Welke filters zijn eigenlijk nodig.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Welke filters zijn eigenlijk nodig.
Ik wil volgende week tijdens de luchtmachtdagen gaan fotograferen.
Maar nu denk ik dat ik een probleem heb bij het maken van foto's van vliegtuigen in de lucht.
Ik denk dat de reflectie van het licht tegen een ruit de vlieger onzichtbaar maakt.
Nu meen ik al iets gelezen te hebben over het gebruiken van een polarisatie filter om dat probleem op te lossen.
Echter kan ik hier vrij weinig over vinden of over het gebruiken van filters in het algemeen.
Wie kan (en wil) mij hier wat meer info over geven zodat ik, indien nodig, nog wat filters kan aanschaffen en volgende week lekker kan schieten.
Graag ook wat uitleg hoe de filters dan het beste gebruikt kan worden met instellingen in de camera qua sluitertijd en diafragma.
Alvast bedankt.
Groeten.
Erich.
Maar nu denk ik dat ik een probleem heb bij het maken van foto's van vliegtuigen in de lucht.
Ik denk dat de reflectie van het licht tegen een ruit de vlieger onzichtbaar maakt.
Nu meen ik al iets gelezen te hebben over het gebruiken van een polarisatie filter om dat probleem op te lossen.
Echter kan ik hier vrij weinig over vinden of over het gebruiken van filters in het algemeen.
Wie kan (en wil) mij hier wat meer info over geven zodat ik, indien nodig, nog wat filters kan aanschaffen en volgende week lekker kan schieten.
Graag ook wat uitleg hoe de filters dan het beste gebruikt kan worden met instellingen in de camera qua sluitertijd en diafragma.
Alvast bedankt.
Groeten.
Erich.
- Ruud46
- Clublid
Re: Welke filters zijn eigenlijk nodig.
Ik denk dat bij snel bewegende objecten je de circ.polarisatie-filter kunt schudden. Je moet, met je onderwerp in beeld, aan het filter draaien om eventuele hinderlijke spiegelingen te minimaliseren. En een vliegtuig in de lucht beweegt, dus ook de reflecties zullen voortdurend veranderen. Bij min of meer stilstaand beeld kan het allemaal wat makkelijker. Geen idee of er nog andere ideen uit de hoge hoed komen.
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Een polarisatiefilter kan inderdaad goed helpen.
Het filter werkt het beste als je objectief een bepaalde hoek maakt met de zon (even uitproberen).
Je moet er dan haast voor kiezen om de vliegtuigen telkens op dezelfde plek te fotograferen.
Groeten van Willem
Het filter werkt het beste als je objectief een bepaalde hoek maakt met de zon (even uitproberen).
Je moet er dan haast voor kiezen om de vliegtuigen telkens op dezelfde plek te fotograferen.
Groeten van Willem
Het materiaal van de cockpitkappen van jagers is niet van glas maar van kunststof.
Als je dat fotografeert met een polarisatiefilter kun je prachtige regenbogen krijgen.
De kap van een F-16 is op de meeste plaatsen driekwart inch dik, dus bijna 19mm.
Op het moment dat een vliegtuig in de lucht is en lekker in het rond vliegt moet je wel heel goed weten hoe je de oriëntatie van je polafilter moet hebben.
emdeklerk
Als je dat fotografeert met een polarisatiefilter kun je prachtige regenbogen krijgen.
De kap van een F-16 is op de meeste plaatsen driekwart inch dik, dus bijna 19mm.
Op het moment dat een vliegtuig in de lucht is en lekker in het rond vliegt moet je wel heel goed weten hoe je de oriëntatie van je polafilter moet hebben.
emdeklerk
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Om reflecties in ramen e.d. weg te halen doet de stand met de zon in het geheel niet ter zake.Melliw schreef: Het filter werkt het beste als je objectief een bepaalde hoek maakt met de zon (even uitproberen).
Wellicht verwar je het gebruik van een polarisatiefilter om blauwe luchten wat donkerder te maken. Daar is dat wel van belang.
