USB stick niet te benaderen
USB stick niet te benaderen
Ik heb het volgende probleem. Ik heb bestanden op een USB-stick staan, ik kan deze niet meer benaderen. Mijn PC (Windows XP professional) ziet wel een schijfstation van 8mb (het ongeformateerde deel van mijn stick), maar het geformateerde deel van de stick wordt niet gezien.
Na een tijd googlen heb ik het freewareprogrammaatje Recova gedownload en geïnstalleerd. Recova ziet wel mijn stickje, maar geeft de melding dat het niet in staat is de bootsector te lezen. Op één of andere manier moet ik denk ik deze bootsector herstellen. Nu ken ik het commando FIXMBR, maar dat werkt toch alleen op de C-schijf van een PC?
Heeft iemand op dit forum een idee hoe ik dit kan oplossen?
Na een tijd googlen heb ik het freewareprogrammaatje Recova gedownload en geïnstalleerd. Recova ziet wel mijn stickje, maar geeft de melding dat het niet in staat is de bootsector te lezen. Op één of andere manier moet ik denk ik deze bootsector herstellen. Nu ken ik het commando FIXMBR, maar dat werkt toch alleen op de C-schijf van een PC?
Heeft iemand op dit forum een idee hoe ik dit kan oplossen?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: USB stick niet te benaderen
Formatteren (alleen beslist niks erop gaan schrijven) en dan een recovery doen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Hoi Léon,Léon Obers schreef:Formatteren (alleen beslist niks erop gaan schrijven) en dan een recovery doen.
Ik heb op een andere stick met onbelangrijke data geprobeerd om deze met snelformateren schoon te maken. Vervolgens kon ik met recoverysoftware de bestanden weer terughalen. Vervolgens heb ik het bewuste stickje proberen te snelformateren. Dat lukte niet, ook voor snelformateren is het stickje niet toegankelijk.
Nog bedankt voor het meedenken.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Fixmbr helpt alleen voor je bootschijf. Je zou File Scavenger http://www.quetek.com/prod02.htm kunnen proberen. Daarmee heb ik wel spul gered van een harde schijf waar geen partitie meer op zat.
Ik weet alleen niet hoeveel bestanden je met de demo veilig kunt stellen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Hoi Roelof,Roelof schreef:Fixmbr helpt alleen voor je bootschijf. Je zou File Scavenger http://www.quetek.com/prod02.htm kunnen proberen. Daarmee heb ik wel spul gered van een harde schijf waar geen partitie meer op zat.
Ik heb jouw tip geprobeerd, maar ook dit werkt niet. Het programma ziet geen bestanden en kan dus ook niets herstellen.
- Roelof
- Clublid
In welke modus heb je hem geprobeerd? Als je opgeeft waar hij moet zoeken dan moet je geen letter kiezen, maar iets als 'disk 3' en als mode 'long'.
Het kan natuurlijk zijn dat de controller op je stick kapot is en dan moet je aankloppen bij een datarecoverybedrijf.
Het kan natuurlijk zijn dat de controller op je stick kapot is en dan moet je aankloppen bij een datarecoverybedrijf.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Ik heb diverse instellingen geprobeerd, ook die jij aangeeft. Het programma vind niets.Roelof schreef:In welke modus heb je hem geprobeerd? Als je opgeeft waar hij moet zoeken dan moet je geen letter kiezen, maar iets als 'disk 3' en als mode 'long'.
- André
- Forumlid
- Contacteer:
Misschien ga ik heel doms zeggen, maar op mijn werk kom ik dit probleem regelmatig tegen. In 9 van de 10 keer blijkt de stick een driveletter te willen krijgen die niet beschikbaar is. Ik ga dan in systeembeheer en dan bij schijfbeheer kijken en zie dan keurig de stick staan, maar zonder letter. Dan is het een kwestie van gewoon een letter toewijzen en het kind is geboren. Misschien rol je nu van de bank af van het lachen omdat je dat allang bekeken heb, maar misschien is het wel de oplossing.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Hoi Flippie17,flippie17 schreef:Misschien ga ik heel doms zeggen, maar op mijn werk kom ik dit probleem regelmatig tegen. In 9 van de 10 keer blijkt de stick een driveletter te willen krijgen die niet beschikbaar is. Ik ga dan in systeembeheer en dan bij schijfbeheer kijken en zie dan keurig de stick staan, maar zonder letter. Dan is het een kwestie van gewoon een letter toewijzen en het kind is geboren. Misschien rol je nu van de bank af van het lachen omdat je dat allang bekeken heb, maar misschien is het wel de oplossing.
