Een fisheye als standaardlens!

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Gert Wagelaar

Een fisheye als standaardlens!

Bericht door Gert Wagelaar » za mar 10 2007 8:05 pm

Lees de vreemdste verhalen over een fisheye lens, zoals; alleen maar te gebruiken voor overzichten, als je iets gek wilt doen, dat je er zo mee uitgefotografeerd bent. Allemaal niet waar, hij is juist lichtsterk, prima te corrigeren in NX, zeer scherp en lekker compact, daarom is de Nikon 2.8 10,5mm mijn standaardlens.

Voor het portret:
Afbeelding

Voor het landschap:
Afbeelding

En voor mijn hondje:
Afbeelding

Met groet Gert

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » za mar 10 2007 9:46 pm

Beste Gert,

Je moet uiteraard doen wat je goeddunkt en als dat de 10.5 lens gebruiken als standaard objectief dan kan niemand daar tegen zijn.

Persoonlijk vind ik de vertekende smurfen links en rechts geen gezicht. Overigens lijkt me het gezicht van de middensmurf ook vertekend. (teveel gezicht)

Voor het landschap ziet het er erg goed uit en het hondje, ach dat blijft een plaatje al maak je de foto met een telefoon dat blijft altijd een dankbaar onderwerp. (vind overigens de gekromde persoon op de achtergrond weer storend.)

Kortom, ieder zijn ding en als je er blij mee bent wie zijn wij dan :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

grappig

Bericht door George Fennes » zo mar 11 2007 12:14 am

Hallo Gert,

Je kunt inderdaad hele leuke plaaatjes maken met de fisheye lens, en leuke effecten bereiken.

Maar gezien de vertekening, komt het allemaal niet erg realistisch over en ik denk als je al je plaatjes zo maakt met die 10,5 mm dat je toeschouwers het erg snel zat zullen worden.

Een enkel plaatje voor het effect, best wel aardig, zoals met die hond.

Maar ik denk dat een standaard lens, in eerste instantie dient om alles zo natuurgetrouw weer te geven.

Dat doet de 10,5 mm totaal niet.

Dus ik denk dat je deze opmerking meer grappig bedoeld heb en reacties wil uitlokken, dan dat je het serieus meent.

Dat is je dan bij deze gelukt. :twisted:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » zo mar 11 2007 1:06 am

Smalende opmerkingen lijken me niet op zijn plaats. Zonder 'out of the box' denken wordt je nooit creatief.

Helemaal niks mis met deze foto's. Ondanks de vertekening vind ik de eerste foto zeer aardig. Leuke compositie. Nummer 2 en 3 zijn mooie platen en zouden het zonder meer prima doen als ansichtkaart of stock photo.

Een interessant idee om een 10.5 standaard op je body te zetten. Moet zeker kunnen.

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » zo mar 11 2007 7:34 am

Een interessant idee om een 10.5 standaard op je body te zetten. Moet zeker kunnen.
Helemaal mee eens. Mooie platen!
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

BUG322

Bericht door BUG322 » zo mar 11 2007 7:42 am

Hey zie mijn nieuwe onderschrift.

Leuk gedaan!!

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » zo mar 11 2007 8:18 am

Ben het met Gert eens!
De 10,5 leent zich prima voor gebruik als standaard lens.
De vertekening is natuurlijk aanwezig, maar in NC kan je die corrigeren.
De vertekening die je dan krijgt komt enigzinds overeen met de 12-24 (op 12mm). Daarnaast kan je met de 10,5 erg leuke resultaten verkrijgen zoals Gert laat zien.

Nr2 & 3 zijn erg goed gelukt vind ik.
Met een 10,5 heb je iig geen panokop meer nodig ;-)

HenkG
Forumlid
Forumlid

Bericht door HenkG » zo mar 11 2007 10:51 am

Leuk om te zien die foto's... Je kunt je zelfs afvragen of het weergeven van de werkelijkheid, natuurgetrouw dus, 'de norm' moet zijn... Schilders van eind 19e en begin 20e eeuw hebben 'de norm' van figuratieve en realistische weergave prachtig (vind ik) doorbroken. Ons oog is heel goed in staat de informatie van de foto's van Gert op een juiste manier te interpreteren. Het 'schrijven met licht' is Gert best gelukt, waarbij de middelste foto (en in iets mindere mate de onderste foto) me het meest aanspreekt. Wat niet wil zeggen dat een fotoboek vol met foto's gemaakt met een 10.5 niet zou kunnen gaan vervelen...

