Vraag ove Micro/Macro
Vraag ove Micro/Macro
Dag Nikonners...
Ik wil met mijn Nikon D300 me gaan wagen in de Micro/Macro fotografie. Denk aan insecten, structuren, etc.
Er zijn een aantal objectieven op de markt en ik weet even niet welk objectief het meest geschikt is.
Zelf dacht ik aan:
-60mm f/2.8G ED AF-S Micro NIKKOR
-60mm f/2.8D AF Micro NIKKOR
Eventueel:
-AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR
-105mm f/2.8G AF-S VR Micro NIKKOR
Wie heeft daar een goed advies over?
Alvast bedankt, Grt. Marc
Ik wil met mijn Nikon D300 me gaan wagen in de Micro/Macro fotografie. Denk aan insecten, structuren, etc.
Er zijn een aantal objectieven op de markt en ik weet even niet welk objectief het meest geschikt is.
Zelf dacht ik aan:
-60mm f/2.8G ED AF-S Micro NIKKOR
-60mm f/2.8D AF Micro NIKKOR
Eventueel:
-AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR
-105mm f/2.8G AF-S VR Micro NIKKOR
Wie heeft daar een goed advies over?
Alvast bedankt, Grt. Marc
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Vraag ove Micro/Macro
Je eerste berichtje, dus ik zou je even voorstellen in de voorstelsectie hierboven.
Er staan hieronder al een paar draadjes die je op weg kunnen helpen.
Een paar belangrijke afwegingen bij de aanschaf van een marco objectief :
* Wat wil je besteden? - aangezien je de 105VR in overweging neemt, aardig wat.
* Wat wil je gaan fotograferen? - insecten en structuren zijn nogal verschillend, voor insecten is een flinke werkafstand handig en dan moet je naar een macrolens van minstens 100mm.
zie dit draadje http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 29&t=24006, voor structuren is de 60mm prima.
* Ga je een statief of flitser gebruiken? Indien niet dan moet je juist niet verder gaan dan 100mm (en VR bij maximale vergroting helpt een beetje maar niet veel).
* Er worden bijna geen slechte macrolenzen verkocht dus neem ook Tamron (goede 90mm), Tokina (goede 100mm) en Sigma (alle brandpuntsafstanden) in overweging.
De 85mm DX macro is een mooie starter denk ik waar je goed mee uit de hand kunt werken en die een behoorlijk grote werkafstand heeft (zeker voor een 85mm lens).
Ga voor de 105VR als je al plannen hebt om binnenkort naar FX over te schakelen.
Er staan hieronder al een paar draadjes die je op weg kunnen helpen.
Een paar belangrijke afwegingen bij de aanschaf van een marco objectief :
* Wat wil je besteden? - aangezien je de 105VR in overweging neemt, aardig wat.
* Wat wil je gaan fotograferen? - insecten en structuren zijn nogal verschillend, voor insecten is een flinke werkafstand handig en dan moet je naar een macrolens van minstens 100mm.
zie dit draadje http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 29&t=24006, voor structuren is de 60mm prima.
* Ga je een statief of flitser gebruiken? Indien niet dan moet je juist niet verder gaan dan 100mm (en VR bij maximale vergroting helpt een beetje maar niet veel).
* Er worden bijna geen slechte macrolenzen verkocht dus neem ook Tamron (goede 90mm), Tokina (goede 100mm) en Sigma (alle brandpuntsafstanden) in overweging.
De 85mm DX macro is een mooie starter denk ik waar je goed mee uit de hand kunt werken en die een behoorlijk grote werkafstand heeft (zeker voor een 85mm lens).
Ga voor de 105VR als je al plannen hebt om binnenkort naar FX over te schakelen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- Etienne2
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
ook ik bezit de nikon D300, en heb sinds eind vorig jaar de nikor 105mm F2,8 macrolens in mijn bezit. Ben er zelf zeer tevreden over.
Etienne
Etienne
http://www.fotografie-etienne.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Structuren en insecten zijn totaal verschillend. Statisch en bewegend.
Wil je alles met 1 objectief dan is een brandpunt van rond de 100mm mijn inziens de beste keus. Op een d300 kom je uit rond de 150mm.
Zelf gebruik ik de 105mm vr en ben daar zeer over te spreken. Zie onderstaand wat voorbeelden gemaakt met de 105 vr. Voor meer opnames http://www.pbase.com/huibtom
Wat ruimte tussen onderwerp en objectief is makkelijk omdat ik soms gebruik maak van een reflectiescherm of een spiegeltje enz.. om het onderwerp wat extra accent te geven. Als ik er met mijn snuit boven op duik dan gebruik ik de macro flitser van nikon. Snelheid is dan geboden omdat ander je vlieg weer vliegt.
1. Vlieg. Nikon D300 ,Nikkor 105mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Micro