Vriendelijke groet, Léon Obers
"Om reflecties in ramen e.d. weg te halen doet de stand met de zon in het geheel niet ter zake."
Nee, maar wel de stand van het filter. Draaien tot een reflectie uitdooft.
emdeklerk
Nee, maar wel de stand van het filter. Draaien tot een reflectie uitdooft.
emdeklerk
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Precies, daarbij let je bij het draaien van het filter dus niet op de stand met de zon, maar op de reflectie in het raam wat je wilt dovenemdeklerk schreef: Nee, maar wel de stand van het filter. Draaien tot een reflectie uitdooft.

Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Oke.
Bedankt voor jullie reactie.
Blijkt toch wat meer haken en ogen aan het gebruikte filter te zitten en niet even erop klikken en schieten maar.
Ga me hier nog verder in verdiepen.
Groeten.
Erich.
Bedankt voor jullie reactie.
Blijkt toch wat meer haken en ogen aan het gebruikte filter te zitten en niet even erop klikken en schieten maar.
Ga me hier nog verder in verdiepen.
Groeten.
Erich.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
omdat de vraag over (pola) filters vaak voorkomt, heb ik mijn antwoorden hier neer gezet:
http://home.kpn.nl/braak117/filters.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://home.kpn.nl/braak117/filters.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Op pagina 5 vergelijk je een Nikon NC met een 'onbekend merk' B+W 'zonder' coating. Oneerlijke vergelijking, vind je niet?Hans Braakhuis schreef:omdat de vraag over (pola) filters vaak voorkomt, heb ik mijn antwoorden hier neer gezet:
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Heb de filters nu niet zo bij de hand, maar volgens mij heeft het B=W filter ook een coating. Anders zou de vergelijking niet eerlijk zijn.Tom schreef:Op pagina 5 vergelijk je een Nikon NC met een 'onbekend merk' B+W 'zonder' coating. Oneerlijke vergelijking, vind je niet?
Help me aan herinneren, dan zal ik beide filters meenemen naar de NCN bijeenkomst in Zwolle, als we ook veel objectieven op bezoek hebben.
Hmm, ik meen dat de 'fatsoenlijke' B+W filters, die qua prijs ook meer vergelijkbaar zijn met de Nikon filters, sowieso 'MRC' op zowel de buitenring als aan de binnenkant hebben staan.Hans Braakhuis schreef:Heb de filters nu niet zo bij de hand, maar volgens mij heeft het B=W filter ook een coating. Anders zou de vergelijking niet eerlijk zijn.Tom schreef:Op pagina 5 vergelijk je een Nikon NC met een 'onbekend merk' B+W 'zonder' coating. Oneerlijke vergelijking, vind je niet?
Help me aan herinneren, dan zal ik beide filters meenemen naar de NCN bijeenkomst in Zwolle, als we ook veel objectieven op bezoek hebben.
Ik verwacht niet dat ik naar Zwolle kom, anders had ik zelf zo'n MRC meegenomen.
De appels-perenvergelijking waar het gaat om de B&W-filters is al meerdere malen aangekaart.
Maar de scheve vergelijking blijft op dit forumpje rondzoemen.
Desgewenst zal ik de betreffende topics even opsnorren.
Als ik B&W-filters kocht (voor niet-Nikon-objectieven) heb ik altijd de keuze gehad tussen gewone enkellaagscoating en duurdere meerlaags- oftewel multicoating.
En inderdaad zou men de zorgvuldigheid dienen te betrachten uitsluitend filters met multicoating te vergelijken met andere filters met multicoating.
emdeklerk
Maar de scheve vergelijking blijft op dit forumpje rondzoemen.
Desgewenst zal ik de betreffende topics even opsnorren.
Als ik B&W-filters kocht (voor niet-Nikon-objectieven) heb ik altijd de keuze gehad tussen gewone enkellaagscoating en duurdere meerlaags- oftewel multicoating.
En inderdaad zou men de zorgvuldigheid dienen te betrachten uitsluitend filters met multicoating te vergelijken met andere filters met multicoating.
emdeklerk