Ik heb sinds kort een D5000 met 18-200 objectief.
Ik sla zowel een NEF als JPG foto op. Het valt mij op dat de JPG versie veel kleurrijker en lichter is dan de NEF versie. Deze ziet er vlak en onderbelicht uit. Je ziet ook in het histogram grote verschillen. Is dit normaal? Ik heb twee voorbeelden op Picasaweb gezet: http://picasaweb.google.nl/Lemmylou/2010TestD5000#" onclick="window.open(this.href);return false;
Met vriendelijke groeten,
Gert
NEF onderbelicht tov jpg
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: NEF onderbelicht tov jpg
Met welk programma bekijk je ze?
Als je ze niet met Nikon View NX of Capture NX bekijkt, dan kom je al snel uit in de interpretatie die jouw programma maakt van de ruwe data. Kan best dat die standaard wat aan de donkere kant is.
Als je ze niet met Nikon View NX of Capture NX bekijkt, dan kom je al snel uit in de interpretatie die jouw programma maakt van de ruwe data. Kan best dat die standaard wat aan de donkere kant is.
@ Patrick: ik bekijk de NEF files rechtstreeks in Picasa. Omdat Photoshop CS4 de NEF files niet leest, zet ik de NEF ook met Adobe DNG converter om naar een DNG. Dit heeft geen effect op de foto.
@ george013 Ik heb nog een aantal foto's geupload met verschillende D-light opties. Dit geeft geen verandering van het totale beeld.
Ik heb de foto's niet met Nikon programma's bekeken en ben benieuwd of jullie ook sterke verschillen tussen NEF en JPG vinden.
mvrgr Gert
@ george013 Ik heb nog een aantal foto's geupload met verschillende D-light opties. Dit geeft geen verandering van het totale beeld.
Ik heb de foto's niet met Nikon programma's bekeken en ben benieuwd of jullie ook sterke verschillen tussen NEF en JPG vinden.
mvrgr Gert
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
+1 Gratis te downloaden vanaf de Nikon site.Hans Braakhuis schreef:Gebruik Nikon View NX
Je kunt een NEF niet bekijken. Je moet hem altijd omrekenen naar een "bitmap" oid. Dus wat jij als NEF toont is je NEF niet.
Dit is de naam van een NEF DSC_0132 D-lighting off.jpg, en dit is de naam van je JPG-versie DSC_0132 D-lighting auto.JPG.
Zoals je ziet is in de NEF-versie, vertaald naar JPG D-lighting-off en in je JPG versie D-lighting auto.
De eerste foto is je foto uit de camera met de camerasettings, de tweede is een correctieslag over losgelaten: D-Ligthing.
Dit haal ik uit je bestandsinfo op je website.
Ik dacht al gelezen te hebbem op dit forum dat nieuwere camera's D-lighting automatisch aan hebben staan. Bij de D80 kan dat alleen acheraf, dacht ik.
George
Dit is de naam van een NEF DSC_0132 D-lighting off.jpg, en dit is de naam van je JPG-versie DSC_0132 D-lighting auto.JPG.
Zoals je ziet is in de NEF-versie, vertaald naar JPG D-lighting-off en in je JPG versie D-lighting auto.
De eerste foto is je foto uit de camera met de camerasettings, de tweede is een correctieslag over losgelaten: D-Ligthing.
Dit haal ik uit je bestandsinfo op je website.
Ik dacht al gelezen te hebbem op dit forum dat nieuwere camera's D-lighting automatisch aan hebben staan. Bij de D80 kan dat alleen acheraf, dacht ik.
George
- Léon Obers
- Forumlid
Het ligt maar net aan de instellingen van de DNG RAW converter hoe de foto er uiteindelijk uit komt. Dus alles wat je erna ziet is het effect van de gebruikte RAW-converter.Lemmylou schreef:Omdat Photoshop CS4 de NEF files niet leest, zet ik de NEF ook met Adobe DNG converter om naar een DNG. Dit heeft geen effect op de foto.
Vriendelijke groet, Léon Obers