Welk macro objectief te kiezen voor mijn Nikon D90?
Welk macro objectief te kiezen voor mijn Nikon D90?
Beste mensen,
Ik ben op zoek naar een macro objectief voor mijn Nikon D90. Momenteel bezit ik de volgende lenzen:
- Nikon 16-85 mm
- Nikon 70-300 mm
Beide zijn erg fijne objectieven waar ik een hoop plezier van heb. Ter aanvulling hierop ben ik nu op zoek naar een lens waar ik mooie portretten en macro foto's mee kan maken. In eerste instantie wilde ik de Nikon 50mm 1.8 kopen, omdat dit zo'n fantastische lichtsterke lens is voor weinig geld. Echter begrijp ik dat deze voor macro foto's niet echt geschikt is, zijn jullie dit met mij eens?
In plaats van de Nikon 50mm 1.8 ben ik dus naar een echte macro lens gaan kijken en uitgekomen bij de volgende twee mogelijkheden. Hierbij moet in ogenschouw worden genomen dat ik er liever niet meer dan €400 aan wil uitgeven:
- Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro
- Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di MACRO 1:1
In principe gaat mijn voorkeur uit naar de eerste, omdat ik de bouwkwaliteit er beter uit vind zien, hij goed uit de verschillende testen komt en hij momenteel in de aanbieding is voor €300 bij digicamshop. Beide lenzen beschikken niet over een beeldstabilisator, IF en een USM. Is dit een probleem? Wanneer je dit namelijk wel zou willen, kom je terecht bij de:
- Nikon AF-S DX Micro 85mm f/3.5G ED VR
Echter, nadeel van deze lens vind ik het feit dat hij een lagere lichtsterkte heeft.
Graag hoor ik wat jullie mening is over bovenstaande keuzes. Raden jullie een macro lens aan boven de 50mm 1.8 en zo ja, welke dan? Ik wil hem dus gebruiken voor portretfotografie, fotografie bij slechte lichtomstandigheden en macro fotografie, aangezien ik de grote mate van detail hiervan echt heel gaaf vindt.
Bedankt alvast voor de moeite van het antwoorden!
Ik ben op zoek naar een macro objectief voor mijn Nikon D90. Momenteel bezit ik de volgende lenzen:
- Nikon 16-85 mm
- Nikon 70-300 mm
Beide zijn erg fijne objectieven waar ik een hoop plezier van heb. Ter aanvulling hierop ben ik nu op zoek naar een lens waar ik mooie portretten en macro foto's mee kan maken. In eerste instantie wilde ik de Nikon 50mm 1.8 kopen, omdat dit zo'n fantastische lichtsterke lens is voor weinig geld. Echter begrijp ik dat deze voor macro foto's niet echt geschikt is, zijn jullie dit met mij eens?
In plaats van de Nikon 50mm 1.8 ben ik dus naar een echte macro lens gaan kijken en uitgekomen bij de volgende twee mogelijkheden. Hierbij moet in ogenschouw worden genomen dat ik er liever niet meer dan €400 aan wil uitgeven:
- Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro
In principe gaat mijn voorkeur uit naar de eerste, omdat ik de bouwkwaliteit er beter uit vind zien, hij goed uit de verschillende testen komt en hij momenteel in de aanbieding is voor €300 bij digicamshop. Beide lenzen beschikken niet over een beeldstabilisator, IF en een USM. Is dit een probleem? Wanneer je dit namelijk wel zou willen, kom je terecht bij de:
- Nikon AF-S DX Micro 85mm f/3.5G ED VR
Echter, nadeel van deze lens vind ik het feit dat hij een lagere lichtsterkte heeft.
Graag hoor ik wat jullie mening is over bovenstaande keuzes. Raden jullie een macro lens aan boven de 50mm 1.8 en zo ja, welke dan? Ik wil hem dus gebruiken voor portretfotografie, fotografie bij slechte lichtomstandigheden en macro fotografie, aangezien ik de grote mate van detail hiervan echt heel gaaf vindt.
Bedankt alvast voor de moeite van het antwoorden!
Re: Welk macro objectief te kiezen voor mijn Nikon D90?
Voor de genoemde objectieven heb ik geen advies/ervaring, maar waar ik wel al jaren enorm tevreden mee ben is de Nikkor micro 105mm die ook in een 60mm versie te krijgen is. Kost een stuk meer maar je zult jezelf nog elke dag erna bedanken met die aanschaf.
Ik heb het objectief buiten macro ook gebruikt voor portret en laatst voor een vogelshow in een dierenpark...soort mini-tele-objectief...toppie met die VR erop.
Ik heb het objectief buiten macro ook gebruikt voor portret en laatst voor een vogelshow in een dierenpark...soort mini-tele-objectief...toppie met die VR erop.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik heb hier zelf de 85mm MICRO van Nikon. Een erg fijne lens en voor macro opnames gebruik ik nooit mijn diafragma vol open. Ik zit meestal tussen F8-F11 omdat je scherptediepte anders te beperkt is.
Als portretlens vind ik deze zelfde lens ook heerlijk werken. De scherpstelmotor vind ik erg prettig en niet te vergeten: de M/A stand. Deze half-automatische stand vind ik ideaal werken en bespaart je een hoop tijd en schuiven aan je schakelaar.
