Tot mijn grote spijt produceert mijn in mei aangeschafte D5000 vaak onscherpe foto's. Ik heb jarenlang gewerkt met betere compactcamera's met autofocus, maar wilde juist graag handmatig scherp kunnen stellen, net als vroeger met analoge SLR's. In de zoeker ga ik af op wat ik zie en krijg dan haarscherpe beelden, maar eenmaal op m'n computersherm valt het vaak enorm tegen. Ik zit me af te vragen of de dioptrie-instelling misschien de oorzaak van de problemen kan zijn.
Voorlopig heb ik de camera maar weer op autofoucs gezet om tenminste te kunnen fotograferen.
Ik zou graag een foto willen bijsluiten maar zie binnen dit schem niet hoe dat zou moeten.
Hans
Onscherpe foto's met D5000
Re: Onscherpe foto's met D5000
Welkom op het forum.
Handmatige scherpstelling is met de moderne matglazen niet gemakkelijk. Zij zijn erg doorzichtig, zodat onscherpte slecht opvalt. Wat je kunt doen is het groene scherpstelbolletje in de zoeker in de gaten houden; brandt constant als de D5000 het scherp vindt.
De dioptrie instelling zou je iets dieper kunnen instellen. Wat je ziet zijn de AF punten, die fysiek iets hoger liggen dan het scherpstelvlak van het matglas.
Verder zijn de huidige AF-lenzen nu ook weer niet erg geschikt om handmatig in te stellen. Mijn gevoel is dat de overbrengingsverhouding van de scherpstelring wat te kort is, waardoor je snel door het scherptepunt heendraait.
Voor het plaatsen van foto's: druk op [img] knop en plaats hiertussen het http adres van je foto op MyPictureTown, Flickr of wat dan ook.
Groet Hans
Handmatige scherpstelling is met de moderne matglazen niet gemakkelijk. Zij zijn erg doorzichtig, zodat onscherpte slecht opvalt. Wat je kunt doen is het groene scherpstelbolletje in de zoeker in de gaten houden; brandt constant als de D5000 het scherp vindt.
De dioptrie instelling zou je iets dieper kunnen instellen. Wat je ziet zijn de AF punten, die fysiek iets hoger liggen dan het scherpstelvlak van het matglas.
Verder zijn de huidige AF-lenzen nu ook weer niet erg geschikt om handmatig in te stellen. Mijn gevoel is dat de overbrengingsverhouding van de scherpstelring wat te kort is, waardoor je snel door het scherptepunt heendraait.
Voor het plaatsen van foto's: druk op [img] knop en plaats hiertussen het http adres van je foto op MyPictureTown, Flickr of wat dan ook.
Groet Hans
Re: Onscherpe foto's met D5000
De mogelijkheid om handmatig scherp te stellen zit niet in de lens. De functie wel, en ook waarschijnlijk in de camera.
Je zult een ander matglas in de camera moeten zetten en dan gaat het beter.
George
Je zult een ander matglas in de camera moeten zetten en dan gaat het beter.
George