melding dat er waar ook ter wereld een geïfecteerde Mac is aangetroffen. Schijnt o.a. met de opbouw van het OS te maken te hebben.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » do mei 27 2010 10:26 pm

ArjanL schreef:Ik gebruik Intego Virusbarrier (http://intego.com" onclick="window.open(this.href);return false;); méér om geen Windows-virussen door te sturen dan om de Mac tegen virussen te beschermen.
Ik heb een 'suite' met firewall, anti-spam, anti-virus, anti-phising, etc. Ben zeer tevreden over de service van Intego; geen problemen met betalingen gehad o.i.d.
Maar, als je een beetje op je surfgedrag let, kan je het geld ook in je zak houden. Er bestaan wel virussen en trojan's voor Apple. Er is alleen tot nog toe geen enkele melding dat er waar ook ter wereld een geïfecteerde Mac is aangetroffen. Schijnt o.a. met de opbouw van het OS te maken te hebben.
Ik heb ook Intego Virusbarrier besteld.
Ach, ik ben al mijn hele leven iemand geweest die zoveel mogelijk risico`s uitsluit, liever wat geld kwijt aan een antivirus programma dan stress.
En als ik een MacBook kan kopen kan er ook nog wel geld vanaf voor een antivirusprogramma.
Groetjes Gonnie.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mei 27 2010 11:00 pm

gongon schreef:Ik denk zelf dat het wel nodig is om een Antivirus programma op de Mac te installeren. Mac`s worden steeds populairder dus zullen er ook wel steeds meer lui komen die daar virussen voor gaan uitvinden.

Dank jullie wel voor je reacties. Om zeker te zijn koop ik maar een Antivirus programma bij Apple.
De basis waarop het MacOS is gebouwd zit heel anders in elkaar dan bijvoorbeeld Windows. Het is een variant van Unix. Daardoor is het niet echt goed mogelijk een virus te schrijven dat echt heel veel schade kan toebrengen. Iets soortgelijks geldt ook voor Linux, FreeBSD, OpenBSD, etc.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » vr mei 28 2010 12:15 am

De virusscanners die je kan kopen voor Macs zijn er inderdaad vooral voor om Windows virussen tegen te houden als service voor de Windows gebruikende medemens. Als Mac gebruiker heb je er dus geen voordeel van. Wel twee nadelen; het kost geld en je computer wordt trager door de bestandscontroles.
Inderdaad zijn er in het verleden wel eens berichten geweest over virussen voor de Mac. Maar vooral op websites van anti-virusprodukten (zie de tweede link van Daniël). En het is maar zeer de vraag of het echt virussen zijn want er is een duidelijke gebruikersactie voor nodig om 'besmet' te raken.
Het zijn dus eerder trojans dan virussen. (Is ook een leuke discussie :-) )

Het aantal van dit soort twijfelachtige virusmeldingen voor de Mac is op één hand te tellen, zelfs door iemand die drie vingers mist. 8)
Ik werk al zeker 5 jaar op de mac, zonder virusscanner, net als het toenemende aantal Macwerkers in mijn omgeving, no problemo. Ik zou er geen geld aan uitgeven.

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » vr mei 28 2010 9:12 am

Onno schreef:De virusscanners die je kan kopen voor Macs zijn er inderdaad vooral voor om Windows virussen tegen te houden als service voor de Windows gebruikende medemens. Als Mac gebruiker heb je er dus geen voordeel van. Wel twee nadelen; het kost geld en je computer wordt trager door de bestandscontroles.
Inderdaad zijn er in het verleden wel eens berichten geweest over virussen voor de Mac. Maar vooral op websites van anti-virusprodukten (zie de tweede link van Daniël). En het is maar zeer de vraag of het echt virussen zijn want er is een duidelijke gebruikersactie voor nodig om 'besmet' te raken.
Het zijn dus eerder trojans dan virussen. (Is ook een leuke discussie :-) )

Het aantal van dit soort twijfelachtige virusmeldingen voor de Mac is op één hand te tellen, zelfs door iemand die drie vingers mist. 8)
Ik werk al zeker 5 jaar op de mac, zonder virusscanner, net als het toenemende aantal Macwerkers in mijn omgeving, no problemo. Ik zou er geen geld aan uitgeven.

Bedankt voor alle reacties, ik ga er nogeens goed over nadenken. Maar heb hem al besteld en betaald dus geld heb ik al uitgegeven. Maar zal nog wel zien of ik hem dan installeer.
Groetjes Gonnie.

Ruud V.
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ruud V. » vr mei 28 2010 1:24 pm

Ik gebruik ook ClamXav (http://www.clamxav.com/" onclick="window.open(this.href);return false;), is gratis en je kunt als dat wilt dagelijks de virus definitions updaten. Ook je mailboxen en andere bestanden kun je zo (automtisch) laten controleren.
gr. Ruud

D610/D90/, glas en de Macbook R.

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » vr mei 28 2010 1:31 pm

Hoi,

Ik heb ook sinds 2004 een Mac en nog nooit problemen gehad.
Zit ook veel op internet maar ik klik dan ook dingen die ik niet ken of niet vertrouw niet open.

Groetjessssss
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » vr mei 28 2010 1:35 pm

Allemaal bedankt. Ga als ik hem straks heb lekker genieten van het werken met een Apple.
Groetjes Gonnie.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”