Welke filters zijn eigenlijk nodig.

Discussies over filters
Plaats reactie
Erich Snijder
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Welke filters zijn eigenlijk nodig.

Bericht door Erich Snijder » di jun 08 2010 2:06 pm

Ik wil volgende week tijdens de luchtmachtdagen gaan fotograferen.
Maar nu denk ik dat ik een probleem heb bij het maken van foto's van vliegtuigen in de lucht.
Ik denk dat de reflectie van het licht tegen een ruit de vlieger onzichtbaar maakt.
Nu meen ik al iets gelezen te hebben over het gebruiken van een polarisatie filter om dat probleem op te lossen.

Echter kan ik hier vrij weinig over vinden of over het gebruiken van filters in het algemeen.

Wie kan (en wil) mij hier wat meer info over geven zodat ik, indien nodig, nog wat filters kan aanschaffen en volgende week lekker kan schieten.
Graag ook wat uitleg hoe de filters dan het beste gebruikt kan worden met instellingen in de camera qua sluitertijd en diafragma.

Alvast bedankt.

Groeten.
Erich.

Ruud46
Clublid
Clublid

Re: Welke filters zijn eigenlijk nodig.

Bericht door Ruud46 » di jun 08 2010 2:36 pm

Ik denk dat bij snel bewegende objecten je de circ.polarisatie-filter kunt schudden. Je moet, met je onderwerp in beeld, aan het filter draaien om eventuele hinderlijke spiegelingen te minimaliseren. En een vliegtuig in de lucht beweegt, dus ook de reflecties zullen voortdurend veranderen. Bij min of meer stilstaand beeld kan het allemaal wat makkelijker. Geen idee of er nog andere ideen uit de hoge hoed komen.

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » di jun 08 2010 5:20 pm

Een polarisatiefilter kan inderdaad goed helpen.
Het filter werkt het beste als je objectief een bepaalde hoek maakt met de zon (even uitproberen).
Je moet er dan haast voor kiezen om de vliegtuigen telkens op dezelfde plek te fotograferen.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di jun 08 2010 6:18 pm

Het materiaal van de cockpitkappen van jagers is niet van glas maar van kunststof.
Als je dat fotografeert met een polarisatiefilter kun je prachtige regenbogen krijgen.
De kap van een F-16 is op de meeste plaatsen driekwart inch dik, dus bijna 19mm.
Op het moment dat een vliegtuig in de lucht is en lekker in het rond vliegt moet je wel heel goed weten hoe je de oriëntatie van je polafilter moet hebben.
emdeklerk

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jun 08 2010 6:27 pm

Melliw schreef: Het filter werkt het beste als je objectief een bepaalde hoek maakt met de zon (even uitproberen).
Om reflecties in ramen e.d. weg te halen doet de stand met de zon in het geheel niet ter zake.
Wellicht verwar je het gebruik van een polarisatiefilter om blauwe luchten wat donkerder te maken. Daar is dat wel van belang.
Vriendelijke groet, Léon Obers

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di jun 08 2010 6:46 pm

"Om reflecties in ramen e.d. weg te halen doet de stand met de zon in het geheel niet ter zake."

Nee, maar wel de stand van het filter. Draaien tot een reflectie uitdooft.

emdeklerk

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jun 08 2010 6:55 pm

emdeklerk schreef: Nee, maar wel de stand van het filter. Draaien tot een reflectie uitdooft.
Precies, daarbij let je bij het draaien van het filter dus niet op de stand met de zon, maar op de reflectie in het raam wat je wilt doven :) :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers

Erich Snijder
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Erich Snijder » di jun 08 2010 11:56 pm

Oke.

Bedankt voor jullie reactie.

Blijkt toch wat meer haken en ogen aan het gebruikte filter te zitten en niet even erop klikken en schieten maar.
Ga me hier nog verder in verdiepen.

Groeten.
Erich.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo jun 09 2010 7:36 am

omdat de vraag over (pola) filters vaak voorkomt, heb ik mijn antwoorden hier neer gezet:
http://home.kpn.nl/braak117/filters.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo jun 09 2010 12:31 pm

Hans Braakhuis schreef:omdat de vraag over (pola) filters vaak voorkomt, heb ik mijn antwoorden hier neer gezet:
http://home.kpn.nl/braak117/filters.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Op pagina 5 vergelijk je een Nikon NC met een 'onbekend merk' B+W 'zonder' coating. Oneerlijke vergelijking, vind je niet?

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo jun 09 2010 5:17 pm

Tom schreef:Op pagina 5 vergelijk je een Nikon NC met een 'onbekend merk' B+W 'zonder' coating. Oneerlijke vergelijking, vind je niet?
Heb de filters nu niet zo bij de hand, maar volgens mij heeft het B=W filter ook een coating. Anders zou de vergelijking niet eerlijk zijn.
Help me aan herinneren, dan zal ik beide filters meenemen naar de NCN bijeenkomst in Zwolle, als we ook veel objectieven op bezoek hebben.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo jun 09 2010 5:39 pm

Hans Braakhuis schreef:
Tom schreef:Op pagina 5 vergelijk je een Nikon NC met een 'onbekend merk' B+W 'zonder' coating. Oneerlijke vergelijking, vind je niet?
Heb de filters nu niet zo bij de hand, maar volgens mij heeft het B=W filter ook een coating. Anders zou de vergelijking niet eerlijk zijn.
Help me aan herinneren, dan zal ik beide filters meenemen naar de NCN bijeenkomst in Zwolle, als we ook veel objectieven op bezoek hebben.
Hmm, ik meen dat de 'fatsoenlijke' B+W filters, die qua prijs ook meer vergelijkbaar zijn met de Nikon filters, sowieso 'MRC' op zowel de buitenring als aan de binnenkant hebben staan.

Ik verwacht niet dat ik naar Zwolle kom, anders had ik zelf zo'n MRC meegenomen.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo jun 09 2010 7:25 pm

De appels-perenvergelijking waar het gaat om de B&W-filters is al meerdere malen aangekaart.
Maar de scheve vergelijking blijft op dit forumpje rondzoemen.
Desgewenst zal ik de betreffende topics even opsnorren.
Als ik B&W-filters kocht (voor niet-Nikon-objectieven) heb ik altijd de keuze gehad tussen gewone enkellaagscoating en duurdere meerlaags- oftewel multicoating.
En inderdaad zou men de zorgvuldigheid dienen te betrachten uitsluitend filters met multicoating te vergelijken met andere filters met multicoating.
emdeklerk

Plaats reactie

Terug naar “Filters”