Verschoven diafragma Sigma 17-70

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
coenk0

Verschoven diafragma Sigma 17-70

Bericht door coenk0 » za jul 03 2010 3:37 pm

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje over mijn sigma 17-70 2.8-4.5.

Een paar weken geleden wilde ik hem op 2.8 zetten, dit lukte ineens niet meer. Hij blijft steken op 3..
Het vreemde is dat op 17mm hij een bereik van 2.8 naar 22 had, het maximale diafragma is nu 25 geworden.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Ik gebruik de lens al jaren naar tevredenheid, ook nu is hij nog gewoon scherp.
Het ligt niet aan het toestel, want op mijn oude d70 is het precies hetzelfde.

Alvast bedankt!

Afbeelding

Afbeelding

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Verschoven diafragma Sigma 17-70

Bericht door Roelof » za jul 03 2010 3:59 pm

In eerste instantie zou ik denken dat je hem niet helemaal op 17 mm had staan, maar dat is niet waarschijnlijk als je het al op twee camera's controleert.
Zomaar verschuiven kan niet, het lijkt mij dat er dan echt iets kapot moet gaan.
Kun je het palletje, dat door de camera aangestuurd wordt, soepel bewegen door z'n hele sleuf?
Contacten schoon?
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

flitslicht

Bericht door flitslicht » za jul 03 2010 4:09 pm

Is het een (semi-)macro objectief en heb je de afstand op heel dichtbij staan? Dan zie je dat effect ook.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jul 03 2010 5:56 pm

Het is inderdaad een semi macro-objectief. In ieder geval een objectief met macro-stand.
http://www.sigmaphoto.com/shop/17-70mm- ... acro-sigma" onclick="window.open(this.href);return false;
Gewoon niet op de macro-stand zetten is het "vreemde gedrag" van het diafragma (inherent aan de werkelijke diafragma-opening bij korte instelafstanden) wellicht weer verholpen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

coenk0

Bericht door coenk0 » za jul 03 2010 6:01 pm

Bedankt voor de reacties!

Hij staat wel 100% op 17mm inderdaad, het palletje achterop de lens loopt gewoon soepel.
De macrofunctie wordt bij deze lens niet aangestuurd door een knopje, zal vermoedelijk toch ergens in de lens iets kapot zijn dan.

Hij is nooit gevallen of gestoten, best apart.

grt

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za jul 03 2010 6:34 pm

Gelukkig snap ik niet wat je bedoelt met
"Hij staat wel 100% op 17mm inderdaad, het palletje achterop de lens loopt gewoon soepel. De macrofunctie wordt bij deze lens niet aangestuurd door een knopje, zal vermoedelijk toch ergens in de lens iets kapot zijn dan."

Ik ben wel bang dat je zoomen verwart met dichterbij instellen. Maar dat geeft niet hoor, komt vaker voor.

Maar zoek op dit forum eens op het woord "balguittrek".

emdeklerk

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”