In slechte lichtomstandigheden zal de 50mm ongetwijfeld beter presteren maar ik denk niet dat je alledrie in 1 macro-lens gaat vinden. Je hebt wel de VR natuurlijk maar of dat veel gaat uitmaken hangt natuurlijk af van of je onderwerp beweegt of niet.
Zonder omkeerring krijg je volgens mij de 50mm nooit als macro-lens. Tussenringen weet ik niet of dat gaat werken met de 50mm.
Je zou eventueel ook de 105mm van Sigma kunnen overwegen. Ik vind deze zelf minder prettig werken (heb een klein poosje met de canon versie gewerkt). De AF is slomer en veel luidruchtiger. Het schakelen tussen manueel en automatisch vind ik niet erg handig.
Ik zou zelf de Nikon aanraden. Een erg prettige lens, iets duurder dan je budget maar dat is ie zeker waard!
Succes met je (ongetwijfeld lastige) keuze!
Als portretlens vind ik deze zelfde lens ook heerlijk werken. De scherpstelmotor vind ik erg prettig en niet te vergeten: de M/A stand. Deze half-automatische stand vind ik ideaal werken en bespaart je een hoop tijd en schuiven aan je schakelaar.
In slechte lichtomstandigheden zal de 50mm ongetwijfeld beter presteren maar ik denk niet dat je alledrie in 1 macro-lens gaat vinden. Je hebt wel de VR natuurlijk maar of dat veel gaat uitmaken hangt natuurlijk af van of je onderwerp beweegt of niet.
Zonder omkeerring krijg je volgens mij de 50mm nooit als macro-lens. Tussenringen weet ik niet of dat gaat werken met de 50mm.
Je zou eventueel ook de 105mm van Sigma kunnen overwegen. Ik vind deze zelf minder prettig werken (heb een klein poosje met de canon versie gewerkt). De AF is slomer en veel luidruchtiger. Het schakelen tussen manueel en automatisch vind ik niet erg handig.
Ik zou zelf de Nikon aanraden. Een erg prettige lens, iets duurder dan je budget maar dat is ie zeker waard!
Succes met je (ongetwijfeld lastige) keuze!
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
review AF-S DX Micro 85mm f/3.5G ED VR: http://www.camera2go.nl/lenzen/Nikon-AF ... slag-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn meerdere macro-objectieven en de keuze ervan wordt bepaald door het onderwerp. Voor een postzegel maakt het niet uit welk objectief je neemt. In het 1:1 gebied laten ze allemaal dezelfde postzegel zien. Alleen met een 60 mm macro zit je er bovenop en met een 200 mm heb je een grotere werkafstand tussen objectief en onderwerp. Als je alleen postzegels fotografeert, neem je dus de goedkoopste.
Er zijn meerdere macro-objectieven en de keuze ervan wordt bepaald door het onderwerp. Voor een postzegel maakt het niet uit welk objectief je neemt. In het 1:1 gebied laten ze allemaal dezelfde postzegel zien. Alleen met een 60 mm macro zit je er bovenop en met een 200 mm heb je een grotere werkafstand tussen objectief en onderwerp. Als je alleen postzegels fotografeert, neem je dus de goedkoopste.
Sigma heeft wel een 50mm macro.
Tamron 90mm is volgens mij qua prijs/kwaliteit erg in orde.
Tamron 90mm is volgens mij qua prijs/kwaliteit erg in orde.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik heb de Tamrom 90mm, uitstekende lens en alternatief voor dat geld (ik doe niet zoveel met macro dat ik het geld voor de 105mm need wilde tellen). Met de Sigma heb ik geen ervaring.
Spul waarmee je foto's maakt...
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dat is wel een heel scherpe prijs. 70mm is een fraaie brandpunt op DX voor portret, en de lens is een van de scherpste macro-lenzen überhaupt.pdewildt86 schreef: - Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro
In principe gaat mijn voorkeur uit naar de eerste, omdat ik de bouwkwaliteit er beter uit vind zien, hij goed uit de verschillende testen komt en hij momenteel in de aanbieding is voor €300 bij digicamshop.
Bovendien ook voortreffelijk op FX mocht je in de toekomst een keer op FX willen overstappen.
Focus is wel wat trager dan van lenzen met een AF-S motor ingebouwd. Lens verandert ook nogal wat in lengte bij stevige macro. Maar dat nadeel wordt dan weer gecompenseerd dat de lens geen "breathing" kent. Het veranderen van de brandpunt tijdens het scherpstellen op korte afstanden en daarmee het veranderen van de vergrotingsmaatstaf. Heel vervelend bij macro.
http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 964/cat/30" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.photozone.de/canon-eos/300-s ... rt?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik leer elke dag wel weer wat nieuws.Léon Obers schreef: "breathing"
Dit kende ik ook weer niet. Wat betekent het en wat is de ouderwetse naam ervoor?
Willem.
Lees Leon's zin daarna eens.wblink schreef:Ik leer elke dag wel weer wat nieuws.Léon Obers schreef: "breathing"
Dit kende ik ook weer niet. Wat betekent het en wat is de ouderwetse naam ervoor?

Een 'ouderwetse' benaming kan ik je niet aan helpen helaaws.Het veranderen van de brandpunt tijdens het scherpstellen op korte afstanden en daarmee het veranderen van de vergrotingsmaatstaf.