2. Krasser Nikon D300 ,Nikkor 105mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Micro 1/200s f/8.0 at 105.0mm iso200

3. Sneeuwklokje Nikon D300 ,Nikkor 105mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Micro 1/50s f/10.0 at 105.0mm iso200

Wil je alles met 1 objectief dan is een brandpunt van rond de 100mm mijn inziens de beste keus. Op een d300 kom je uit rond de 150mm.
Zelf gebruik ik de 105mm vr en ben daar zeer over te spreken. Zie onderstaand wat voorbeelden gemaakt met de 105 vr. Voor meer opnames http://www.pbase.com/huibtom
Wat ruimte tussen onderwerp en objectief is makkelijk omdat ik soms gebruik maak van een reflectiescherm of een spiegeltje enz.. om het onderwerp wat extra accent te geven. Als ik er met mijn snuit boven op duik dan gebruik ik de macro flitser van nikon. Snelheid is dan geboden omdat ander je vlieg weer vliegt.

1. Vlieg. Nikon D300 ,Nikkor 105mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Micro

2. Krasser Nikon D300 ,Nikkor 105mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Micro 1/200s f/8.0 at 105.0mm iso200

3. Sneeuwklokje Nikon D300 ,Nikkor 105mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Micro 1/50s f/10.0 at 105.0mm iso200

Laatst gewijzigd door Tobias op zo jul 04 2010 8:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor statische opnames of structuren heb je niet altijd een kort brandpunt nodig. Ligt er eraan wat je voor ogen hebt. Pre visualisatie is heel belangrijk voor de keuze van je materiaal.
Als je over een converter beschikt en die combineer je met een bv een 105 vr dan vergroot je de mogelijkheden enorm.
Onderstaande opname is gemaakt met een 300mm + tube van 52.5mm.
1. Pioenroos Nikon D300 ,Nikkor 300mm f/4 ED-IF AF-S + PN-11 tube 1/100s f/11.0 at 300.0mm iso320
klik voor full format

Als je over een converter beschikt en die combineer je met een bv een 105 vr dan vergroot je de mogelijkheden enorm.
Onderstaande opname is gemaakt met een 300mm + tube van 52.5mm.
1. Pioenroos Nikon D300 ,Nikkor 300mm f/4 ED-IF AF-S + PN-11 tube 1/100s f/11.0 at 300.0mm iso320
klik voor full format

Dag Tobias, Arend en Etienne.
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Tobias ik heb je site met foto´s aandachtig bekeken en wil je allereerst complimenteren met je werk!
Je voorbeelden geven mij een goed beeld over de mogelijkheden van diverse objectieven. Je tip van de teleconverters ga ik zeker meenemen in mijn beslissing.
De fotohandel prees mij de 60 mm. aan. Dat is anders dan wat ik uit jullie reacties haal. De foto's met de 105 van Tobias vind ik mogelijk doorslaggevend.
Arend heeft voor mij de tip met de 85 te beginnen. Hebben jullie daar ervaring mee? Mogelijk hebben jullie een plaatje als voorbeeld.
Tot nu toe ben ik uitstekend geholpen.... Thanx!
grt Marc
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Tobias ik heb je site met foto´s aandachtig bekeken en wil je allereerst complimenteren met je werk!
Je voorbeelden geven mij een goed beeld over de mogelijkheden van diverse objectieven. Je tip van de teleconverters ga ik zeker meenemen in mijn beslissing.
De fotohandel prees mij de 60 mm. aan. Dat is anders dan wat ik uit jullie reacties haal. De foto's met de 105 van Tobias vind ik mogelijk doorslaggevend.
Arend heeft voor mij de tip met de 85 te beginnen. Hebben jullie daar ervaring mee? Mogelijk hebben jullie een plaatje als voorbeeld.
Tot nu toe ben ik uitstekend geholpen.... Thanx!
grt Marc
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik zou in ieder geval het objectief kopen dat je uiteindelijk wilt hebben, en niet "beginnen" met een 85mm. Dan ben je uiteindelijk gewoon duurder uit.
Heb de 105 VR nikkor aangeschaft... dat wordt oefenen!
grt Marc
grt Marc
- gongon
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Gefeliciteerd, krijg je geen spijt van. Wel spierballen. 

Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.