Olievlekken op je sensor normaal? Lijkt me toch sterk dat je drie maanden na aanschaf standaard terug moet met je camera om 'm te laten schoonmaken (en weer 4-5 tientjes mag aftikken). In dit artikel van Thom Hogan wordt er bijvoorbeeld met geen woord over gerept, terwijl de man toch weet waar hij het over heeft. Hij vertelt dat dat smeersel op je sensor kan komen als met de arctic butterfly over het randje bent gekomen.
Lees dit artikel eens goed door, het bevat een aantal goede tips.
http://www.bythom.com/cleaning.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook als je camera niet nat wordt kan er vocht op je sensor komen, bijvoorbeeld door condensatie nadat je snel van warmte in kou of vice versa bent gegaan. Ook pollen (die zijn er nogal in deze tijd van het jaar) kunnen op je sensor komen. Maar dat soort vlekken zijn volgens Thom Hogan juist zwart met een licht randje er om heen en jij hebt lichte vlekjes met een donker randje erom heen.
Vuil op je sensor is heel normaal, zelfs al je nooit objectieven verwisselt. Zeker de zoomobjectieven fungeren in zekere zin als een soort stofzuiger doordat er toch lucht verplaatst wordt bij in- en uitzoomen. Ik zou dit voor de zekerheid even laten doen, maar in beginsel moet je het zelf kunnen. Het kan geen kwaad om het te laten zitten overigens, maar als er binnen korte tijd nog veel meer vlekken opkomen zou ik het even laten bekijken.