Vreemde bestanden CF-card D700
- Ivonne
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Vreemde bestanden CF-card D700
Dag allemaal,
Ik ben op het ogenblik op vakantie, en heb een raar fenomeen. Op mijn CF-kaart ontdek ik vreemde bestandsnamen, beginnend met GSW-aantal cijfers en dan een letter, het zijn OPG (???????) bestanden en/of NEF-bestanden. Ze zijn aangemaakt op data die ver in de toekomst liggen, 2074 ofzoiets. Volgens de grootte zijn ze 1.058.000 en groter, maar als ik op eigenschappen kijk dan zijn ze 0 bytes groot.
Toen ik dit op mijn 16GB-kaart ontdekte, heb ik meteen de bestanden naar mijn laptop gekopieerd, en de CF-card weggelegd. Vandaag ontdek ik hetzelfde fenomeen op mijn 8 GB CF-card. Als ik op de bestanden klik, dan worden deze niet herkend door Windows.
Ik word er een beetje nerveus van, iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Ik gebruik een D700, en heb dit nooit eerder bij de hand gehad. Ik kan vanavond nog lezen/antwoorden, morgen rijden we verder en ik heb geen idee of ik dan internet heb (rijden met camper in de Provence).
Ik ben op het ogenblik op vakantie, en heb een raar fenomeen. Op mijn CF-kaart ontdek ik vreemde bestandsnamen, beginnend met GSW-aantal cijfers en dan een letter, het zijn OPG (???????) bestanden en/of NEF-bestanden. Ze zijn aangemaakt op data die ver in de toekomst liggen, 2074 ofzoiets. Volgens de grootte zijn ze 1.058.000 en groter, maar als ik op eigenschappen kijk dan zijn ze 0 bytes groot.
Toen ik dit op mijn 16GB-kaart ontdekte, heb ik meteen de bestanden naar mijn laptop gekopieerd, en de CF-card weggelegd. Vandaag ontdek ik hetzelfde fenomeen op mijn 8 GB CF-card. Als ik op de bestanden klik, dan worden deze niet herkend door Windows.
Ik word er een beetje nerveus van, iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Ik gebruik een D700, en heb dit nooit eerder bij de hand gehad. Ik kan vanavond nog lezen/antwoorden, morgen rijden we verder en ik heb geen idee of ik dan internet heb (rijden met camper in de Provence).
Nikon D5 en D810 + objectieven: 24-70 F2.8/14-24 F2.8/70-200 F2.8 VRII/500mm F4
Meer over Stockfotografie? kijk op https://www.facebook.com/groups/stockfotografie.pro/
Meer over Stockfotografie? kijk op https://www.facebook.com/groups/stockfotografie.pro/
Re: Vreemde bestanden CF-card D700
Geen idee. Zorgt het voor minder foto's kunnen maken?
Misschien heeft het wel te maken met een D700 instel file of zo.
Misschien heeft het wel te maken met een D700 instel file of zo.
- Ivonne
- Forumlid
- Contacteer:
Dan heb ik die nooit eerder gezien. Ik vertrouw het eigenlijk niet zo, en ben bang foto's kwijt te raken onderweg. Ik heb een schermafdruk gemaakt, en probeer uit te zoeken hoe ik die als bijlage kan toevoegen.
niet, kan hier niet. Uploaden naar je foto site zal helpen. Dan tag plaatsen.
Haal anders voor de gein (is natuurlijk geen geintje) een nieuwe CF kaart. Formatteer hem kijk dan nogmaals.
In welke map zit dit bestandje?
Haal anders voor de gein (is natuurlijk geen geintje) een nieuwe CF kaart. Formatteer hem kijk dan nogmaals.
In welke map zit dit bestandje?
- Ivonne
- Forumlid
- Contacteer:

Even kijken of dit werkt. Dit is dus de tweede kaart waarbij dit voorkomt. Ik heb er wel meer bij mij, maar ben nog steeds niet gerustgesteld.
Ik sluit af. Ik hoop dat je succes hebt.
Veel plezier met je vakantie in Z-Frankrijk.
Veel plezier met je vakantie in Z-Frankrijk.
Ik begrijp er niets van. Niet alleen die .OPG bestanden, lijken tekstbestanden volgens het icoontje, maar ook je .NEF bestanden.
1.059.080 kb = 1.059mb = 1 gb. Lijkt mij erg groot, ook voor de D700.
Je bestanden staan ook niet chronologisch. Hoofdletters en kleine letters staan door elkaar.
En deze bestanden staan ook op de camera?