Er is niets doms aan jouw opmerking, soms zie je een zo voor de hand liggende oplossing over de kop. Ik heb dit echter al bekeken, dat is niet het probleem. Het punt is dat mijn stickje wel als USB schijfstation wordt gezien, maar met een grootte van slechts 8mb (het ongeformateerde deel van de stick). Het geformateerde deel van de stick blijft compleet onzichtbaar. ook de naam van mijn stickje komt in verkenner niet in beeld.
- Léon Obers
- Forumlid
Probeer eens R-Studio als recovery programma, erg goed http://www.r-tt.com" onclick="window.open(this.href);return false;
De demoversie doet wel een volledige scan, en daarmee kun je zien of het de bestanden terug kan halen, maar voor het werkelijk terughalen heb je wel een licentie nodig.
De demoversie doet wel een volledige scan, en daarmee kun je zien of het de bestanden terug kan halen, maar voor het werkelijk terughalen heb je wel een licentie nodig.
Met R-Studio krijg ik geen bestanden in beeld, schijfgrootte is volgens R-Studio 8 mb, is in werkelijkheid veel groter.Léon Obers schreef:Probeer eens R-Studio als recovery programma, erg goed http://www.r-tt.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb ooit ook zo'n probleem gehad. De USB stick had toen ook een andere naam (te zien in device manager, niet te verwarren met de 'volumenaam'). Googlen op die naam gaf veel hits tot resultaat. Bleek een defecte ROM te zijn in de stick. Solderen of weggooien waren de enige oplossingen.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
De stick al eens in een andere PC geschoven?
Ander idee. Download een livedisc van Ubuntu (en brand die op een CDROM). Start ervan op, en kijk eens of dit OS de boel wel goed ziet.
Ander idee. Download een livedisc van Ubuntu (en brand die op een CDROM). Start ervan op, en kijk eens of dit OS de boel wel goed ziet.
- Léon Obers
- Forumlid
Ook volgens de uitgebreide scan-methode?Frederix schreef: Met R-Studio krijg ik geen bestanden in beeld, schijfgrootte is volgens R-Studio 8 mb, is in werkelijkheid veel groter.
EDIT:
Is het toevallig zo'n U3 stickje? Die heeft 2 partities. Eentje met de U3 software erop is ongeveer 8 Mb, de ander zo groot als het stickje officieel aan totale geheugenruimte heeft. Het lijkt er dan op dat je alleen de systeem partitie ziet, en de ander is verdwenen. De U3 systeempartitie heeft een andere indeling waarbij die partitie gezien wordt als "CD".
hoi,
ik heb een vraagje voor je.
Is de stick niet een keer gebruikt op een andere pc met een nieuwere versie van windows?
Waarom ik dit vraag is om de reden dat het dan mogelijk is dat de stick in NTFS is geformateerd en dit wordt niet herkent door XP.
Voor XP moet je namelijk FAT32 partitie gebruiken.
Wil dus zeggen dat je die stick eens in een andere pc met minimaal Vista of win7 moet steken om te kijken of hij dan wel zichtbaar is.
Veel succes en groetjes
ik heb een vraagje voor je.
Is de stick niet een keer gebruikt op een andere pc met een nieuwere versie van windows?
Waarom ik dit vraag is om de reden dat het dan mogelijk is dat de stick in NTFS is geformateerd en dit wordt niet herkent door XP.
Voor XP moet je namelijk FAT32 partitie gebruiken.
Wil dus zeggen dat je die stick eens in een andere pc met minimaal Vista of win7 moet steken om te kijken of hij dan wel zichtbaar is.
Veel succes en groetjes