problemen met Nikkor VR 18-200

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm
Plaats reactie
e.saanen

problemen met Nikkor VR 18-200

Bericht door e.saanen » di mar 06 2007 5:08 pm

Hallo,

sinds een tijdje zijn wij eigenaar van een D200 met een VR 18-200 3.5 – 5.6. Nikkor objectief. We zijn van analoog Minolta overgestapt naar Digitaal Nikon. Een belangrijke reden daarbij was dat Nikon een 18-200 objectief heeft waarvan ik reviews had gelezen waarbij de 18-200 goed uit de test kwam.

We hebben laatst de D200 + 18-200 objectief meegenomen op een reis, maar ik ben absoluut niet tevreden over de kwaliteit van het objectief. Het objectief vertekend mijn inziens veel te veel, zeker voor een Nikkor objectief.

Ik heb het ojectief via mijn dealer terug laten sturen naar Nikon. Zij gaan hem testen op een testbank. Ik maak me echter enigszins zorgen over de reactie van Nikon. Ik hoop dat ze me gelijk geven over de kwaliteit en dat ze het objectief zonder problemen omruilen (er zit immers nog garantie op).

Heeft er iemand ook mindere ervaringen met de 18-200? Met andere woorden: heb ik gewoon pech met dit objectief of is het een algemeen Nikkor 18-200 probleem?

En wat zijn de service-ervaringen met Nikon?

Ter info heb ik twee foto's toegevoegd die ik zelf heb gemaakt om het objectief enigszins te 'testen'. De test foto’s staan hier online:

test fotos Nikkor VR 18-200

Graag hoor ik jullie mening.

groeten,
Edwin Saanen

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » di mar 06 2007 5:23 pm

service van Nikon is goed.
Ik heb zelf de 18-200 maar deze grote vertekening zie ik niet. Hij vertekend wel, dat is normaal bij dit bereik.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

foute boel

Bericht door George Fennes » di mar 06 2007 5:38 pm

Hallo Edwin,

Een 18-200mm objectief is natuurlijk geen topobjectief.

Het is één groot compromis en niet te vergelijken met objectieven die een kleiner zoombereik hebben.

Zelf heb ik ook een Tamron 18-200mm, maar deze Tamron die de helft kost van de Nikkor, heeft zelfs niet zulke grote vertekening.

Het lijkt erop dat er een lens verkeert gemonteerd zit in het objectief.

Is jouw objectief naar Beverwijk opgestuurd?

Daar zullen ze vast wel het probleem kunnen verhelpen.

Succes ermee en laat eens wat horen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

e.saanen

Bericht door e.saanen » di mar 06 2007 5:45 pm

ik begrijp dat een 18-200 een compromis is. Je kunt dan geen top-objectief verwachten met dit bereik, en dat verwachten we dan ook niet.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat deze vertekening normaal is, zeker niet bij Nikon.

Ik weet niet waarnaar het objectief is opgestuurd. Ik heb 'm ntjes achtergelaten bij mijn dealer en zij hebben 'm doorgestuurd.

Nu maar hopen op de 'objectiviteit' van Nikon ;-)
In ieder geval goed om te horen dat het in ieder geval niet normaal is een dergelijke vertekening...

groeten,
Edwin

reneo57
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door reneo57 » di mar 06 2007 5:50 pm

Ter info heb ik twee foto's toegevoegd die ik zelf heb gemaakt om het objectief enigszins te 'testen'. De test foto’s staan hier online:

test fotos Nikkor VR 18-200
ik heb er ook een maar zo erg als deze, nee!
hij is idd zo krom als een hoepel.

yoyo

Bericht door yoyo » di mar 06 2007 5:51 pm

Laatst gewijzigd door yoyo op di mar 06 2007 9:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****

Bericht door hans1956 » di mar 06 2007 7:38 pm

Die foto's vertekenen wel erg veel! Hieronder een foto gemaakt met mijn Nikkor AF-S DX VR 18-200mm f/3.5-5.6 G IF-ED. Hierbij geen vertekening waarneembaar.
Afbeelding

Gr. Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

Plaats reactie

Terug naar “Superzoom”