Goede instellingen voor de D80.... wie kan mij helpen?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Ronald-D

Goede instellingen voor de D80.... wie kan mij helpen?

Bericht door Ronald-D » vr mar 02 2007 1:34 pm

Hallo allemaal,

Heb al wat op het forum rondgezocht, maar het niet kunnen vinden.
(zal wel niet goed gekeken hebben :oops: )

Nu is het morgen eindelijk zover..... dan ga ik m'n D80 ophalen.

Mijn vraag is: weet er iemand goede instellingen voor de D80. (mét nieuwste firmware update)

Ik ben van plan om uiteraard in Nef te gaan schieten, en bijvoorbeeld vakantiefoto's in Jpeg. Ik heb echter ook al gehoord (dit ging dan over de D200) dat de Nef's er standaard wat aan de onscherpe kant uitrollen.

Hoe moet ik dus bijvoorbeeld de in camera scherpte instellen, verzadiging, etc. etc.

Ik zou het héél fijn vinden als iemand hier wat wilt plaatsen waar hij/zij goede resultaten mee bereikt.

Óf als iemand een linkje weet waar dit allemaal haarfijn wordt verteld, mag dat natuurlijk ook.

Alvast ontzettend bedankt.

Ronald

alfa156

Bericht door alfa156 » vr mar 02 2007 3:08 pm

Ronald, ik heb mijn D80 als volgt ingesteld:
witbalans -2
verscherping +1
tooncomp. 0
kleurstand IIIa (voor portret Ia)
verzadiging -
tintaanpassen 0
Hierbij heb ik ernaar gestreefd om de kleuren zo natuurlijk mogelijk op mijn monitor geprojecteerd te krijgen (deze is gecalibreerd).
De gebruikte objectieven bepalen mede de kleurtoon. Als ik de objectieven van Nikon gebruik als referentie is bv een door mij gebruikte Tamron ietjes minder verzadigd en een Tokina nog iets minder. Dus zal je bij gebruik van deze objectieven de verzadiging op 0 kunnen zetten.
Verder moet je er zelf maar mee experimenteren. Succes ermee. Oja, deze instellingen gelden slechts bij schieten in jpeg, dus niet in raw. In raw worden de instellingen niet gebruikt.

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » vr mar 02 2007 3:17 pm

Lieve mensen, leg mij dat nu eens uit...

Witbalans -2..... -2 wat?

Ik dacht dat witbalans met de kleur en temperatuur van het licht te maken heeft, dus de instellingen zijn dan bewolkt, zon, kunstlicht, flash, tl etc... dat begrijp ik nog.
ook kan ik me voorstellen dat het in graden Kelvin wordt ingesteld..
maar -2 of +2 begrijp ik niet.... het wordt toch niet in stops uitgedrukt?

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » vr mar 02 2007 3:19 pm

Dan heb ik nog een vraag ivm bovenstaande... er wordt gesproken over gecalibreerd.

Nu heb ik een 19 inch TFT scherm gekocht van HP, de HPvs19e. Dit was gewoon plug and play. Moet ik mijn scherm ook calibreren? en hoe doe ik dat?
Thanx..

Ronald-D

Bericht door Ronald-D » vr mar 02 2007 3:52 pm

Jan, ontzettend bedankt voor je snelle antwoord, hier zal ik zéker in het begin wat aan hebben.
De verzadiging bij gebruik van Tamron en Tokina objectieven op 0 zetten, en bij nikkor? Standaard laten staan zoals die uit de fabriek komt, of iets anders?
Als ik het goed begrijp, zijn de instellingen zowieso uitgeschakeld als er in Nef geschoten wordt?

PS: en dit zijn de instellingen die je gebruikt ná de laatste firmware upgrade?

En natuurlijk... het zal veel expirimenteren worden, maar dat vind ik ook hélemaal niet erg :wink:

Nogmaals bedankt :)

Ronald-D

Bericht door Ronald-D » vr mar 02 2007 4:05 pm

alfredo schreef:Dan heb ik nog een vraag ivm bovenstaande... er wordt gesproken over gecalibreerd.

Nu heb ik een 19 inch TFT scherm gekocht van HP, de HPvs19e. Dit was gewoon plug and play. Moet ik mijn scherm ook calibreren? en hoe doe ik dat?
Thanx..
Het móet natuurlijk niet echt, tenzij je écht wilt dat je foto's er op het scherm hetzelfde uitzien als dat ze op de print komen, meestal is dat voor fotografen belangrijk, en werken ook met zgn ICC profielen.

Er zijn een aantal methodes om je beeldscherm te calibreren, en heb vaak iets gelezen over " Colorvision Spyder 2 Express/Pro ".

Is iets van hardware wat je op je beeldscherm plaatst, en met de meegeleverder software wordt je scherm gecalibreerd.

Ik dacht dat het zo ongeveer in elkaar zit, maar er is vast en zeker wel iemand die je er betere uitleg over kan geven :wink:

Een linkje waar je het o.a. kunt kopen:

http://www.kamera-express.nl/index.php? ... ubtype=501

Veel meer weet ik er niet over te vertellen, daar ik zelf m'n scherm (nog) niet gecalibreerd heb.

