1e ervaring met AF fine tuning op Nikon D700

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

1e ervaring met AF fine tuning op Nikon D700

Bericht door Skippy » vr jun 11 2010 11:28 am

Ik heb me gisteren voor het eerst verdiept in de mogelijkheid op de D700 voor AF fine tuning. De aanleiding was dat ik met mijn Tamron 28-75mm f.2.8 zichtbare backfocus had. Toch wel irritant op grotere diafragma's. Ik heb niet gemeten met een focus test chart maar simpelweg een aantal praktijksituaties nagebootst. Uiteindelijk heb ik de volledige finetuning waarde van -20 in moeten stellen en heb daarmee de backfocus bijna volledig kunnen corrigeren. Wat resteert is verwaarloosbaar en nu ik ervan op de hoogte ben in de praktijk goed te ondervangen in kritische situaties.

Ben wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Ooit gemeten of wat niet weet wat niet deert?
Laatst gewijzigd door Skippy op vr jun 11 2010 12:43 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Tom
Forumlid
Forumlid

Re: 1e ervaring met AF fine tuning op Nikon D700

Bericht door Tom » vr jun 11 2010 11:55 am

Interessant. Ik moet eigenlijk ook een objectief gaan finetunen, maar dan op de D300s. Ik blijf deze topic dus even volgen.

-20 lijkt mij een vrij drastische aanpassing, klopt dat?

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jun 11 2010 12:20 pm

Tom schreef:-20 lijkt mij een vrij drastische aanpassing, klopt dat?
Inderdaad, de in te stellen waarde loopt van -20 tot 20.

Iemand enig idee hoe de AF fine tuning werkt? Het lijkt me niet dat er mechanisch iets aangepast wordt maar dat dit puur electronisch/softwarematig werkt. Overigens leuk om te zien dat een aanpassing daadwerkelijk effect heeft, je ziet na aanpassing heel duidelijk de focus verschuiven.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr jun 11 2010 12:37 pm

Ik mag aannemen dat, heel kort door de bocht, de focusmotor opdracht krijgt om een beetje verder of minder ver te focussen dan op het punt dat volgens de camera perfect in focus is.

20 'eenheden' ervoor of erachter, wat die eenheden ook mogen zijn. Op dat punt vindt de camera het niet scherp, maar geeft hij toch aan dat het scherp is (groene dot in de zoeker e.d.)

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr jun 11 2010 12:38 pm

Op -20 gaat hij juist meer front focussen, dus daar klopt iets niet. Als de instelling daadwerkelijk op -20 moet staan zou ik de lens laten afstellen bij Tamron, want met zulke waarden is het mogelijk dat je lens niet meer op oneindig of dichtbij scherpstelt.

Voor de grap zou je de test eens moeten herhalen op 28 en 70mm, beide dichtbij en veraf; dus vier testsituaties. Zelf doe ik dat vanaf statief, met een goed contrastrijk en onregelmatig onderwerp onder het focuspunt (reclamebord met letters) en dan van +20 naar -20 in stapjes van 5.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jun 11 2010 12:42 pm

flitslicht schreef:Op -20 gaat hij juist meer front focussen, dus daar klopt iets niet. Als de instelling daadwerkelijk op -20 moet staan zou ik de lens laten afstellen bij Tamron, want met zulke waarden is het mogelijk dat je lens niet meer op oneindig of dichtbij scherpstelt.

Voor de grap zou je de test eens moeten herhalen op 28 en 70mm, beide dichtbij en veraf; dus vier testsituaties. Zelf doe ik dat vanaf statief, met een goed contrastrijk en onregelmatig onderwerp onder het focuspunt (reclamebord met letters) en dan van +20 naar -20 in stapjes van 5.
Flip, je hebt gelijk ik heb per ongeluk frontfocus getikt moet uiteraard backfocus zijn, inmiddels aangepast in 1e bericht. Bedankt voor je oplettendheid.
Laatst gewijzigd door Skippy op vr jun 11 2010 12:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr jun 11 2010 12:50 pm

Ik heb eigenlijk nog wel een vraag voor de focusexperts. Ik heb dus ook een probleem met front of backfocus (iig out of focus), maar dat komt vooral bij de uiterst links en uiterst rechtse focuspunten naar voren. Bij gebruik van het middelste focuspunt heb ik daar geen last van. Nou meen ik dat het middelste focuspunt een ander soort sensor gebruikt. Dat zou dit verschil kunnen verklaren.

Zou dit op te lossen zijn met de finetuning, of moet ik met het zwikkie naar Nikon?

Gaat overigens om de 17-55.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jun 11 2010 12:54 pm

Tom schreef:Ik heb eigenlijk nog wel een vraag voor de focusexperts. Ik heb dus ook een probleem met front of backfocus (iig out of focus), maar dat komt vooral bij de uiterst links en uiterst rechtse focuspunten naar voren. Bij gebruik van het middelste focuspunt heb ik daar geen last van. Nou meen ik dat het middelste focuspunt een ander soort sensor gebruikt. Dat zou dit verschil kunnen verklaren.