Veel sterkte gewenst.
George
1.059.080 kb = 1.059mb = 1 gb. Lijkt mij erg groot, ook voor de D700.
Je bestanden staan ook niet chronologisch. Hoofdletters en kleine letters staan door elkaar.
En deze bestanden staan ook op de camera?
Veel sterkte gewenst.
George
- Léon Obers
- Forumlid
Ik heb eens ooit een kapotte cardreader gehad die vreemde tekens op mijn geheugenkaart zette en op een gegeven moment zelfs blauwe schermen / crash van de notebook veroorzaakte. Probeer eens een andere cardreader. Geheugenkaarten opnieuw formatteren, eerst op de PC (FAT 32), daarna nog een keer op de camera en dan foto's maken.
Wat voor merk geheugenkaart gebruik je? Laats heb ik met iemand een testje gedaan met de goedkoopste CF-card die te krijgen was (Paradigit). Bij snel achter elkaar in motordrive fotograferen kon die het niet goed bijbenen, en kreeg je schrijffouten.
Wat voor merk geheugenkaart gebruik je? Laats heb ik met iemand een testje gedaan met de goedkoopste CF-card die te krijgen was (Paradigit). Bij snel achter elkaar in motordrive fotograferen kon die het niet goed bijbenen, en kreeg je schrijffouten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Kun je de foto's nog wel via de camera bekijken? In dat geval staat de info nog wel op de kaart en kan je computer er niks mee. Dat zou kunnen wijzen op een kapotte kaartlezer. Dan zou je de camera warschijnlijk nog wel met een kabeltje uit kunnen lezen.
Als je camera de boel ook niet kan lezen dan zou dat op een cameraprobleem wijzen, omdat het met meerdere kaarten gebeurd.
Je zou dan eventueel een reset met twee knoppen kunnen proberen. Qual en +/- tegelijk en meer dan twee seconden ingedrukt houden, zie blz 196 van de handleiding.
Als je camera de boel ook niet kan lezen dan zou dat op een cameraprobleem wijzen, omdat het met meerdere kaarten gebeurd.
Je zou dan eventueel een reset met twee knoppen kunnen proberen. Qual en +/- tegelijk en meer dan twee seconden ingedrukt houden, zie blz 196 van de handleiding.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Ter aanvulling. Als je de foto's op de camera wel ziet staan, denk ik dat de foto's er nog op staan.
Zoals Leon voorstelt, probeer op een andere manier de kaart uit te lezen, ander kaartlezer en eventueel ook een andere pc.
Dikke kans dat het leesfouten zijn van de pc\kaartlezer en geen schrijffouten van de camera.
Rest mij nog een waarschuwing over de gebruikte kaartjes. Een kaartje van 16gb is erg groot en gaan veel foto's op. Als je deze niet tussentijds regelmatig copieert, kun je een boel foto's kwijt raken in 1 keer.
George
Zoals Leon voorstelt, probeer op een andere manier de kaart uit te lezen, ander kaartlezer en eventueel ook een andere pc.
Dikke kans dat het leesfouten zijn van de pc\kaartlezer en geen schrijffouten van de camera.
Rest mij nog een waarschuwing over de gebruikte kaartjes. Een kaartje van 16gb is erg groot en gaan veel foto's op. Als je deze niet tussentijds regelmatig copieert, kun je een boel foto's kwijt raken in 1 keer.
George
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Dat vooroordeel over grote kaarten is maar de helft van het verhaal.
Als de camera de foto's verkeerd wegschrijft dan zijn ze met een boel kleine kaartjes ook de klos.
Als de kaartlezer defect is dan ben je met kleine kaarten ook de klos.
Dus kleine kaartenm bieden geen voordeel boven grote kaarten.
Als je kleine kaarten gebruikt dan moet je vaker wisselen en is de kans dat je per ongeluk een pinnetje verbuigt ook groter. en dat maakt de kans op dit soort problemen aanzienlijk groter.
De gehgeuigenkaarten zijn de kleinste onderdelen bij je camera, dus daarmee heb je de grootste kans dat je ze kwijt raakt als je er een boel hebt.
Bovendien is 16 GB niet echt extreem groot als je met een D700 altijd NEF + JPG wegschrijft.
Als de camera de foto's verkeerd wegschrijft dan zijn ze met een boel kleine kaartjes ook de klos.
Als de kaartlezer defect is dan ben je met kleine kaarten ook de klos.
Dus kleine kaartenm bieden geen voordeel boven grote kaarten.
