Hallo,
Het valt mij op dat als ik foto's maak die genomen zijn met een sigma objectief, deze warmer van kleur zijn dan foto's genomen met andere objectieven, Tamron en Nikkor bijvoorbeeld.
Kan iemand dat verklaren? Ik vind de warme tint erg mooi en kan er niet echt achter komen hoe dat komt.
Groeten, Henkkk
Sigma vs ......
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Sigma vs ......
Het is inderdaad bekend dat veel Sigma lenzen iets warmer/geler tekenen, mijn Sigma 150mm macro heeft dit ook.
Dit moet met de coatings die Sigma gebruikt te maken hebben en het laat zich meestal eenvoudig corrigeren als je er niet van houdt.
En omgekeerd kun je foto's genomen met andere objectieven ook eenvoudig warmer maken als je er wel van houdt door de witbalans aan te passen.
Dit moet met de coatings die Sigma gebruikt te maken hebben en het laat zich meestal eenvoudig corrigeren als je er niet van houdt.
En omgekeerd kun je foto's genomen met andere objectieven ook eenvoudig warmer maken als je er wel van houdt door de witbalans aan te passen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
In de regel heb ik liever neutrale kleuren uit m'n objectieven. Dat warmere tintje kan je simpel verkrijgen in de post-processing of door even met de instellingen van je camera te rommelen. Dus ik zou een objectief zeker niet uitkiezen op een kleurzweem!
Bedankt voor jullie reactie!!
Om de witbalans achteraf aan te passen moet ik in raw fotograferen zeker?
Ik bewerk vrij weinig achteraf, maar het is te proberen....
Aan de andere kant klinkt het inderdaad beter als er geen kleurzweem aanwezig is, maar wel prettig te weten dat ik niet de enige ben die dit opmerkt...
Groetjes!
Om de witbalans achteraf aan te passen moet ik in raw fotograferen zeker?
Ik bewerk vrij weinig achteraf, maar het is te proberen....
Aan de andere kant klinkt het inderdaad beter als er geen kleurzweem aanwezig is, maar wel prettig te weten dat ik niet de enige ben die dit opmerkt...
Groetjes!