foto-ed
Forumlid
Forumlid

Bericht door foto-ed » zo mar 11 2007 10:55 am

Om een fish-eye als standaard objectief te gebruiken zal ik persoonlijk niet doen. Je kan er echter wel schitterende plaatjes mee maken. Ik weet niet of Gert Wagelaar het toe staat (anders even een PB-tje en dan zal ik mijn antwoord verwijderen), plaats ik een klein aantal foto's die ik ook heb gemaakt met de Nikon Fish-eye 10,5mm lens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laatste foto heb ik gecropt.
Alle bovenstaande foto's zijn gemaakt in Parijs.
Laatst gewijzigd door foto-ed op zo mar 11 2007 7:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » zo mar 11 2007 11:01 am

Foto-ed, ga gerust je gang, wil iedereen graag uitnodigen om zijn Fisheye ervaringen te tonen.

Jouw laatste foto Foto-ed is erg mooi, de kleuren verhouden zich goed tot elkaar, door de beweegsonscherpte van de autos isoleert het gebouw, prachtig. Mooi voorbeeld. Laat maar meer zien.

evertfoto

Re: Een fisheye als standaardlens!

Bericht door evertfoto » zo mar 11 2007 11:38 am

Gert Wagelaar schreef:Lees de vreemdste verhalen over een fisheye lens, zoals; alleen maar te gebruiken voor overzichten, als je iets gek wilt doen, dat je er zo mee uitgefotografeerd bent. Allemaal niet waar, hij is juist lichtsterk, prima te corrigeren in NX, zeer scherp en lekker compact, daarom is de Nikon 2.8 10,5mm mijn standaardlens.

Voor het portret:
Afbeelding

Voor het landschap:
Afbeelding

En voor mijn hondje:
Afbeelding

Met groet Gert
De 10,5mm is volgens mij zeker geen fish-eye is, maar een super groothoek.

foto-ed
Forumlid
Forumlid

Bericht door foto-ed » zo mar 11 2007 11:54 am

evertfoto schreef:
Gert Wagelaar schreef:Lees de vreemdste verhalen over een fisheye lens, zoals; alleen maar te gebruiken voor overzichten, als je iets gek wilt doen, dat je er zo mee uitgefotografeerd bent. Allemaal niet waar, hij is juist lichtsterk, prima te corrigeren in NX, zeer scherp en lekker compact, daarom is de Nikon 2.8 10,5mm mijn standaardlens.

Voor het portret:
Afbeelding

Voor het landschap:
Afbeelding

En voor mijn hondje:
Afbeelding

Met groet Gert

Ben ik niet helemaal met je eens...

Kijk maar eens op de volgende link>

www.nikon.nl

Matchless

Bericht door Matchless » zo mar 11 2007 11:59 am

Gewoon lekker erop laten zitten. Ik heb deze lens ook een kleine 2 maanden en hij bevalt me prima. Het was even een uitgave, maar ik heb hem er ook erg vaak op zitten. Maak gewoon de foto's die je leuk vind, fotografie is toch vooral een kwestie van smaak en niet van wetten, zoals ik die vroeger opgedrongen kreeg van sommige "kenners" .

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Matchless op zo mar 11 2007 12:04 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

evertfoto

Bericht door evertfoto » zo mar 11 2007 12:03 pm

:oops: Sorry,
Had al aangegeven er geen verstand van te hebben.
Is inderdaad een DXfish=eye
Heb hem ook wel eens geleend en gebruikt.
Leuke lens, zal hem morgen proberen te lenen in Nieuwegein tijdens de
Fotobeurs.

evertfoto schreef:

Voor het portret:
Afbeelding

Voor het landschap:
Afbeelding

En voor mijn hondje:
Afbeelding

Met groet Gert

foto-ed
Forumlid
Forumlid

Bericht door foto-ed » zo mar 11 2007 7:37 pm

Gert Wagelaar schreef:Foto-ed, ga gerust je gang, wil iedereen graag uitnodigen om zijn Fisheye ervaringen te tonen.

Jouw laatste foto Foto-ed is erg mooi, de kleuren verhouden zich goed tot elkaar, door de beweegsonscherpte van de autos isoleert het gebouw, prachtig. Mooi voorbeeld. Laat maar meer zien.
OK Gert, bedankt! Bijgaande dan nog een aantal foto's gemaakt met de 10,5mm lens;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niet zo'n mooie serie als de voorgaande, maar kan er mee door dacht ik zo.....

Dat waren ze dan voor nu even... Bovenste drie zijn allen gemaakt in Parijs. De laatste twee zijn gemaakt in Nederland ;-).

Groetjes,

Edje
Laatst gewijzigd door foto-ed op zo mar 11 2007 7:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”