Als je kleine kaarten gebruikt dan moet je vaker wisselen en is de kans dat je per ongeluk een pinnetje verbuigt ook groter. en dat maakt de kans op dit soort problemen aanzienlijk groter.
De gehgeuigenkaarten zijn de kleinste onderdelen bij je camera, dus daarmee heb je de grootste kans dat je ze kwijt raakt als je er een boel hebt.
Bovendien is 16 GB niet echt extreem groot als je met een D700 altijd NEF + JPG wegschrijft.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Als de camera de foto's verkeerd wegschrijft, kun je ze niet terug zien. Op dat moment ben je al gewaarschuwd.
Een 16gb kaartje kunnen zo'n 1600 NEF-bestanden op. Als je niet regelmatig copieert ben je met een volle kaart 1600 foto's kwijt. En ik schat in 1100 foto's als je NEF/JPG wegschrijft. De waarschuwing is dat als je niet regelmatig copieert je een heleboel kwijt kunt raken.
Iedereen moet zelf deze keuzes maken en de pro's en kontra's afwegen.
Zelf gebruik ik 4 gb kaartjes. Goed voor bijna 400 foto's. Als ik deze dagelijks copieer valt die ene keer dat ik een volle kaart moet verwisslen in het niet.
George
Een 16gb kaartje kunnen zo'n 1600 NEF-bestanden op. Als je niet regelmatig copieert ben je met een volle kaart 1600 foto's kwijt. En ik schat in 1100 foto's als je NEF/JPG wegschrijft. De waarschuwing is dat als je niet regelmatig copieert je een heleboel kwijt kunt raken.
Iedereen moet zelf deze keuzes maken en de pro's en kontra's afwegen.
Zelf gebruik ik 4 gb kaartjes. Goed voor bijna 400 foto's. Als ik deze dagelijks copieer valt die ene keer dat ik een volle kaart moet verwisslen in het niet.
George
- Ivonne
- Forumlid
- Contacteer:
Allemaal bedankt voor de reacties. Allereerst, de originele foto's stonden nog gewoon op de CF-cards. Deze meuk werd er dus EXTRA opgezet. Ik heb in de vakantie een probleem gehad met een gesmolten cardreader (waar op dat moment geen card in zat). Deze heb ik weggegooid, en ik heb in een Spaans winkeltje toevallig exact dezelfde teruggekocht. Tja, geen dure, een blauw plastic ding, misschien moet ik daar wat zorgvuldiger in zijn, het staat op mijn prioriteitenlijst helemaal onderaan, maar misschien moet ik dat maar wijzigen. Want, die beide kaarten waarop deze gekke bestanden stonden, waren allebei wel in die cardreader geweest. Want natuurlijk ben ik zorgvuldig genoeg om mijn 16 GB-kaarten netjes elke dag naar mijn laptop te backuppen
Ik ben stockfotograaf van beroep, het ging dus niet alleen om vakantiefoto's, en mijn angst was dat ik na een dag of moment van de dag te hebben gewerkt, de oogst van die dag versleuteld op mijn CF-kaart terug zou vinden. Maar het vreemde is, na deze eerste gekke bestanden op twee van mijn CF-cards, heeft het euvel zich niet meer voorgedaan. Ik begon zelf ook al aan de cardreader als schuldige te denken, toch heeft het zich tot nu toe niet meer voorgedaan.
En o ja, de bestanden die ogenschijnlijk 1 GB groot waren, waren in werkelijkheid 0 bytes groot. ik houd het nu maar gewoon goed in de gaten, en ;probeer in de gaten te krijgen wanneer/waardoor het zich eventueel opnieuw voordoet. Bedankt allemaal! Mocht ik het nog uitvogelen, dan vermeld ik het hier.

Ik ben stockfotograaf van beroep, het ging dus niet alleen om vakantiefoto's, en mijn angst was dat ik na een dag of moment van de dag te hebben gewerkt, de oogst van die dag versleuteld op mijn CF-kaart terug zou vinden. Maar het vreemde is, na deze eerste gekke bestanden op twee van mijn CF-cards, heeft het euvel zich niet meer voorgedaan. Ik begon zelf ook al aan de cardreader als schuldige te denken, toch heeft het zich tot nu toe niet meer voorgedaan.
En o ja, de bestanden die ogenschijnlijk 1 GB groot waren, waren in werkelijkheid 0 bytes groot. ik houd het nu maar gewoon goed in de gaten, en ;probeer in de gaten te krijgen wanneer/waardoor het zich eventueel opnieuw voordoet. Bedankt allemaal! Mocht ik het nog uitvogelen, dan vermeld ik het hier.