Tussenring Nikon PN-11

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
Hennie
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Tussenring Nikon PN-11

Bericht door Hennie » za jul 10 2010 9:54 am

Hallo,

Heb een PN-11 aangeschaft maar niet goed gekeken of hij ook past op mijn D700, niet dus, o.a. werkt het diafragma niet. Heeft iemand een suggestie wat ik kan ondernemen om de tussenring toch aan de praat te krijgen.

Alvast bedankt voor alle hulp.

Hennie
Hennie

http://www.blomsmafotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Re: Tussenring Nikon PN-11

Bericht door Roelof » za jul 10 2010 10:54 am

Hier http://damien.douxchamps.net/photo/pn11/ staat een beschrijving om een Kenko tussenring te kannibaliseren om een pn-11 aan de praat te krijgen. Natuurlijk kun je ook een Kenko tussenring gaan gebruiken.
Een andere optie is dat je alleen maar lenzen met een diafragmaring op de pn-11 zet.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » za jul 10 2010 10:55 am

Als de PN-11 niet op de D700 past, werkt er helemaal niets, ook geen diafragma.
Als de PN-11 wel op de D700 past mis je bepaalde functies. Zie pag 372 gebruiksaanwijzing.
Elektrisch wordt niets doorgekoppeld. Gebruik je een G-lens (zonder diafragma ring), verlies je controle over diafragma. Met scherpstellen is het vol open, met afdrukken volledig dicht. Scherpstellen moet je handmatig doen.
Wil je wel G-lenzen gebruiken, moet je ringen met elektro-contacten toepassen, zoals van Kenko/ Soligor.

Groet Hans.

Hennie
Clublid
Clublid

Bericht door Hennie » za jul 10 2010 12:11 pm

Begrijp als ik een tussenring van Kenko aanschaf die wel diafragma herkend ik daarna de PN-11 eraan kan koppelen? Of zie ik dat verkeerd.
Hennie

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » za jul 10 2010 1:43 pm

In de Kenko/ Soligor ring zit een verlengsnoertje, zodat G lenzen (zonder diafragmaring) en AF-S (ingebouwde scherpstelmotor) functioneel blijven: autofocus, diafragma, afstandinfo ed.. Met de PN-11 achter verlies je dit weer. Roelof geeft een link waarin het verlengsnoertje met kontakten uit een Kenko ring gesloopt worden en overgezet in een PN-11 ring.
Nieuw kost een Kenko/ Soligor set van drie (12+20+36 mm) rond 150 euro. Verkoop van losse ringen waarschijnlijk alleen occasion.

Welke lenzen wil je erop gebruiken?

Groet Hans.

Hennie
Clublid
Clublid

Bericht door Hennie » za jul 10 2010 2:27 pm

Hans,

Wil de 105 mm f2,8 micro lens gaan gebruiken. Begrijp dus dat met de Soligor ring ertussen (Soligor/PN-11) dan nog steeds niet werkt, tenzij ik het verlengsnoertje uit de Soligor sloop. De AF-S hoeft van mij niet automatisch te werken. Stel toch meestal handmatig scherp bij macro opname. Bovendien heb ik ergens gelezen dat je motor van de AF-S te hard moet werken met een tussenring en de kans op schade erg groot is. Klopt dat?

Hennie
Hennie

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » za jul 10 2010 3:49 pm

Ik stel me voor dat met een tussenring de AF-S motor langer en vaker moet werken, waardoor de voorziene levensduur eerder opraakt. Of je daar als hobbyist veel van merkt betwijfel ik. De 105 mm draagt een gouden rand, waarmee Nikon aangeeft dat het een "professionele" kwaliteit is. Mijn verwachting is dan dat de levensduur gemiddeld beter is. Ik kan er alleen geen getallen aan hangen. Bij consumenten gebruik heb ik er alle vertrouwen in dat de lens heeeel lang heel blijft.
Wil je de PN-11 ombouwen moet je in ieder geval een donorring/set kopen en een stukje lintkabel met de juiste steek (zie link van Roelof, stap 11). Waarom zou je dan niet meteen de donorring/set gebruiken?

Groet Hans.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za jul 10 2010 5:09 pm

De gouden ring betekent dat er ED-glas gebruikt wordt, dat heeft op zich niets meer met het professionaliteitsniveau te maken, gezien het feit dat ook de k*tlenzen vaak van ED-elementen voorzien zijn.

De PN-11 heeft wel degelijk koppelingen, afgezien van een mannetje- en een vrouwtje-bajonet werd voorzien in de overbrenging van de klassieke mechanische diafragmabediening en de overbrenging voor de belichtingsmeterkoppeling, zodat al in de jaren zestig open-lens-meting mogelijk was, wat Nikon destijds aan de top plaatste bij makers van syteemcamera's. PN-1 met het vorkje voor spul van vóór 1978, PN-11 met het AI-nokje voor alles daarna, en dat werkte uiteraard volkomen feilloos tot ome Nikon met - vergeef me de opmerking - toeters en bellen als AF en Gecastreerde objectieven kwam.

De PN-1 en PN-11 stammen dan ook uit de periode dat Nikon nog de klassieke 4/105mm Micro en de 2,8/105mm Micro-Nikkors maakte. Zonder AF, zonder IF, zonder toeters en bellen en brandpuntverkorting. Die brokken kwaliteit werden met de hand scherpgesteld en middels de eenvoudige doch robuuste en overzichtelijke diafragmaring werd het diafragma ingesteld. Met de PN-1 en -11 kon je dan tot één op één komen.

Volgens mij moest ook al bij de laatste generaties analoge AF-camera's de PN-11 gecombineerd worden met de PK-11a-ring om niet het risico te lopen de AF-contacten te beschadigen.

Over het correcte gebruik en over de keuze van tussenringen is ook op dit forum heel veel te vinden. Zoek op "tussenring 105mm". Ik weet zeker dat er ook ergens een "compatibiliteitstabel" rondslingert op forum, fora en andere internetplekken, en ik weet bijna zeker dat ook de handleiding in deze raad kan geven.
Welke informatiebronnen ik - en wederom: vergeef me de opmerking - zou raadplegen alvorens iets aan te schaffen.
emdeklerk

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”