Zou dit op te lossen zijn met de finetuning, of moet ik met het zwikkie naar Nikon?

Gaat overigens om de 17-55.
Tja, ik ben geen expert maar als links front- en rechts backfocus of andersom geeft staat er blijkbaar iets scheef bijv. de spiegel.
Lijkt me dan wel een gevalletje Nikon.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jun 11 2010 1:13 pm

Een verschil in focus met een focuspunt uit het midden zou ook kunnen komen door "field curvature". Kijk eens hier. Maar dat moet Leon maar vertellen; het technische geweten van ons forum. :mryellow:

Waarom is de finetuning trouwens beperkt tot +/- 20. Waarom niet +/- 100 zodat je nog meer kan compenseren. Of vind Nikon dat onverantwoord. Het zou dan wellicht geen fine tuning meer mogen heten.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jan en Yuul
Clublid
Clublid

Bericht door Jan en Yuul » vr jun 11 2010 2:02 pm

Skippy schreef:Ben wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Ooit gemeten of wat niet weet wat niet deert?
Yuul heeft met haar Nikon 24-70mm i.c.m. D700 in het verleden ook diverse testen gedaan. Daar bleek echter dat de mate van backfocus bij verschillende focuslengten andere waarden opleverde, waardoor finetuning op de D700 niet in alle situaties het gewenste resultaat gaf..... We hebben de lens toen maar naar Nikon Service gebracht, waar het probleem verholpen is.

Groet,

Jan (van Yuul :D )
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr jun 11 2010 2:10 pm

Als er een goed onregelmatig onderwerp onder het focuspunt zit zou het type sensor niet van invloed mogen zijn. Je hebt met die lens inderdaad behoorlijke field curvature, met name op 17mm, maar desondanks zou in principe het punt waar je scherpstelt scherp moeten zijn. Het meest voor de hand liggend is dat er iets scheef zit (spiegel, lensmount, sensor, lenselement of een combinatie). Mijn ervaring is dat ze nogal moeite hebben dat soort afwijkingen vast te stellen. Het is ook heel erg complex en de marges zijn minimaal. Ze kunnen een paar dingen meten en dan eea weer in elkaar schroeven. Ik heb een flinke afwijking destijds 'opgelost' door voelermaatjes onder de lensmount te monteren. Nadat ze de sensor op die wijze hadden gecorrigeerd was het probleem weg.

Je kan het beste recht voor een onderwerp gaan staan en dan links, midden en rechts scherpstellen. Als je dan duidelijke verschillen ziet is er iets aan de hand. Onscherpe gedeelten in het beeld kunnen dan ook een verhaal vertellen, namelijk of ze scherper of onscherper worden. Ook kan je proberen de zelfde opname twee keer te maken in portretstand, een keer met de ontspanknop boven en een keer met de ontspanknop beneden. Die zouden praktisch hetzelfde moeten zijn.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jun 11 2010 2:26 pm

Ik meen laatst ergens te hebben gelezen dat de je dit soort correcties in de cameras niet zo goed op zooms toe kon passen, juist omdat het front/backfocus probleem meestal verandert bij verschillende focuslengtes, zoals Jan stelde?

PS: Reden dat ik dit vraag is omdat ik vermoed dat mijn nieuwe 80-200 een haartje (echt weinig) backfocus heeft en ik het eventueel kan corrigeren op de D300s... Moet dit echter nog testen (ik kom ook altijd tijd tekort). :P
Spul waarmee je foto's maakt...

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » vr jun 11 2010 2:35 pm

vraag van een amateur,zit deze mogelijkheid allen op d700.
kan in de handleiding van de d90 hier niets over vinden.
wat zijn de mogelijk heden om dit te zien.
mvgr bert
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LOKA » vr jun 11 2010 2:54 pm

Beste Bert,

De mogelijkheid om dit te kunnen doen zit niet in de D90.

Groetjes Karin

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr jun 11 2010 4:45 pm

flitslicht schreef:Als er een goed onregelmatig onderwerp onder het focuspunt zit zou het type sensor niet van invloed mogen zijn. Je hebt met die lens inderdaad behoorlijke field curvature, met name op 17mm, maar desondanks zou in principe het punt waar je scherpstelt scherp moeten zijn.
Dat klopt op zichzelf wel, maar mensen houden al snel geen rekening met die beeldveldwelving. Die gaan in hun redenatie al gauw uit van een plat scherptevlak.
Stel je scherp in het midden is de scherpte aan de randen op een ander punt dan de gebruiker verwacht, juist door die beeldveldwelving. Ga je vervolgens met de buitenste scherpstelveldjes scherpstellen op de punten die de gebruiker feitelijk bedoelt, wordt dat netjes weer bijgesteld tot die punten scherp zijn, maar loopt vervolgens de scherpte in het midden naar een ander punt door de beeldveldwelwing.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”