Traagheid vsn Lightroom 1.0

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Jan van Wijk

Traagheid vsn Lightroom 1.0

Bericht door Jan van Wijk » do mar 08 2007 4:49 pm

Ik heb inmiddels Lightroom 1.0 geinstalleerd op mijn PC met XP, Pentium IV 3,2GHZ en 2GB intern geheugen, maar het is zo traag. Soms al doe ik niets dan gebruikt Lightroom 50-75% van mijn CPU tijd en ongeveer 1GB Fysiek geheugen. Iemand anders ook deze ervaringen en weet iemand hoe dit kan komen???

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do mar 08 2007 5:40 pm

Als je hiervoor een beta versie geïnstalleerd hebt gehad is het verstandig om de database daarvan eerst te verwijderen. Verder helpt het om de standaard previews volledig opnieuw te renderen.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Jan van Wijk

Bericht door Jan van Wijk » do mar 08 2007 5:55 pm

Bedankt voor de tip Luc, maar houd dat in dat ik eerst weer alle foto's uit de catalogue moet verwijderen en dan weer opnieuw importeren?

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do mar 08 2007 6:08 pm

Jan van Wijk schreef:Bedankt voor de tip Luc, maar houd dat in dat ik eerst weer alle foto's uit de catalogue moet verwijderen en dan weer opnieuw importeren?
Als je hiervoor een Beta hebt gehad eigenlijk wel en moet je dus zelfs de oude database verwijderen.

Anders kun je via: Library>previews>Render standaard Sized Previews...... eerst eens laten uitvoeren.

Houd er wel rekening mee dat hij daar wel even mee zoet is als je een grote bieb hebt en je moet wel eerst natuurlijk al je foto's selecteren...

Lees anders ook de tips op Lightroom Extra vooral de FAQ eens door. Daar staat ook het eea ivm met traagheid in detail uitgelegd.

Luc
flickr

Malo1961

Bericht door Malo1961 » do mar 08 2007 7:03 pm

Hoi Jan,
Ik heb exact de zelfde cofiguratie als jij, en sinds kort ook de LR 1.0 hierop draaien. Ik ervaar echter totaal geen problemen op het gebied van snelheid. Sterker nog......... LR laad sneller een gig aan bestanden als destijds Bibble pro. En deze is toch ook niet echt langzaam te noemen.
Ik denk dat je idd de tips van Luc moet volgen. De Beta versie was zeker behelpen qua snelheid. En je zal vrees ik ff door de zure appel heen moeten om al je bestanden in een verse Library te laden.
Succes

Martin.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do mar 08 2007 7:21 pm

Wat Martin hierboven schrijft geld zeker ook voor mij.

Ik ben ook uitermate tevreden met LR1.0 zowel kwa mogelijkheden als wat betreft de snelheid.
Het is zeker als je een PC hebt een pakket wat je een keer moet proberen..

Lightroom online

En in het andere topic over LR staan nog meer handige links naar TUT's ed

LR1.0 topic.

Luc.
flickr

Malo1961

Bericht door Malo1961 » do mar 08 2007 7:38 pm

Ik heb laatst 12 euro uitgegeven aan het volgende:
http://www.luminous-landscape.com/videos/LR-V1.shtml
In totaal 4,5 uur zeer goede uitleg over LR.1.0. Een absolute aanrader voor alle LR gebruikers.

Mvrgr,
Martin.

Jan van Wijk

Bericht door Jan van Wijk » do mar 08 2007 8:08 pm

Hoi Luc,

Het lijkt erop dat het opnieuw renderen heeft geholpen, alhoewel ik nog vind dat als je snel door de previews bladert, het even duurt voor dat de beeldjes goed zijn opgebouwd.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do mar 08 2007 10:14 pm

hallo Jan,

Wat bij mij ook wel iets heeft geholpen is het verplaatsen van het virtuele geheugen naar een andere fysieke harddisk dus mocht je die in je systeem hebben dan zou dat nog een optie kunnen zijn.

LR bouwt de previews vaak als je ze een tijd niet hebt bekeken wat trager op dan die je recent nog hebt bekeken.

Voor fullzize previews kun je zelf instellen hoe lang ze in de image cache mogen blijven.
30 dagen, een week of een dag en dat is dan vanaf de laatste keer dat je ze hebt bekeken.

Als je de optie om Automatisch XMP sidecar files te updaten hebt aangezet wordt de boel ook aanzienlijk vertraagd.
XMP sidecar files zijn nodig im in het geval van .RAW files de aanpassingen die gedaan zijn in LR mee te nemen naar bijv. PS of Adobe Bridge. Deze optie kun je ook per afbeelding activeren dus het is eigenlijk niet echt nodig om het automatisch te doen.

Dit is tevens na mijn mening een van de krachtigste opties die LR heeft.
Je kunt eerst je foto tweaken in LR en vervolgens werk je verder in PS met alle aanpassingen die je in LR al hebt gedaan en het origineel blijft volledig ongewijzigd en de bewerkingen worden alleen in de XMP sidecar file opgeslagen.

verder helpt het ook om je metadata op quick describe te zetten in het rechter menu onder metadata dit staat standaard op default er hoeft dan niet telkens als je op een tumbnail klikt ook nog een hoop metadata te worden ingelezen wat ook vaak weer iets scheelt.

LR is even wennen maar als je er eenmaal aan gewend bent en je leert de weg beter kennen dan denk ik dat het voor vele een blijvertje is.
verder is de Nikonians mode IIIa preset ook een aanrader net als de B&W presets die allemaal via LR Extra zijn te downloaden

Luc.
flickr

Jan van Wijk

Bericht door Jan van Wijk » do mar 08 2007 11:30 pm

Mensen allemaal bedankt, ik heb de instellingen aangepast en ga het zo een tijdje proberen. Veel foto plezier vanuit Kockengen.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”