Zij beschermt echt

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
GdP

Zij beschermt echt

Bericht door GdP » vr jun 11 2010 4:10 pm

Alleen zij beschermt echt.

We gaan heel vaak met vakantie naar Luxemburg. Een landje met prachtige vergezichten en met een aangename rust. Al een aantal keren in het kerkje van Rindschleiden geweest, en ook nu weer op pad om nog eens een aantal foto’s te maken, maar dan anders. Maar ook die drie huizen om het kerkje wilde ik op de foto zetten. Maar eerst het kerkje.

Hier een overzicht van ons vorige bezoek.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 7162&hilit" onclick="window.open(this.href);return false;

Terwijl ik om het kerkje heen liep hoorde ik zingen. Het kwam mij voor als Gregoriaans, maar toen ik de deur open deed was het stil. Toen ik verder liep, zag ik een oude man zitten. Vooraan bij het beeld van Maria. Hij reageerde niet op mijn binnen komst. Ik ging achterin zitten, om mijn spullen in orde te maken.

Ik trof het eigenlijk toch wel dat daar iemand zat, en maakte daar een foto van.

Afbeelding

Maar onmiddellijk nadat ik de eerste foto gemaakt had kwam hij naar mij toelopen, en begon in het frans tot mij te spreken. Dat werd dus niets, want mijn enige kennis van de Franse taal beperkte zich tot enkele zinnen die ik nog geleerd heb in de vijfde klas van de lagere school.
Dat had hij al snel door, en ging over in het Duits.

Hij vertelde dat hij inmiddels 82 jaar oud was, en inmiddels alles en iedereen overleefd had. Hij had een boerderij in de omgeving gehad, waar 12 mensen voor hem hadden gewerkt die hij allemaal heeft overleefd. Maar ondanks ernstige ongelukken die twee van zijn kinderen zijn overkomen, hebben ze het overleefd.
Zijn boerderij branden tot de grond toe af, maar zijn hele familie en het vee hebben het overleefd.

Hij praatte maar door, en maar door.

Tot hij vertelde dat zijn vrouw veertig jaren geleden is overleden. Ik ‘voelde’ zijn eenzaamheid als een grijs deken om hem heen.

Mijn gedachten gingen uit naar de vele ouderen die hun dagen in eenzaamheid doorbrengen...

Tot hij vertelde dat hij twintig jaren geleden een ernstige hart operatie heeft moeten ondergaan, en daar een lelijk litteken aan heeft overgehouden, en begon zijn jas los te knopen.

Ik denk o nee hè. Ik maakte gebaren dat het voor mij wel genoeg was, maar hij ging onverdroten verder met zijn vest.

Maar na enig gerommel onder zijn vest kwam hij met een kleine hanger te voorschijn, en drukte dat in mijn handen.

Afbeelding

Vervolgens maakte hij mij duidelijk dat ik dat altijd bij mij moest dragen met de mededeling: ‘Zij beschermt echt’.

Hij liep vervolgens weer terug naar zijn plekje bij het Mariabeeld.

De lust hierna ontbrak mij om nog foto’s in het kerkje te maken, en verliet in diepe gedachten het kerkje. En nadat ik de deur achter mij dichttrok hoorde ik hem al weer zingen.

Soms loopt een dag fotograferen heel anders dan je wel eens denkt.
Laatst gewijzigd door GdP op vr jun 11 2010 9:16 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Tina

Re: Zij beschermt echt

Bericht door Tina » vr jun 11 2010 4:26 pm

Ik vind het toch wel een hele bijzondere ontmoeting.

D.Sauer
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door D.Sauer » vr jun 11 2010 5:06 pm

Gerrit.
heel bijzonder zoiets.
Wij komen al jaren op vakantie in duitsland, tegen de luxemburgse grens aan (vlak bij vianden).
Ons valt daar zowiezo de ongedwongen sfeer en de vriendelijke mensen op.

Het leven is daar ongecompliceerd (althans voor ons toeristen). Er kan veel. Het leven is er nog voordelig (schnitzels, het openbaar vervoer in lux.).

ook een leuke fototip is de "lourdesgrot" in Lahr (net over de duitse grens bij Vianden ri. Bitburg).

plannen voor deze zomer zijn het kasteel van Bourscheid en de electriciteitscentrale van Vianden (vakinteresse).

foto's van "onze" streek op picasa.

Dick
http://picasaweb.google.nl/Dick1273" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon D300s met wat NAS-bevredigende toebehoren.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jun 11 2010 5:27 pm

Ik heb dit draadje uit "foto presentaties" verhuisd; ik heb zo het gevoel dat we het hier niet gaan hebben over de foto's...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

GdP

Bericht door GdP » vr jun 11 2010 9:44 pm

Tina en Dick, bedankt voor de reacties.

Dit soort ervaringen maken je hele dag goed. Het is het gebaar en die boodschap die blijft hangen.

Ondanks het feit dat ik als protestant al die kerkjes bekijk met enige gemengde gevoelens, heb ik daar heelveel bewondering voor.

En dat hangertje zal ik goed bewaren.

Verder veel kijkers, maar weinig reacties. :(

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » vr jun 11 2010 9:46 pm

'n 'Scapulier' heet zo'n afbeelding van een heilige, die aan een kettinkje om je nek gaat. Als goed katholiek jongetje heb ik er verschillende gehad. Ik vond vooral het verhaal erg mooi, maar de eerste foto is ook erg sfeervol.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

GdP

Bericht door GdP » vr jun 11 2010 9:57 pm

Bedankt Jac. Nu weet ik ook hoe zo iets heet. :)

pbreev

Bericht door pbreev » vr jun 11 2010 10:56 pm

..
Laatst gewijzigd door pbreev op za okt 02 2010 10:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

roes
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door roes » vr jun 11 2010 11:00 pm

Hallo Gerrit,

ik ben helemaal stil van jou verhaal . Je begint inderdaad aan het begin van je topic te lezen bekijk ook meteen je foto's van je vorige bezoek en ik probeerde mij al af te vragen wat we gingen krijgen , want dit zeg je natuurlijk niet voor niets . Ik vind dit echt een aparte gebeurtenis wat jou is over komen . En inderdaad van Jac al zei jou enige foto mag er wezen zeker met verhaal erbij .

groeten jos
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven

GdP

Bericht door GdP » vr jun 11 2010 11:28 pm

Bedankt Jos voor de waarderende woorden.

GdP

Bericht door GdP » za jun 12 2010 12:19 am

pbreev schreef:.....

Ik ben zelf niet gelovig maar zou zo'n gift altijd bij mij dragen! Lijkt mij uit het hart gegeven. Zal ook daar bewaard moeten worden.

Veel geluk en gezondheid toegewenst!

Bedankt voor dit welgemeende advies. Beter had je het niet kunnen verwoorden.

Jasiu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasiu » za jun 12 2010 6:32 pm

Indd. een zeer bijzondere ontmoeting ...

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”