Kleurverschil JPEG/NEF

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Kleurverschil JPEG/NEF

Bericht door Ruud Engels » za jun 19 2010 9:19 am

Hallo allemaal,

De laatste tijd ben ik de fotografie hobby anders aan het benaderen en wil ik er graag meer uit zien te halen dan de standaard "kiekjes" Dat houdt voor mij ook in dat ik meer naar de kleuren aan het kijken ben en minder snel tevreden wil zijn.
Sinds dat ik met de D90 fotografeer doe ik dit met een instelling dat ik zowel jpeg als nef opsla na een opname.

Nu komt meteen een probleem om de hoek kijken dat als ik de bestanden op mijn laptop binnenhaal en deze open in Photoshop CS4 er een kleur verschil ontstaat.
De JPEG afbeeldingen zijn doorgaans mooi van kleur (ondanks de compressie) en de NEF bestanden die via Camera Raw worden geopend ogen ontzettend grauw en grijs.

Als ik de niveau's op de camera en/of Photoshop bekijk oogt dit goed. Ik heb bij de camera als in Photoshop al naar de kleurprofielen gekeken en gelijk gezet, maar toch gebeurt er iets met de NEF bestanden waardoor ik grijze/grauwe foto's krijg.

Als voorbeeld heb ik hier 2 foto's bijgevoegd, 1 is in jpeg opgeslagen op de camera en de andere is als NEF opgeslagen op de camera.
Het enigste wat ik met deze afbeeldingen heb gedaan is op de pc binnengeladen, geopend in Photoshop en opgeslagen als JPEG en vervolgens in mijnalbum.nl geuploaded.

De foto opgeslagen in JPEG op de camera:
Afbeelding

De foto opgeslagen in NEF op de camera:
Afbeelding

Heeft iemand voor mij tips/advies wat ik hier aan kan doen zodat ik het grijze/grauwe uit mijn NEF bestanden krijg en de kleuren er net zo krachtig uit gaan komen als bij de JPEG bestanden. Mijn bedoeling is namelijk om op den duur alles in NEF te gaan fotograferen.

Groeten Ruud
Laatst gewijzigd door Ruud Engels op za jun 19 2010 11:08 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Ruud

Nikon D3X | Nikon 24-70 F/2.8 | Nikon 70-200 VR I F/2.8 | Nikon 50mm F/1.8 | Nikon 85mm F/1.8 | Nikon 105mm F/2.8 | Nikon SB 910

Daviddvd

Re: Kleurverschil JPEG/NEF

Bericht door Daviddvd » za jun 19 2010 9:21 am

Volgens mij moet je bij NEF wat fanatieker bewerken dan bij JPEG. Bij JPEG stelt de camera de kleur al een beetje bij enzo.(?)

george013

Bericht door george013 » za jun 19 2010 10:38 am

Het antwoord op jouw vraag is al vaker gegeven. Ik zal het proberen op een andere manier met het gevaar van een uitglijer.
1.
Je kunt een RAW-bestand niet bekijken. Een RAW-bestand is een verzameling gegevens van de sensor over de kleuren rood, groen en blauw. Andere kleuren bestaan niet. Een beeldpunt wordt berekend uit 1 zo'n elementje en de waarden van de omliggende elementen. Zo worden de kleuren anders dan rgb verkregen. Het is dan pas dat je een RAW-bestand kunt bekijken. Het is mij ook onduidelijk nog of elke RAW-converter hetzelfde algoritme gebruikt.
2.
In een RAW-bestand zit ook de aanvullende info van de camera van hoe deze bewerkt moet worden zoals de witbalans en info over de primaire beeldbewerkingen zoals verzadiging, verscherpen etc. Deze laasten worden niet door elke RAW-converter meegenomen maar zitten wel verwerkt in je JPG, want deze is op de camera gemaakt. Daardoor krijg je verschillen in je beeld.
Als het goed is zou je deze verschillen niet krijgen als je ze in CaptureNX bekijkt. Ook Irfanview geeft zover ik zie geen verschillen.

3.
De waarde van een RAW-bestand is dat je de camerainstellingen gemakkelijker kunt veranderen. Ook is de vastlegging van de kleuren 12 of 14-bits, in ieder geval meer dan 8. In JPG zijn deze 8-bits en je hebt compressie dus informatieverlies. Maar nogmaals, je kunt een RAW-bestand niet bekijken of afdrukken. Het is altijd een omzetting. In een JPG of TIFF-bestand zijn de beeldpunten reeds vastgelegd.

Hopelijk kun je hier wat mee.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jun 19 2010 11:06 am

george013 schreef: 1.
Het is mij ook onduidelijk nog of elke RAW-converter hetzelfde algoritme gebruikt.
Elke RAW-converter heeft zijn eigen algoritmen waardoor kleur bij elke converter anders kan zijn.
Dat is ook duidelijk terug te zien in de resultaten. Elke converter heeft daarmee zijn eigen typische beeldkarakter.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”