Ronald

alfa156

Bericht door alfa156 » vr mar 02 2007 6:27 pm

@ congo
de verzadiging bij nikon objectieven heb ik op -1 staan. Doorgaans gebruik ik bij de andere merk objectieven 0. Dit moet je zelf maar proefondervindelijk bekijken. Dit zijn de instellingen na de laatste firmware.
@ alfredo
je monitor calibreren kan je met diverse software. Je zou eens kunnen googlen. Ikzelf gebruik Spyder 2 Pro: dit is een colorimeter wat je op de monitor plaatst en dmv bijbehorende software zal een icc-profiel worden aangemaakt. Dit wordt dan geladen wanneer je Windows opstart. Uiteraard moet niks maar wil je betere (natuurlijke) kleuren op je monitor zien dan is het aan te raden.
Witbalans kan je instellen met het knopje achter op de body (wb). Op je display zie je dan een cijfer verschijnen die je met het voorste draaischijfje kan veranderen. Met de waarde -2 zijn bij mij de kleuren minder blauw en dus meer neutraal. Hierover is inmiddels al genoeg geschreven.

mork

Bericht door mork » vr mar 02 2007 6:36 pm

Ik heb hier nog een ongebruikte gretag MacBeth EyeOne display2 liggen.
nieuw in de verpakking.
Ideaal voor het profileren van een tft , laptop of crt scherm.

stuur anders even een PM als je intresse hebt

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door The-Boss » vr mar 02 2007 10:02 pm

congo schreef:Er zijn een aantal methodes om je beeldscherm te calibreren, en heb vaak iets gelezen over " Colorvision Spyder 2 Express/Pro ".

Is iets van hardware wat je op je beeldscherm plaatst, en met de meegeleverder software wordt je scherm gecalibreerd.

Ik dacht dat het zo ongeveer in elkaar zit, maar er is vast en zeker wel iemand die je er betere uitleg over kan geven :wink:

Een linkje waar je het o.a. kunt kopen:

http://www.kamera-express.nl/index.php? ... ubtype=501
Ik heb de spyder2 express, werkt werkelijk perfect. Je krijgt hardware in de vorm van 3 benige sensor die je op het LCD of CRT moet plaatsen. Software zit er bij.

Na installatie vraag hij om de sensor te plaatsen op de aangegeven plaats.
Hij loopt dan door de RGB kleuren heen en daarna de grijswaarden. duurt maar een paar minuten.

Na afloop is er een profiel voor je monitor weggeschreven in Windows. Deze wordt daarna automatische geladen bij het opstarten.

Ik kon duidelijk het verschil zien tussen voor en na de calibtatie.

Pierre
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

mork

Bericht door mork » za mar 03 2007 9:47 am

Het klinkt alsof het allemaal helemaal automatisch gaat.
Maar in de praktijk is dit niet alijd zo, tenzij je voor native whitepoint kiest.

Als je het goed doet moet je dus vooraf een aantal dingen opgeven.

Gamma, 1.8 of 2.2 (bijna altijd 2.2 ook voor de MAC)
Witbalans 5000 of 6500 (Meeste kiezen voor 6500 ivm sRGB Adobe RGB)
Helderheid De hoeveelheid licht die je uit je scherm wil laten komen.
De meeste mensen hebben allemaal last van winter depressie en hebben hun scherm op meer dan 160 lux staan.
Gebruikelijk is ongeveer 110 ervan uitgaande dat je in een kamer zit van ongeveer 60 lux of minder.

En dan maar zien of je scherm dit allemaal wel gaat halen....

Daarna gaat alles automatisch en wordt pas je scherm geprofileerd (ICC profiel gemaakt)
Echter een goedkoop scherm gaat echt nooit sRGB halen hoor!!

En nu dus nergens meer aanzitten kwa knopjes etc etc!!

Dus om echt te kunnen zien wat je nikon kan schieten in sRGB zal je toch echt een Eizo CG, Nec, Lacie 321 of oudere CRTs van Barco of Philips moeten hebben. (TFTs 19" ongveer 1400 euro en elke 100 uur calibereren!!)

Maar een gekalibreerd scherm is altijd beter dan geen kalibratie.

:D

alfa156

Bericht door alfa156 » za mar 03 2007 11:00 am

Ach, ik heb al bij diverse mensen hun monitor gecalibreerd en ze zijn er allemaal enthousiast over. En dat zijn tft monitoren van € 200,00 tot € 750,00.
Voordat het programma zijn werk gaat doen moeten er idd eerst wel instellingen worden ingevuld. Gamma 2.2, witbalans 6500 en helderheid kan bij de meeste monitoren flink worden teruggedraaid naar zo'n 50-60%.

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » za mar 03 2007 4:15 pm

mij te moeilijk, dat calibreren... moet je hts voor gehad hebben...

dre

Bericht door dre » zo mar 04 2007 11:38 am

probeer een plaatje in je hoofd te maken van het verschil tussen de afgedrukte versie en het plaatje op je beeldscherm dit doe je door veel verschillende soorten afdrukken te maken van verschillende onderwerpen dit als je het verschil weet tussen deze 2, ben je al halverwegen

Ronald-D

Bericht door Ronald-D » ma mar 05 2007 3:04 pm

@Jan (alfa156)

De witbalans heb je op -2 gezet.... heb je dit gedaan bij elke witbalans instelling? óf alleen bij automatische witbalans?

Ronald

alfa156

Bericht door alfa156 » di mar 06 2007 5:09 pm

Ronald,
de witbalans heb ik op -2 staan bij automatische instelling. De overige instellingen laat ik voor wat het is. Ik schiet meestal op aut. witbalans. Ben je er al uit met de instellingen of is het nog puzzelen?

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”